Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HP-bærbar blir grisevarm og skrur seg av til helt tilfeldige tider.

Anbefalte innlegg

Har en HP Pavilion dv5-1145eo som blir noe helt brutalt varm når man har den på. Sjekka med et sånt cpu-temp.-program nå og ser ut som den ligger og vaker mellom 53'C og 78'C. Jeg vil vel tippe at detta problemet med at den plutselig skrur seg av, er en forsvarsmekanisme for å forhindre at den blir herpa. I tillegg starter ikke maskinen opp uten strømkabel, og det veit jeg er fordi batteriet er slitt ut. Selv om pcen var kjøpt ny i mars 09 og den er ikke brukt usannsynlig mye. Batteri generelt holder vel bare dårlig antar jeg. Dette med at maskinen blir så varm har vel egentlig vært sånn siden den var ny. Jeg tenkte ikke noe over det da, jeg bare antok at litt bedre maskiner som denne var da, måtte bli litt varme. Men noen triks som gjør at temperaturen ikke blir så høy eller at den skrur seg av?

Ole-arvid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo ikke 78 grader noe stort problem for prosessoren - den tåler mer enn det. Så hvis det er max temperatur du får under hard belastning, er det ingen fare.

Men det første tiltaket man bør gjøre, er jo å åpne maskinen og rense den for støv innvendig - særlig det som har lagt seg foran kjølelamellene, og det som har lagt seg på viftebladene. Det er dette som som regel er hovedgrunnen til at bærbare går for varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...