Gå til innhold

Boss som passer til Ext Giant Pro hjulsett?

lakal

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Giant racersykkel for en del år tilbake, og har de siste åra brukt den mye. Den har tøffe hjul med spesielle eiker. Nå er imidlertid bosset til bakhjulet ødelagt. Er det noen som vet om det går an å få tak i nytt boss til denne? Eller om det finnes et annet boss som er kompatibelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva heter hjulsettet og kva slags girsystem er det?

EXT Giant Pro er såvidt jeg kan skjønne navnet på hjulsettet - ihvertfall det som står skrevet i sentrum av hjulet - der eikene møtes. Tror setepinnen hører til samme serie, det står ihvertfall det samme på den.

Gir og tannhjul er 9-delt Ultegra.

Lenke til kommentar

Har aldrig hørt om enveislager før i dag, og har nå lest om det.

Etter som eg forstår så ligger det egentlig i navnet enveislager, at det kun går fitt den eine veien og låse seg den andre veien (mye brukt i RC leker etter som eg ser)

Ett boss gjør at du kan tråkke bakover, uten at det skjer noko, men når man trør framover "kobles" bosset seg til bakhjulet

Ikkje så lett å forklare korleis dette skjer mekanisk sett, men det er noko inni bosset som gjør at det låser seg sammen men resten av navet til hjulet.

Hadde man brukt eit enveislager, isteden for eit boss, måtte man ha tråkket uansett, men man kunne ikkje ha tråkke bakover.

Ikkje den beste forklaringa, men prøvde ivertfall :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kjøpte en Giant racersykkel for en del år tilbake, og har de siste åra brukt den mye. Den har tøffe hjul med spesielle eiker. Nå er imidlertid bosset til bakhjulet ødelagt. Er det noen som vet om det går an å få tak i nytt boss til denne? Eller om det finnes et annet boss som er kompatibelt?

Stikk innom Høydahl Sport i Drammen. :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...