ChuckBace Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Hei! Kunne noen hjulpet meg å forklare utrykket ”bokført egenkapital” på en ikke altfor avansert måte? Leste en artikkel om utrykket P/B her forleden og det resulterte i ekstrem forvirring. Legger i samme slengen på et annet spørsmål; Hva kan være årsaker til at selskaper prises til en P/B på under 1, altså lavere enn bokført egenkapital? Og hvilke nøkkeltall vil du kategorisere som ”de beste,” foruten P/B og P/E? Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Så vidt jeg vet brukes begrepet "bokført egenkapital" bare om den egenkapitalen som fremgår av balansen i årsregnskapet. Ligger artikkelen på internett? Lenke til kommentar
KS Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Hvis et selskap har en markedspris under bokført verdi, så kan det skyldes flere ting. Jeg vil nevne noe: - Bedriften går dårlig, den "brenner" penger og markedet har ikke tro på at selskapet vil overleve. - Markedet kan ha oversett viktige verdier i selskapet, og for en langsiktig investor kan det fremstå som et gullkjøp. Den langsiktige investor kan tenke at markedet før eller siden må prise selskapet riktig og dermed i tråd med bokførte verdier. - Selskapet kan være en oppkjøpskandidat. Ved å "slakte" selskapet kan man få frigjort veridene som markedet ikke er villig til å betale full pris for så lenge selskapet er en helhet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå