Gå til innhold

Optimal telekombinasjon for Canon.

Anbefalte innlegg

Man skal i hvert fall ha bra med cash hvis man fotograferer fugl og ville dyr med FF. De fleste produsentene har vel noen forholdsvis lyssvake men ikke alt for dyre (alt er relativt ...) teler med 400mm som duger godt på crop, men tilsvarende brennvidde for Canon og FF ville vært 640mm. Med såpass brennvidde finnes det ikke optikk prisa for vanlige folk. Dessuten er det grenser for hvor mange kilo man orker å legge i sekken (må vel strengt tatt ha egen sekk til gigaobjektivet også).

Ofte ser man argumentet "men hvis du kjøper FF kan du jo bare beskjære bildet, så blir det omtrent det samme". Akkurat som om ikke vi som bruker crop også beskjærer en del av bildene vi tar med teler, så det synes jeg er et snodig argument. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofte ser man argumentet "men hvis du kjøper FF kan du jo bare beskjære bildet, så blir det omtrent det samme". Akkurat som om ikke vi som bruker crop også beskjærer en del av bildene vi tar med teler, så det synes jeg er et snodig argument. ;)

Det er jeg enig i, crop gir litt bedre rekkevidde gitt samme antall piksler og god nok optikk, men generlet tåler nok FF noe mer beskjæring enn crop fordi det er "bedre" piklser og litt lavere krav til optikken i senter (med unntak av D800).

Lenke til kommentar

Men nå som Nikon i sitt D800 også kommer med DX (så vidt jeg forstår kan man svitsje over), er det kanskje nærliggende å tro at dette blir vanlig om ikke så alt for lenge?

Det må i så fall være uhyre praktisk. Et FF-kamera med muligheter for 1.6x når man trenger den ekstra telen.

Lenke til kommentar

Ok. Da var det jo ikke så revolusjonerende likevel.

Alle full frame Nikoner har vel (i motsetning til Canons FFer) en cropmodus som gjør at linser beregnet for crop-kameraer kan brukes. Det som er nytt på D800 er at det er omtrent samme pikseltetthet som på en 16MP 1.5 crop-sensor og slik sett kan D800 brukes som en erstning for crop også. Bortsett fra at Nikon går til 24MP på siste crop-modell da.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...