Black Star Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Er det noen måte¨å få FAT32 filsystemet til å støtte større partisjoner enn ca. 30 gigabyte? Har prøvd å konvertere en 60GB partisjon fra NTFS til FAT32 så den også kan brukes av WIndows 98. Har prøvd å formatere også, men jeg må dele den opp i to partisjoner for å få formatert den til FAT32 systemet. Jeg vil veldig gjerne at denne partisjonen ikke skal deles opp. Evt. er det noen måte å få Win98 til å bruke NTFS systemet? Noen tips, eller er det en mission impossible? Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 slike tråder passer under cd/hd/lagrng win98 vil aldri kunne bruke ntfs ( NewTechnoligy File System) .. ntfs er beregnet for NT baserte os, slik som NT, win2k og winXP.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2002 Har hatt lignende spørsmål liggende under Harddisk/lagring, men da får jeg jo ingen svar jo!!! Nå fikk jeg svar med en gang. Det viser litt hvor lite hensiktsmessig det er å legge spørsmålene på riktig plass hvis ingen leser de. Men takk for svar. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Fat32 støtter faktisk helt opp til 64GB partisjoner. Den begrensningen du nevner på 32GB har nok heller noe å gjøre med hovedkort og bios. Hvilket HK har du? Har du sjekket FAQ'en på siden til produsenten? Der står nok det du trenger å vite. Sansynligvis trenger du bare oppgradere biosen for at disken skal begynne å fungere normalt. Lenke til kommentar
Sephiroth Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Bruker du en disk som er på over 37GB (ikke delt opp, eller delt om men partisjonen er så stor) så mister du 20% av disk plassen,,,,, Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Quote: On 2002-02-05 18:09, Afseth skrev:Har hatt lignende spørsmål liggende under Harddisk/lagring, men da får jeg jo ingen svar jo!!! Nå fikk jeg svar med en gang. det som er litt av cluet er at de som har interesse for hd og slikt, henger på i den kategorien og kan gi deg fornuftige svar.. bare hyggelig.. Lenke til kommentar
jason Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Sir Hartge sa: Quote "slike tråder passer under cd/hd/lagrng" Ærlig talt, har du ikke bedre ting å henge deg opp i så la vær å svare. Han la dette inn på "Alt om data" Det hadde nok vært ryddigere hvis alle fulgte med å la trådene på rette plass, under rett emne. Men hvis en ikke gidder det, eller ikke bryr seg så er det innleggerens fulle rett å plassere det der han gjorde. For ikke å glemme at det faktisk er letter å få svar der han la det. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2002 Quote: On 2002-02-05 18:50, SirHartge skrev: Quote: On 2002-02-05 18:09, Afseth skrev: Har hatt lignende spørsmål liggende under Harddisk/lagring, men da får jeg jo ingen svar jo!!! Nå fikk jeg svar med en gang. det som er litt av cluet er at de som har interesse for hd og slikt, henger på i den kategorien og kan gi deg fornuftige svar.. bare hyggelig.. Har lagt den inn i harddisk kategorien først, men fikk ingen svar. Da er det vel lov å legge den inn i Alt-mulig-kategorien for kanskje å få noen svar? Ser jeg har fått mange svar nå, men nå er den jo lagt inn i harddisk kategorien igjen nå da, så da ligger det to med samme spørsmål her som ingen svarer på. Jaja. Håpte dere var litt rundere i kantene, men skal følge reglene deres heretter selv om jeg ikke får svar på det jeg lurer på. *sukk* Lenke til kommentar
Prox Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Quote: On 2002-02-05 18:05, SirHartge skrev:slike tråder passer under cd/hd/lagrngwin98 vil aldri kunne bruke ntfs ( NewTechnoligy File System) .. ntfs er beregnet for NT baserte os, slik som NT, win2k og winXP.. Jeg må si meg enig: Overalt hvor jeg ser så er sirhartge ute og retter på hvor ting skal være... ***** plagsomt ! du ser jo hvordan det gikk da han først la det inn under alt hd og lagring -> inget svar.. men nå virka jo alt.. Dessuten hartge, hvis du alltid skal rette på folk i fremtiden bør du legge merke til hvordan man skrive technology, så ikke folk retter på deg. Lenke til kommentar
jason Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Takk og pris Begynte å lure på om det bare var meg som irriterte seg over den idiotiske flyttinga av emner. Begynner å bli mektig lei det. Åpner en tråd som kan være noenlunde interesant og det første som møter en ar Sir Hartge som har flyttet den. Ærlig talt, det må være andre ting å gjøre PS! Regner med at tråden nå blir enten stengt eller flyttet til off topic. LOL Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2002 Tror nok han derre hartge fyren begynner å bli lei oss. Snart blir vi vel banna alle og en. Men en ting skal han ha... mulig det blir mer orden på ting på den måten. Bare synd at vi i enkelte forum ikke får svar på problemene våre. Håper vi fortsatt får lov til å legge inn innlegg på "Alt om data" hvis vi ikke får svar i det forumet som kanskje hadde passet best. Vi prøver forumet som passer best først, og får vi ikke bra nok svar der, så prøver vi "alt om data". Noen synspunkter på akkurat det, hartge? Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Ler lit for meg selv når jeg leser mange av disse trådene, ikke av spørsmålene men av svarene. Han lurte på om 32gb var for mye, men noen sa at det var 64gb som var max på Fat32 filsystemet, hvis dere ikke har peiling så plis ikke svar heller! Max størrelse på en FAT-32 disk er 2000gb altså 1Tb. Så det skal nok holde en god stund til. Slutt å hakk på Hartge for ****, han kan jo kommentere ting uten at alle skal syte og bere seg. Feedback passer bedre i "Tilbakemeldinger". SirHartges kommentar irriterte ikke meg, men det gjør klagene deres. Men i alle fall mitt svar til deg som spurte spm må være at FAT-32 skal støtte opp til 2000Gb så der skal ikke være noen problem, men jeg ville anbefale deg å innstallere Win2000 (eller Xp men jeg foretrekker 2000) og bruke NTFS systemet. Linux kan forresten lese NTFS systemer og det regner jeg med Lindows også kommer til å kunne dersom du vil prøve nye ting. (det kan være veldig innviklet med Linux dersom du ikke har "pro" hjelp) Dersom noen vil klage på noe av det je har skrevet er det bare å sette igang, alt jeg har skrevet her kan bekreftes av div guider/fakta/web-shop sider Håper det hjalp. SkyFish Lenke til kommentar
Cool Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 2000Gb=2Tb Måtte bare komentere:) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2002 Quote: Men iallefall mitt svar til deg som spurte spm må være at FAT-32 skal støtte opp til 2000Gb så der skal ikke være noen problem, men jeg ville anbefale deg å innstallere Win2000 (eller Xp men jeg foretrekker 2000) og bruke NTFS systemet. Takk for svar. Saken er den at jeg HAR brukt NTFS under Windows XP, og det gikk bra, men nå har jeg installert Windows 98 så jeg har mulighet til å bruke dette OS også av diverse årsaker. Derfor må jeg bruke FAT32 på de diskene jeg vil at Win98 skal ha tilgang til. Så hvordan får jeg FAT32 diskene mine større enn 32GB? Jeg prøvde å formatere de i WinXP, men setter jeg størrelsen på partisjonen større enn 32GB så nekter WinXP meg å formatere de i annet enn NFTS. Noen tips? Bios flash? Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 PowerQuest's PartitionMagic kan pratisjonere >32GB. Det faktisk mulig for Win98 å lese NTFS men da trengs det drivere for det. SystemInternals (http://www.sysinternals.com) har slike drivere: http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware...ntfswin98.shtml Den nedlastbare gratis-versionen gir bare mulighet for lesing av NTFS-partisjoner, ikke skriving. Fullversionen ($49) gir også skriving. Har ikke prøvd dette selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå