Gå til innhold

Registrere og kjøpe hagle - 17år


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har tenkt å kjøpe min første hagle nå før jaktsesongen starter. Det jeg lurer på er hvordan reglene er rundt kjøp av hagle, og registrering av denne.

 

Det er som jeg har forstått det en 18års grense i bunn av alt. Men har hørt det går an å registrere hagle på personer over 16år, som har jagerprøven.

 

Jeg er da 17år, og har bestått jegerprøven. Så hvilke muligheter har jeg? Kan jeg alene gå å kjøpe meg en hagle? Eller må en over 18år være med? Kan jeg registrere haglen på meg? Og hva må jeg søke om hos politiet?

 

Takker for svar.

 

Mvh

 

Vidar Hetlelid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha søkt om tilatelse til å anskaffe våpenet hos politimester ved bostedet ditt. Dette gis vanligvis ikke til personer under 18, men da må våpenet lagres hos verge med vanlig våpentilatelse

 

Kilde: http://www.lovdata.no/all/tl-19610609-001-002.html#7

Man kan søke dispensasjon ned til 16 år, dersom man for eksempel har bestått jegerprøven. Dette går, etter det jeg har opplevd, helt fint med mindre man har noe tull på rullebladet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har tenkt å kjøpe min første hagle nå før jaktsesongen starter. Det jeg lurer på er hvordan reglene er rundt kjøp av hagle, og registrering av denne.

 

Det er som jeg har forstått det en 18års grense i bunn av alt. Men har hørt det går an å registrere hagle på personer over 16år, som har jagerprøven.

 

Jeg er da 17år, og har bestått jegerprøven. Så hvilke muligheter har jeg? Kan jeg alene gå å kjøpe meg en hagle? Eller må en over 18år være med? Kan jeg registrere haglen på meg? Og hva må jeg søke om hos politiet?

 

Takker for svar.

 

Mvh

 

Vidar Hetlelid

 

1. Søk tilatelse til å kjøpe hagle av politiet, da må du ha med verge ( foreldre, disse skriver under som verge på søknadspapirer) og noen rare tilfeller må du også ha med deg kvitering på våpenskap (?) aldri måtte det selv, men har lest om folk som må, både deg og din verge må ha med seg legitimasjon.

Du må også ha med jegeravgiftskortet ditt, for det står det et nummer du må ha.

første gang du søker på våpen koster det 780 kronasjer eller no, neste gang koster det 440.

 

2. ut å kjøpe våpen, ha med deg godkjente papirer og legitimasjon, den som har skrevet under som verge må bli med.

 

3. Haglen vil være registrert på ditt navn, men på våpenkortet ditt vil det stå :"dispensasjon fra 18 års kravet"

 

Har selv 3 våpen registrert på meg, og jeg er 17 år. ( 2 hagler, 1 rifle) alltid gått like glatt som skrevet her.

 

 

Håper det var til nytte!

Endret av Heimlish
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har tenkt å kjøpe min første hagle nå før jaktsesongen starter. Det jeg lurer på er hvordan reglene er rundt kjøp av hagle, og registrering av denne.

 

Det er som jeg har forstått det en 18års grense i bunn av alt. Men har hørt det går an å registrere hagle på personer over 16år, som har jagerprøven.

 

Jeg er da 17år, og har bestått jegerprøven. Så hvilke muligheter har jeg? Kan jeg alene gå å kjøpe meg en hagle? Eller må en over 18år være med? Kan jeg registrere haglen på meg? Og hva må jeg søke om hos politiet?

 

Takker for svar.

 

Mvh

 

Vidar Hetlelid

 

1. Søk tilatelse til å kjøpe hagle av politiet, da må du ha med verge ( foreldre, disse skriver under som verge på søknadspapirer) og noen rare tilfeller må du også ha med deg kvitering på våpenskap (?) aldri måtte det selv, men har lest om folk som må, både deg og din verge må ha med seg legitimasjon.

Du må også ha med jegeravgiftskortet ditt, for det står det et nummer du må ha.

første gang du søker på våpen koster det 780 kronasjer eller no, neste gang koster det 440.

 

2. ut å kjøpe våpen, ha med deg godkjente papirer og legitimasjon, den som har skrevet under som verge må bli med.

 

3. Haglen vil være registrert på ditt navn, men på våpenkortet ditt vil det stå :"dispensasjon fra 18 års kravet"

 

Har selv 3 våpen registrert på meg, og jeg er 17 år. ( 2 hagler, 1 rifle) alltid gått like glatt som skrevet her.

 

 

Håper det var til nytte!

 

 

Takk for bra svar! MÅ jeg uansett ha med verge? Ikke at det noe problem, men det blir litt tungvint ettersom jeg slutter 15:30 på jobb, og politikontoret stenger 16:00 og jeg må kjøre et stykke på moped dit. Må evt ta det en dag jeg ikke jobber da.

 

Er det mulig å ta me søknadspapirene hjem og skrive på dem der, samt at verge gjør det samme? Eller må de møte opp personlig?

 

 

Mvh

Vidar Hetlelid

Lenke til kommentar

Du kan dra til politimester Bastian, og spørre om våpensøknaden, ingen problem å ta med deg den hjem, som oftest står det en bunke med papirer inne på stasjonen, der èn er våpensøknad.

 

Ta den med deg hjem, og kos deg med den :tease:

 

verge MÅ du ha med når du leverer fra deg søknaden, dette er jo fordi at da kan man bevise at den som har skrevet under som verge er faktisk over 18 år, så ingen unntak der nei! :thumbup:

Lenke til kommentar

Du kan dra til politimester Bastian, og spørre om våpensøknaden, ingen problem å ta med deg den hjem, som oftest står det en bunke med papirer inne på stasjonen, der èn er våpensøknad.

 

Ta den med deg hjem, og kos deg med den :tease:

 

verge MÅ du ha med når du leverer fra deg søknaden, dette er jo fordi at da kan man bevise at den som har skrevet under som verge er faktisk over 18 år, så ingen unntak der nei! :thumbup:

 

Det høres greit ut. :) Må begge foreldrene være med? Eller er det nok med en? Dette er egentlig noe jeg kan spørre lensmannen om, da :)

 

Takk for bra svar :)

Lenke til kommentar

Har selv 3 våpen registrert på meg, og jeg er 17 år. ( 2 hagler, 1 rifle) alltid gått like glatt som skrevet her.

 

Litt off-topic

Hvordan fikk du registrert rifla på deg?? Dro til lensmannskontoret og han sa at man ikke kunne registrere rifle på seg før fylt 18. Har både jegerprøve og hagle på mitt navn... Står rifla på ditt navn og våpenkort??

Endret av Hoikka
Lenke til kommentar

Har selv 3 våpen registrert på meg, og jeg er 17 år. ( 2 hagler, 1 rifle) alltid gått like glatt som skrevet her.

 

Litt off-topic

Hvordan fikk du registrert rifla på deg?? Dro til lensmannskontoret og han sa at man ikke kunne registrere rifle på seg før fylt 18. Har både jegerprøve og hagle på mitt navn... Står rifla på ditt navn og våpenkort??

da driter lensmannen din seg ut altså, Rifle kan de som er 16 år bruke på akuratt samme måte som hagle, bortsett fra på storvilt. Hvis du er 16 år, og vil jakte bever ( som går som småvilt) kan du dra med deg rifla på ryggen. null problem :thumbup:

 

På våpenkortet står mitt navn ja.

 

TS: Bare den ene av dine foreldre må være med! : )

Lenke til kommentar

Har selv 3 våpen registrert på meg, og jeg er 17 år. ( 2 hagler, 1 rifle) alltid gått like glatt som skrevet her.

 

Litt off-topic

Hvordan fikk du registrert rifla på deg?? Dro til lensmannskontoret og han sa at man ikke kunne registrere rifle på seg før fylt 18. Har både jegerprøve og hagle på mitt navn... Står rifla på ditt navn og våpenkort??

da driter lensmannen din seg ut altså, Rifle kan de som er 16 år bruke på akuratt samme måte som hagle, bortsett fra på storvilt. Hvis du er 16 år, og vil jakte bever ( som går som småvilt) kan du dra med deg rifla på ryggen. null problem :thumbup:

 

På våpenkortet står mitt navn ja.

 

TS: Bare den ene av dine foreldre må være med! : )

 

Da skal jeg ta en telefon med dem som godkjenner våpensøknader. Så får jeg se hva dem sier, forhåpentligvis ordner det seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det koster vel rundt 15k for en rifle med utstyr og 5k for full bekledning med jaktklær? Når skal man foresten bruke rifle å når skal man bruke hagle?

Min bekledning:

Sko: 2000 (http://www.bekkenstrom.no/katalog/sko/jakt-fritid/gronell/id/05234) - VELDIG gode.

Bukse/Jakke: http://www.forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=1020

 

Samtidig bruker jeg ullundertøy. På varme dager lar jeg "ullstilongsen" ligge i hylla, og tar på meg feltskjorte (http://www.forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=68). Vadmelsjakka er utrolig varm på varme dager (+ 5-10 grader), så jeg går med en grønn ullgenser. Se her for lignende: http://www.forsvarsbrukt.no/shopdisplayproducts.asp?id=133&cat=ULLGENSERE - Mens jeg er på post, så tar jeg på meg vadmelsjakka.

 

Lue/hatt har man gjerne fra før av. Litt myggnetting kan være greit for å skjule ansikt. Hansker kan man også kjøpe, da burde man ha skytehanske (avtrekkerfingeren på hansken er kappet).

 

Man trenger gjerne ikke spesielt gode sko, men burde ut med litt over tusenlappen på det.

 

Rifle varierer veldig mye. Noen bruker 6000-8000 på rifle inkl retikkel. Dersom man skal ha skikkelig kvalitet kan man komme opp i 30 000. Tikka T3 er en billig, men visstnok god rifle og fås i mange forskjellige kalibrer. Bruk mest på optikken, mener jeg.

 

Så alt i alt går det litt ut på hvor mye penger du har og hva du ønsker. Bekledningen min fungerer supert, selv om tre-fire timer på post i 10-15 minusgrader tar på. ;)

 

Angående når man bruker hagle og rifle varier litt. Man kan bruke rifle på mindre dyr som f. eks. rev, bever og lignende småvilt. En grei hovedregel er at man bruker rifle på storvilt og ovennevnte dyr. Et unntak med storvilt er at man kan bruke hagle på rå (hunndyr, rådyr). På bukk må man bruke rifle med en viss anslagsenergi. Man burde også bruke rifle på sel.

 

Hagle bruker man generelt på fugl. Man kan også bruke dette på rev.

 

Men dette er noe du lærer på jegerprøvekurset. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...