Sommerfugl83 Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Samboeren min og jeg ønsker å gifte oss ettersom vi snart får et barn sammen og ønsker at økonomien skal være i orden juridisk om en av oss skulle dø eller noe annet tragisk skulle skje. Problemet er at vi også ønsker en tradisjonell vielse med "full pakke" om noen år og ønsker ikke at noen andre enn oss skal vite at vi er "gift på papiret". Jeg har sjekket litt og forstått at man må sende inn skjemat "Erklæring fra brudefolkene før prøving av ekteskapsvilkårene". Der må vi fylle ut tidspunkt for vigselen. Kan vi vies både på tinghuset og i kirke om et drøyt år? I tillegg ser jeg at man må sende inn "Forlovererklæring". Må vi da velge de forloverene vi ønsker å ha når vi senere vies i kirken? Eller kan vi ha noen "tilfeldige" vitner? Jeg vet at man kan lage samboerkontrakter og testamente osv, men ser for meg at dette er mye styr og at det er enklere å gifte seg? Hva må man isåfall ha med i slike kontrakter og hva må man ellers tenke på? Jeg er relativt blank på området, men har skjønt at det er greit å få litt orden på dette i forhold til evt arv og forsikringer. Opplys meg gjerne! På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Dere kan bare vies med rettslig virkning én gang (uten å gjennomgå skilsmisse i mellomtiden). Det er ingenting i veien for å legge opp til en kirkelig seremoni senere, men dette vil strengt tatt ikke være en vielse. Alle kravene som nevnes (vigselstidspunkt, forlovere) gjelder vielsen, ikke eventuelle senere seremonier. "Forlovererklæringen" må fylles ut av noen som kjenner dere og kan svare sant på spørsmålene. De trenger ikke være de samme personene som de som er forlovere under vielsen (her kan tinghuset stille med vitner), eller under kirkeseremonien. Når det gjelder samboerkontrakt bør dere få profesjonell hjelp for å få satt opp dette, men du kan ta en titt på avsnittet "Avtalefrihet" på denne siden for å få en pekepinn over hva som kan være lurt å ha med. I forhold til forsikringer vil samboere gjerne være likestilt med ektefeller når det gjelder dekning, men det kreves typisk to års felles adresse eller felles barn. Sjekk forsikringsvilkårene. Samboere med felles barn har også arverett etter hverandre og rett til å sitte i uskifte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå