Pute Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Hei! Hvilken metode er korrekt for rygging? Tenker til oppkjøring dersom jeg får rygging. Skal man se kun i speilene eller skal man snu seg og se gjennom bakruta? Selv synes jeg det er mye enklere å snu seg. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Tror nok at kjørelærern din vil ha deg til å snu deg. Personlig pleier jeg både å snu meg og å bruke speilene for å finjustere. Hvis jeg vet hvordan sikten er bak og den er helt trygg (som når jeg rygger inn innkjørselen hjemme, så bruker jeg kun speilene Men til oppkjøring; vend deg til å snu deg Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Har bilen ryggesensorer gir du f i speil og bakrute...rygg etter pipene Gjør du dette på oppkjøringen vil du garantert få lappen Lenke til kommentar
Populært innlegg Baranladion Skrevet 19. juli 2011 Populært innlegg Del Skrevet 19. juli 2011 Hvis mann: Sett bilen i revers og rygg. Hvis kvinne: Gå ut av bilen, finn nærmeste mann og få han til å rygge for deg. 10 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 http://www.youtube.com/watch?v=-uLECuGK07U 3 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Er vel ingen fasit der.. begge deler har både fordeler og ulemper. Hvis du snur deg rundt har du mulighet for å beregne hastighet og avstand bedre, så rygger du inntil en vegg uten parkeringssensorer, så bruk den metoden. Ulempen med å snu seg rundt er at man får en veldig smal "tunnel" man ser bak seg. Man har null syn til sidene i praksis, og det er veldig lett at noe kommer opp på siden, eller man treffer noe, så snur man seg rundt må man vite på forhånd at det ikke er noe som kommer fra siden. At man treffer noe gjelder ikke bare bak, men også foran. Snur man seg rundt er det mindre sansynlig at man oppdager tingen man styrer et av hjørnene foran inn i. Rygger man med speilene har man full oversikt, i den grad det er mulig bakover. Man kan beregne avstand spesielt til ting som kommer fra siden, noe som er spesielt viktig om man skal parkere mellom to avstander/biler. Man kan hele tiden se hva som hjørnene på bilen er i ferd med å treffe, og beregne avstanden sideveis. Jeg for min del snur meg aldri, jeg bruker bare speil, og parkeringssensor for å vite hvor langt jeg er fra tingen jeg rygger mot. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Det beste er at du under oppkjøyringa forklarer og begrunner kva slags ryggemetode du bruker. Ryggemetoden du bruker vil være avhengig av kva situasjon du er oppe i. Dersom du skal rygge ut frå ein parkeringsplass så vil det være hensiktsmessig å sjå gjennom bakruta. Dette fordi det då er lettare å ha kontroll på om det kjem biler frå sidene. Desse bilene vil lett havne i blindsona dersom du rygger kun etter speil. Ein situasjon der rygging etter speil er hensiktsmessig er når du skal rygge inn på ein parkeringsplass. Då har du på forhånd sjekka at parkeringsplassen er fri for hindringer og deretter bruker du speila for å presist kunne plassere bilen mellom linjene (eventuellt to andre biler eller markeringer). Dersom du rygger etter speila vil du også med enkelheit kunne halde eit overblikk med kva som foregår foran bilen sidan du slepp å snu deg for kvar gong. Det kan også være lurt å henvise til § 11 (Rygging og vending) i trafikkreglane der du presiserer at du ikkje kan rygge utan å være sikker på at det ikkje finnes hindringer i vegen. Du kan også godt nemne nokre situasjoner der det kan være aktuellt å be om hjelp til ryggedirigering (er svært aktuelt dersom du skal rygge i nærheita av skuler, barnehager, kjøpesenter og andre plassar der barn beveger seg). Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Den videoen av Parking Fail irriterte meg fordi den rygginga var så sinnsykt meningsløs Lenke til kommentar
InnFjording Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Eg vil seie at rygging so kjem det heilt an på kafor sensor du har, men når eg hadde oppkøyring so fekk eg pluss fordi eg snudde meg så eg vil anbefale det på det sterkaste Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Jeg vil si at hvis du skal ha full oversikt, så snur du deg og ser gjennom bakruta. MEN, du snur deg frem nå og da og ser i speilene og passer på at hjørnene på bilen foran ikke treffer noe når du legger over. Altså ser du både bakover OG bruker speilene. Uansett mener jeg at det er bedre å ta seg litt god tid og ha full oversikt, enn å gjøre ting i full fart og øke risikoen for å treffe noe. Særlig på oppkjøring, skal ikke påstå at jeg alltid bruker masse tid når jeg rygger nå lenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå