Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe seg MC

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal begynne med MC lappen, og har noen spørsmål angående kjøp av sykkel når den tid kommer. Fikk moped lappen da eg var 16, så har kjørt en del moped fra eg var 16 til eg var ca 18. Nå er eg 22, og har hatt bil lappen i ca 3 år. Føler ikke eg kommer til og ha store problemer med og kjøre sykkel. Men har ikke hatt min første time enda.

Hvilken sykkel bør eg begynne og se på som min første sykkel?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjørt sykkel i noen år, og har hjulpet endel unge håpefulle avgårde på veien til kjøreglede :)

Først og fremst; er det noen sykkeltyper du synes ser spennende ut?

Hvordan er det med din høyde/lengden på bena i forhold til høyde?

Har du veldig lyst på å kjøre en "drapsmaskin" med omtrent like mange hester som KG, eller har du mest planer om å ta livet litt med ro, og få med deg utsikten? ;)

Og ikke minst: Har du noen tanker om hvilken type kjøring du vil bedrive? Er det kjøring til og fra arbeid i varierende vær, eller er det bare en liten bystripe når veien har vært tørr i flere dager? Vil du ut i skauen/grusen? Langkjøring, type krysse 3-4 fylkesgrenser hver dag? Europa?

Selv har jeg hatt ymse sykler, fra racing, touring, og nå er min mest brukte en såkalt motard. Ypperlig til de 3 milene jeg har til jobben, kanskje det beste som er til denslags kjøring, men temmelig ubrukelig på langkjøring :roll:

Lenke til kommentar

Har kjørt sykkel i noen år, og har hjulpet endel unge håpefulle avgårde på veien til kjøreglede :)

Først og fremst; er det noen sykkeltyper du synes ser spennende ut?

Hvordan er det med din høyde/lengden på bena i forhold til høyde?

Har du veldig lyst på å kjøre en "drapsmaskin" med omtrent like mange hester som KG, eller har du mest planer om å ta livet litt med ro, og få med deg utsikten? ;)

Og ikke minst: Har du noen tanker om hvilken type kjøring du vil bedrive? Er det kjøring til og fra arbeid i varierende vær, eller er det bare en liten bystripe når veien har vært tørr i flere dager? Vil du ut i skauen/grusen? Langkjøring, type krysse 3-4 fylkesgrenser hver dag? Europa?

Selv har jeg hatt ymse sykler, fra racing, touring, og nå er min mest brukte en såkalt motard. Ypperlig til de 3 milene jeg har til jobben, kanskje det beste som er til denslags kjøring, men temmelig ubrukelig på langkjøring :roll:

Har sansen for racing sykler alla kawazaki,r1,r6, men vill ha noe som er behagelig og kjøre med tanke på lengre kjøre turer.

Er ikke så veldig kort, og er vell rundt 190, så har litt lange ben.

Til og begynne med så er eg ikke ute etter en draps maskin. Vill begynne litt rolig, sånn att eg kan få kontroll på kjøringen før eg eventuelt skaffer meg en større sykkel, men samtidig vill eg ikke ha en så alt for treg sykkel.

Kjøringen min vill være mest fritids kjøring. Jobber på båt, så kommer til og bli mest om sommeren når det er fint væt. Gjerne lang turer. Gjerne gjennom flere land etter hvert.

Jeg har jo bil og bil lappen, så tar ikke lappen av praktiske årsaker. Dette gjør eg fordi dette er noe eg har hatt lyst til veldig lenge, og blir mest for "kosen sin del" om det er en måte og si det på :p

Lenke til kommentar

Høres ut som en sportstourer du ser etter da. Vær litt obs at endel err-err-sykler er ganske små/lave, så lange turer med noe slikt kan bli noe som ligner på tortur :!:

Sportstourer, evt se på ymse nyere BMW. De lager mye snop som både er egnet til friskuskjøring, men som og takler langkjøring, og kommer i flere størrelser. Et sterkt undervurdert merke her i Norge, men gubbepreget de hadde for 10-20 år siden er for det meste blåst vekk i fartsvinden. Moto Guzzi, f.eks modellen "Norge". Touring med ypperlige morrofaktor. Ikke noe drapsmaskin, men rikelig frisk i praksis (momentsterk). Entusiastsykkel, undervurdert.

Mitt råd: Ta rundene i butikkene, fortell hva du faktisk ser etter, sitt på de, forestill deg at du skal sitte slik i flere timer...

Tro meg, det finnes stort utvalg, vær uredd i forhold til merker. Du finner mye lekkert om du klarer å se litt lenger enn "bare" til japanske err-err-er :w00t: Ikke noe gale med de (de er nærmest perfekte i all sin funksjon), men det er litt sånn 15-på-dusinet-sykkel, og det er den klasse sykler som har laget begrepet "drapsmaskin", bare så det er sagt. Forsikringen er hinsides enhver fornuft på de der.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...