Gå til innhold

Objektiv til Nikon D70s fungerer ikke! Mørke bilder, eFF beskjeder m.m.

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med å få et "Sigma APO micro 70-300mm"(eller noe slikt) objektiv til å fungere sammen med mitt Nikon D70s kamera. For i det hele tatt å få tatt bilder må blenderåpning-hjulet på objektivet stå på det høyeste(22) (ellers står det bare eFF på skjermen). Problemet er da at bildene blir veldig mørke og trenger lang lukketid uansett lysforhold. Det fungerer heller ikke å overstyre blenderåpningen via kamera, og så langt har jeg altså ikke funnet noen andre ting jeg kan forandre på som fikser problemet heller. Det popper også opp en err(or) beskjed på skjermen av og til når jeg bruker dette objektivet. Som oftest når jeg prøver å ta bilder med både blenderåpning og lukketid M(anuelt).

Kamera fungerer forøvrig uten problemer med et ordinært 18-70mm objektiv (som jeg tror fulgte med kamera). Har så vidt jeg vet aldri vært noen problemer med det.

Jeg er ingen kamera eller fotofreak og kamera eies egentlig av min mor, men siden det bare ligger å støver ned under hennes oppsyn så tenkte jeg å prøve det ut litt selv. Men altså, hvis forklaringene mine ikke gir mening så er det sikkert fordi jeg egentlig ikke har noe særlig peiling ehe.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Nikon)objektiver med blenderring skal stå på minste blender når de brukes på kameraer med automatisk blenderstyring (dette inkluderer alle digitale Nikoner) - ellers får du, som du opplever, feilmeldingen "fEE".

Feilmeldingen "ERR" betyr vanligvis at blenderstyringsmekanismen har hengt seg opp. Dette kan som oftest løses ganske enkelt ved å trykke på utløseren (det er i hvertfall løsningen som står i brukermanualen, og det fungerer på min D100).

Det kan høres ut som om noe er galt med blendermekanismen på Sigma-objektivet. Mulig armen som stikker ut bak fra objektivet er bøyd eller sitter fast? Kan du ta ett bilde av bakenden av objektivet og poste her?

Det er mulig å gjøre en fiks som lar deg bruke objektivet helmanuelt. Om du tar av objektivet, og ser på objektivfatningen på kameraet forfra, ser du en liten bryter på utsiden av denne, nede til venstre. Det er denne som føler om du har satt blenderringen på minste blender. om du skyver denne til siden (mot klokka) og legger nedi ett eller annet som holder bryteren på plass (men bruk bare noe du er sikker på at du kan få ut igjen), kan du ta bilder i manuell modus ved å bruke blenderringen på objektivet.

Lenke til kommentar

Det er tappen nede litt til høyre som styrer blenderåpningen. Det ser litt ut for meg som objetivet ikke står på minste blenderåpning. Du hvis du er litt forsiktig så går det greit å prøve å justere blenderåpningen ved å skyve på tappen med fingeren. Den skal kunne bevege seg helt glatt og fritt fra minste til største blenderåpning.

Det er snakk om et ganske billig objektiv som ikke er veldig solid så det er mulig det har vært en tur i gulvet eller noe.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Vel, blenderåpningen går ikke helt igjen. fortsatt et hull i midten når den står på den høyeste/minste. Så hvis det er meningen at den skal kunne være helt igjen så er det nok noe feil ja.

Ellers virker den mekanismen til å fungere, men ja jeg merker litt at det ikke verdens beste objektiv for å si det slik. Litt synd at det ikke fungerer lell. Sikkert ikke noe garanti igjen, og hvis det er en selvforskyldt skade hadde det vel ikke vært et alternativ uansett. Oh well, burde ha sjekket dette bedre når objektivet var nyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...