Gå til innhold

[Løst] Sykkel til langtur, hjelp?


Kjeven

Anbefalte innlegg

Kjede? f.eks en av disse: http://www.kmcchain.eu/?en/products/multiple_speed/9_speed_derailleur/

x9.73 er budsjettversjonen, Z9XRB er ment for touring (men om de har noe for seg er jeg usikker på) TI-N kjedene er mest bling X9.93 eller X9L er kanskje greie kompromisser.

 

Surly rackene se fine ut og som du sier er de nok testet med long haul trucker.

 

Når det gjelder sykkelen så tror jeg den er glimrende til formålet. Jeg ville ha valgt disc trucker versjonen siden skivebremser er så mye bedre (Og akkurat det er ikke så vanlig for trekkingsykler så den versjonen er etter mitt syn et godt argument for surly). Ser imidlertid ikke bort i fra at man kan få europeiske sykler noe rimeligere her. Jeg nevnte Thorn, men også i tyskland er det masse trekkingsykler som blir lagd, HP-velotechnik har f.eks et alternativt produkt (vektlegger alternativt her). Norge er desverre et u-land innen sykling så her finner man ikke mye som ikke er enten billigste sort hybrid eller noe egnet for birken.

 

Skifterne på surlyen kjenner jeg ikke så godt, men etter hva jeg forstår er de indekerte skiftere som også kan fungere som rene friksjonsskiftere. Burde være pålitelig, men ikke like egnet som briftere til hyppige girskifte. Påliteligheten gjør at slike skiftere er alminnelige på touringsykler.

 

Ortlieb får to tomler opp fra meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt litt med Outside Outfitters, som jeg tror er den butikken jeg primært kommer til å handle fra, bl.a. fordi de leverer til Norge. De sier at de kan bytte ut deler på en SLHT mot et gebyr på "et par hundre dollar", jeg vet ikke hvordan denne prisen er i forhold til prisene på den lokale sykkelsjappa, dette skal jeg forhøre meg om så snart påska er over. Frakten blir på 180 dollar, ca. tusenlappen etter dagens kurs, altså vil jeg spare på å bruke f.eks. Jetcarrier. Har sendt dem en mail og spurt hvordan dette gjøres i praksis.

 

Tror jeg har det meste på stell nå, eneste som gjenstår er å få somlet meg til å finne ut av hvilken størrelse jeg må ha på sykkelen, og å finne bremser. Har sett litt på denne Surly Disc Trucker, og det ser ut som om den generelt sett er mye dyrere enn en vanlig SLHT med bremsene skiftet ut. Har uansett sendt en mail til Outside Outfitters og hørt om de kan skaffe en slik en, men om det skulle vise seg umulig eller uforholdsmessig dyrt, hvilke bremser burde jeg velge til en vanlig SLHT? Har virkelig prøvd å finne noen, men vet fremdeles fint lite om hva jeg faktisk ser etter, så en link til et konkret produkt hadde vært knall, da helst fra Outside Outfitters, i og med at det er der jeg hovedsaklig har tenkt å handle (og muligens få de til å montere sykkelen for meg).

 

Ellers har jeg sett litt på sykkelcomputere, sånne som viser fart, hvor langt man har syklet, osv. Har sett litt selv, fant bl.a. denne, en Cateye CC-RD300W Strada Wireless Bicycle Computer (langt navn), men heller ikke her vet jeg helt hva jeg ser etter. Noen som har noen tips å komme med? Trenger ikke noe high-tech fancy greier, hvis den viser fart og hvor langt jeg har syklet i kilometer, så er egentlig jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent har en vanlig long haul trucker ikke monteringspunktene for skivebremser så å ettermontere en avid BB5 road utgår.

 

Felgbremser for sykler med litt store dekk (>25-28mm) og drop bars er litt kinkig siden kraftigere v-bremser forutsetter hendler som trekker mer wire (Hendler for flate styrer trekker mer wire enn drop bar hendler) , og kalipperbremser for racingsykler utnytter mindre dekkdimensjoner for å få mer kraft og kan dermed ikke brukes her.

 

Jeg har hørt at mini v bremser brukt i BMX sykler kan være en løsning, men det bør du sjekke. (obs. Kan gi problemer med klaring til skjermer) En alternativ billigløsning kan være å skaffe bremseklosser med mykere belegg, men da må du vedlikeholde bremsene og rense felgene oftere).

 

Uansett synes jeg at om den amerikanske butikken skal ha $200 (+ deler antar jeg) for å bytte bremser, så ville jeg heller bare tatt den inn as-is og fått en lokal sykkelbutikk til å bytte (eventuellt, kjøpe delene og gjøre det selv.)

Lenke til kommentar

Skal høre med den lokale Sport1-butikken i morgen hvor mye de tar for et slikt oppdrag. Har på langt nær nok kunnskap til å kunne utføre noe slikt selv, så hvis Sport1 ikke kan, så må jeg få amerikanerne til å gjøre det. Sure penger, men bedre enn å sykle rundt og så faller bakhjulet av.

 

Outside Outfitters sier de kan skaffe en Surly Disc Trucker til $1300, så da blir det nok en slik en. De kan imidlertid ikke skaffe noen av kjedene du nevnte, dette er alt de har. Er det noe der som passer sykkelen min? Jeg har funnet en annen nettbutikk som selger kjedet du snakket om, men for fraktens skyld tenker jeg at jeg vil handle mest mulig på ett sted.

 

Lurer også fremdeles på dette med sykkelcomputere, hvis du har noe erfaring med slike.

Lenke til kommentar

KMC X9 passer den sykkelen. Få også med noen ekstra bremseklosser, bremse og gir før du drar ut på tur. Kjeder og bremseklosser til denne er lagervare i de aller fleste sykkelbutikker. Jeg kan anbefale discobrakes.com for å få fatt i billige bremseklosser.

 

Siden du skal ut på langtur anbefaler jeg deg å bli litt kjent med hvordan du gjør service på sykkelen selv, bytting av slanger, dekk, kabler, bremseklosser og kjede, samt justering av gir og bremser er enkle jobber du fort vil få bruk for på tur.

 

Jeg bruker en edge 705 som sykkelcomputer, men for det bruket du beskriver er slike overkill (Og må lades daglig). En sigma eller cateye gjør nok jobben.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke dette med størrelse... Fyren på sykkelbutikken sa jeg skulle ha størrelse 50, dette baserte han på høyden min, 1,74. Den kalkulatoren du viste til gir meg en seat tube range på 45,6 - 46,1 (cm går jeg ut ifra) (bruker "french fit", såvidt jeg kan skjønne er dette den mest "naturlige" sykkelposituren). Dette tilsvarer omtrent en størrelse 46 Surly. Kalkulatoren gir meg også en ideell top tube length på 61,7 - 62,1, noe som tilsvarer den største Surlyen, størrelse 64. Jeg har også målt min egen sykkel, og (forusatt at jeg målte riktig) endt opp med en top tube length på 57 cm, og en seat tube length på 43. Altså henholdsvis størrelse 56 og 46. Hjelp?

 

Hvis det er av interesse, var dette resultatene jeg fikk av kalkulatoren (fra venstre, Competitive fit, Eddy fit og French fit):

 

 

 

Seat tube range c-c....42.7 - 43.2.......43.9 - 44.4......45.6 - 46.1

Seat tube range c-t.....44.0 - 44.5......45.2 - 45.7.......46.9 - 47.4

Top tube length...........60.5 - 60.9.......60.5 - 60.9......61.7 - 62.1

Stem Length...............12.2 - 12.8......11.1 - 11.7........11.3 - 11.9

BB-Saddle Position.....56.1 - 58.1......55.3 - 57.3........53.6 - 55.6

Saddle-Handlebar.......58.4 - 59.0......59.2 - 59.8........60.9 - 61.5

Saddle Setback...........0.3 - 0.7.........1.5 - 1.9............1.0 - 1.4

 

 

Endret av Kjeven
Lenke til kommentar

Skjønner ikke dette med størrelse... Fyren på sykkelbutikken sa jeg skulle ha størrelse 50, dette baserte han på høyden min, 1,74. Den kalkulatoren du viste til gir meg en seat tube range på 45,6 - 46,1 (cm går jeg ut ifra) (bruker "french fit", såvidt jeg kan skjønne er dette den mest "naturlige" sykkelposituren). Dette tilsvarer omtrent en størrelse 46 Surly. Kalkulatoren gir meg også en ideell top tube length på 61,7 - 62,1, noe som tilsvarer den største Surlyen, størrelse 64. Jeg har også målt min egen sykkel, og (forusatt at jeg målte riktig) endt opp med en top tube length på 57 cm, og en seat tube length på 43. Altså henholdsvis størrelse 56 og 46. Hjelp?

 

Alltid nervepirrende å finne riktig størrelse online. Competitive cyclist kan nok tenkes å gi en mer aggressiv sittestilling enn hva du vil ha, og denne rammen og bruken er nok tilstrekkelig anneledes til at man bør være litt forsiktig med den. Jeg synes det virker veldig mye med en TT lengde på 60 cm for deg. jeg hadde forventet 50-54cm.

 

Når selgeren ga deg en anbefaling basert på høyde alene er nok også det litt begrenset. Det går ut i fra en veldig normal kroppsform med benlengde (målt fra innsiden av skrittet til gulvet når du står) på veldig nær halvparten av høyden din. Har du kortere ben en normalt skal rammen gjerne noe opp i størrelse siden du ha har lengre rekkevidde og vil ha lengre topptube.

 

Etter hva jeg finne så sier flere at de gjerne havner i en mindre LHT enn andre gatesykler, så selv om 50 virker litt smått så kan det godt stemme.

 

Desverre er det ikke så mye jeg kan si fra eller til når det gjelder hva du vil passe. Generellt er det lettere å 'fikse' en for liten sykkel enn en som er for stor, spesiellt om du får sykkelbutikken til å la det være igjen noen spacere på gaffelen (Slik at det er lett å heve styre)

 

Har du lest: http://surlybikes.com/info_hole/spew/spew_bike_fit ?

Lenke til kommentar

Det er ca. 82 cm fra så langt opp i skrittet jeg var komfortabel med å dytte et målebånd, ned til gulvet. Dette er da "standover height" såvidt jeg skjønner, og jeg bør ha et par cm klarering mellom stanga og skrittet. Siden jeg er 174 cm høy, har jeg da noe kortere ben enn normalt såvidt jeg forstår (82+82=164), og da bør også top tuben være lengre. Alt riktig så langt?

 

Så en Surly størrelse 58 vil ha en standover height på 83 cm, en effective top tube length på 58,6 cm og en seat tube length på 58 cm. Top tube length-en stemmer sånn passe med den sykkelen jeg har nå (som har 56-57 cm etter det jeg har klart å måle), mens seat tube length-en er ca. 10 cm mer. Da vil setet komme høyere opp, men det er vel også poenget med denne typen sykler? Du sier en top tube length over 50-54 cm høres for mye ut, men da blir jo standover height-en også altfor liten, og sykkelen jeg har nå har også lengre TT enn dette? Eller er jeg helt på viddene her? Geometrien for Disc Truckeren viser dessuten ikke mindre sykler enn størrelse 56 (for 700c-sykkelen), jeg vet ikke om det betyr at det ikke kan skaffes mindre størrelser eller om det bare er av praktiske hensyn.

Lenke til kommentar

Det er ca. 82 cm fra så langt opp i skrittet jeg var komfortabel med å dytte et målebånd, ned til gulvet. Dette er da "standover height" såvidt jeg skjønner, og jeg bør ha et par cm klarering mellom stanga og skrittet. Siden jeg er 174 cm høy, har jeg da noe kortere ben enn normalt såvidt jeg forstår (82+82=164), og da bør også top tuben være lengre. Alt riktig så langt?

 

Så en Surly størrelse 58 vil ha en standover height på 83 cm, en effective top tube length på 58,6 cm og en seat tube length på 58 cm. Top tube length-en stemmer sånn passe med den sykkelen jeg har nå (som har 56-57 cm etter det jeg har klart å måle), mens seat tube length-en er ca. 10 cm mer. Da vil setet komme høyere opp, men det er vel også poenget med denne typen sykler? Du sier en top tube length over 50-54 cm høres for mye ut, men da blir jo standover height-en også altfor liten, og sykkelen jeg har nå har også lengre TT enn dette? Eller er jeg helt på viddene her? Geometrien for Disc Truckeren viser dessuten ikke mindre sykler enn størrelse 56 (for 700c-sykkelen), jeg vet ikke om det betyr at det ikke kan skaffes mindre størrelser eller om det bare er av praktiske hensyn.

 

De mindre størrelsene later til å kun ha 26" hjul.

 

Jeg mente å si at 60cm var for mye TT, og jeg regner med at du skal ha 50-54cm ett sted. (jeg er 185cm og har en gatesykkel med 56cm TT)

 

Riktig måte å måle inseam er å stå mot en vegg med føttene i skulderbredde, dytte en bok el.lignende opp i skrittet mot veggen og måle fra bokens øverkant til gulvet.

 

 

Du bør absolutt ikke ha en sykkel med høyere standover enn din inseam. Det kan bli veldig vondt om du forstår hva jeg mener... Hvis dette gir en noe kortere TT en ønskelig kan det fikses med litt lengre stem. (motsatt er verre, du vil helst ikke ha mindre enn 90mm stem)

 

Jeg vet ikke hvilken sykkel du har sammenlignet med, men om det er en sykkel med flatt styre, så må du huske at du holder vesentlig lengre fremme med bukkestyre, både fordi man har gjerne lengre stem og fordi man holder gjerne i hoods (over bremsene).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har hatt mye å gjøre i det siste, sorry for seint svar.

 

Så med en inseam på ca. 82 cm (målte med en bok slik du sa) og en top tube som ikke bør være lengre enn 50-54 cm, bør jeg da velge en størrelse 56? Det er den minste størrelsen en 700c Disc Trucker kommer i, og har en SO height på 81,19 cm og en top tube length på 56 cm.

Lenke til kommentar

Har hatt mye å gjøre i det siste, sorry for seint svar.

 

Så med en inseam på ca. 82 cm (målte med en bok slik du sa) og en top tube som ikke bør være lengre enn 50-54 cm, bør jeg da velge en størrelse 56? Det er den minste størrelsen en 700c Disc Trucker kommer i, og har en SO height på 81,19 cm og en top tube length på 56 cm.

 

Med inseam på 82 og standover på 81 blir en 56 for stor. Du bør ned på en 26" versjon.

Lenke til kommentar

Hvilken størrelse ville du anbefalt? Størrelse 52 har ca. samme SO height som min nåværende sykkel, 77,45 cm, og en TT length på 52 cm, som er innenfor dine anbefalte 50-54 cm, og mindre enn på din sykkel, og jeg tenker at min strengt tatt bør være mindre i og med at jeg er 10 cm lavere enn deg. What says you?

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke noe forutsetning for å si noe mer desverre. Å tilpasse en sykkel er til sist individuellt. Om jeg hadde vært deg ville jeg kostet på meg en telefonsamtale med leverandøren din for å diskutere deg frem til hva som passer med noen som kjenner sykkelen.

 

P.S. Surly har akkurat fått norsk distributør. Jeg gjetter på at de først og fremst har tenkt å ta in fatbikes, men du kan jo slå på tråden til de om du vil:

 

Brown Couch AS

OH Bangsvei 51

1363 Høvik,

+47 67 58 17 01

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har vært stille en stund nå, men det har faktisk skjedd ting i kulissene. Jeg har korrespondert litt med Cyclecomponents, den svenske butikken det har blitt linket til tidligere her, og de har nå tre Surlyer i butikken sin i Karlstad klare til utprøving. En av dem er i størrelse 52, som jeg mistenker er den rette størrelsen for meg. Jeg tenker å ta en tur i morgen og prøvesykle litt, da jeg bor rett utenfor Kongsvinger er Karlstad under to timer unna. Så etter i morgen bør jeg har et bra bilde av hvilken størrelse som er rett for meg.

 

Så da ser min komplette handleliste omtrentelig slik ut:

 

Sete: Brooks B-17 Standard

Setepinne: Velo Orange Grand Cru

Setepinneklemme: Surly Constrictor (vil ha en i reserve, just in case)

Kjede: KMC X9 (også i reserve)

Pedaler: Shimano M520 SPD

Skjermer: Planet Bike Hardcore Full Coverage, 26" x 1.75/2.25"

Bagasjebrett foran: Surly Front Rack

Bagasjebrett bak: Surly Rear Rack

Sykkelvesker foran: Ortlieb Front Roller Classic

Sykkelvesker bak: Ortlieb Back Roller Classic

Sykkelveske på styret: Ortlieb Ultimate 5 Classic Bar Bag

 

Og litt ekstrautstyr fra Amazon:

Sykkelpumpe: Topeak Harpoon S2 Master Blaster

Multiverktøy: Topeak Alien II

Sykkelcomputer: Cateye CC-RD300W Strada

 

Er det noe mer jeg trenger? Noe jeg ikke trenger? Og viktigst av alt: Passer alt dette sammen? Passer setet på setepinnen, sykkelpumpa på slangen, skjermene på dekkene, og så videre? Det er egentlig bare størrelsen på sykkelen som har hindret meg i å kjøpe, så hvis det er noe jeg har glemt, speak now or forever hold your peace!

Lenke til kommentar

Er det noe mer jeg trenger? Noe jeg ikke trenger? Og viktigst av alt: Passer alt dette sammen? Passer setet på setepinnen, sykkelpumpa på slangen, skjermene på dekkene, og så videre? Det er egentlig bare størrelsen på sykkelen som har hindret meg i å kjøpe, så hvis det er noe jeg har glemt, speak now or forever hold your peace!

 

Ang. sete og setepinne. Pass på at du har akkurat riktig diameter for setepinnen. Det er et lite knippe av standarder der. B-17 setet (Glimrende sete forresten) har ganske korte rails, så vær forberedt på at ytterligere justering må gjøres med å endre setback på setepinnen. Kan derfor være lurt å avtale kjøp av setepinne med en butikk hvor du kan prøve noen forskjellige.

 

Pumpa kjenner jeg ikke til. Det finner mye ræl blandt minipumper. Du må sjekke at den passer for dekktrykket du skal kjøre med. Pumper ment for terrengsykler (high-volume) vil slite med å komme over 6 bar, pumper ment for landeveissykler (High-pressure) bruker evigheter på å pumpe opp. Sjekk om du har schräder eller presta ventilhull i felgene og at pumpen passer. (De fleste passer begge typer ventil). Jeg har god erfaring med lezyne pumper. De har noen ganske små mini-gulvpumper som er små nok til å reise med. Disse har slange og gjenget munnstykke noe som gjør pumpingen mye lettere. Hvilke dekk har du på?

 

Kan ikke tenke meg at skjermene skal være noe problem.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Hva vil det si å endre setback på setepinnen? Kan de som jobber på den lokale sportsbutikken gjøre det for meg? Diameteren på setepinnen er 27,2 mm, har ikke funnet noen tilsvarende tall på setet. Jeg bruker de samme delene som han som hadde syklet 15 000 kilometer og skrev om hvilke deler han hadde byttet ut, så jeg er naiv nok til å tro at de passer.

 

Hva ventil angår finner jeg ingen info om verken pumpe eller dekk, grunnen til at jeg foreslo akkurat den pumpa (og mulitverktøyet og sykkelcomputeren) var at jeg leste om den i denne artikkelen. Igjen, jeg er naiv nok til å gå ut ifra at den passer når de i samme artikkel foreslår en Surly Long Haul Trucker. Jeg er åpen for andre forslag, men såvidt jeg kan se er pumpene fra Lezyne i en litt annen prisklasse enn den fra Amazon, så med mindre den jeg har valgt er hinsides drit dårlig, velger jeg å spare der jeg kan.

 

Ellers kan jeg meddele at sjefens definisjon av fridag varierer en smule fra alle andres definisjon, så jeg fikk ikke dratt til Karlstad i dag. Jeg må jobbe i morgen også, så jeg får sannsynligvis ikke dratt før neste uke en gang.

Lenke til kommentar

Har hatt en tilsvarende teleskoppumpe som var bare sorgen, men denne ser ut til å ha rimelig gode kritikker, så den er sikkert OK. Lezyne pumpene jeg tenker på koster ca 400,- i butikk i norge (Ca USD40 fra amazon)

 

Å endre setback involverer bytte av setepinne. Setback er hvor langt bak seteklemmen er i forhold til senteraksen gjennom setepinnen, det er derfor det kan være greit å alliere seg med en butikk som kan la deg teste noen forskjellige.

 

Å feste setet til setepinnen er ikke et problem den delen er standard. Det er setepinnediameteren som må passe i rammen, der er det noen forskjellige dimensjoner.

 

Surly sier 27.2mm setepinne og 30mm klemme, så de du linker til passer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så jeg var i Sverige i går da. Grunnet EM og det faktum at jeg jobber seks dager i uka, har det vært vanskelig å komme meg avgårde. Jeg prøvde i forrige uke, men grunnet et usannsynelig baluba med billetten, fikk jeg ikke dratt (det er en lang historie). Mer om fantastiske Statens Järnvägar senere i posten.

 

Dagen begynte med at jeg forsov meg, og måtte løpe til stasjonen for å rekke toget. Vel framme i Karlstad måtte jeg loke rundt i en time før bussen ut til butikken gikk, som jeg ikke fikk tatt fordi jeg sto på feil side av gata. Jeg måtte derfor gå i en time for å komme ut dit. Smart at jeg tok med meg regnjakke i ryggsekken da? Den isolerte godt i 25 plussgrader og luftfuktighet på en million prosent.

 

Jeg fant butikken på det mest øde industriområdet jeg har sett (ikke så rart egentlig, det var mer et lager enn en butikk), og fikk prøvesyklet litt. Jeg spurte om det var mulig å kjøpe en sykkel der og da, selv om jeg visste at det sto på hjemmesidene deres at det ikke gikk. Overraskende svarte de ikke egentlig, men...

 

Det viser seg nemlig at hvis du oppretter en brukerkonto med svensk addresse og velger "utlevering fra lager" når du kjøper, så kan du kjøpe varen over internett på butikkens PC, og hente varen med en gang. Bare synd at for å handle over nett må man ha den hersens kodebrikka, som lå 130 kilometer unna, hjemme i Kongsvinger. Jeg fikk låne både butikkens PC og telefon, ringte til Sparebank1 som hjalp meg å sette opp sånn at jeg kan få engangskoder på mobilen. Miraklenes tid er ikke forbi, det gikk, og jeg fikk betalt! Jeg har endelig fått meg ny sykkel! Hvis noen lurer, så var det størrelse 52 som var det riktige for meg.

 

Det tar ca. halvannen time for fyren som jobber der å montere sykkelen, men når han er ferdig kan jeg sykle tilbake til togstasjonen og vente på at toget skal gå. Når jeg skal gå på toget møter jeg den største kuken SJ har klart å ansette, som insisterer på at jeg ikke kan ta med meg sykkel på toget. Det er jo ikke hans problem hvordan jeg skal få med meg sykkelen hjem, jeg kan jo bare sykle (han sa faktisk dette). Han holder på i flere minutter, før han sier jeg kan sette den på togets godsrom. Rommet var klin tomt, og nøkkelen hadde han i lomma. Han brukte lengre tid på å krangle med meg enn han brukte på å låse inne sykkelen. Når han senere skal sjekke billetten min etter at toget har gått, fortsetter han å krangle, og truer blant annet med å kaste meg av toget før han ber meg holde kjeft og går. Hyggelig fyr.

 

Til tross for at så godt som ingenting gikk etter planen kom jeg meg endelig hjem og er nå den stolte eier av dette vidunderet:

 

jy9rHn.jpg

 

Selve sykkelen er en drøm å sykle på, den veier ingenting og girer kjapt. Styret kommer til å ta en stund å bli vant til da, hvor er bremsene liksom? To ganger holdt det på å gå ille mens jeg syklet fra butikken til togstasjonen i Karlstad, en gang krasjet jeg nesten i en vegg, og en annen gang syklet jeg nesten rett ut i elva.

 

Til slutt, all ære til Cycle Components. Bedre kundeservice skal man lete lenge etter. Riktignok tjente de 12 500 svenska kronor på besøket mitt, men jeg dukket opp klokka 13 og dro 16:30, og de hjalp meg hele tiden. Jeg fikk låne både butikkens PC og telefon, og fikk ringe en relativt lang samtale til Norge. De monterte også sykkelen mens jeg satt der uten å ta noe ekstra for det. Definitivt en butikk jeg vil anbefale andre å handle hos :thumbup:

 

I ekstasen over å endelig kunne kjøpe ny sykkel glemte jeg selvfølgelig i se om de solgte alt tilbehøret jeg trengte, så bortsett fra sykkel og pedaler, mangler jeg fremdeles alt. Det skal kjøpes så fort som mulig, senest innen i morgen kveld. Tusen takk til alle som har hjulpet meg med kjøpet av ny sykkel, spesielt SverreB!

Lenke til kommentar

Selve sykkelen er en drøm å sykle på, den veier ingenting og girer kjapt. Styret kommer til å ta en stund å bli vant til da, hvor er bremsene liksom? To ganger holdt det på å gå ille mens jeg syklet fra butikken til togstasjonen i Karlstad, en gang krasjet jeg nesten i en vegg, og en annen gang syklet jeg nesten rett ut i elva.

 

Bremsene nås som du har merket kun når du holder i hoods eller drops. Holder du på den flate delen av styret har du ikke tilgang til bremsene. Om du tror du vil bruke den delen av styret mye kan du kikke etter brake interrupters, som er ekstra bremsehendler til å montere der.

 

Du kan justere mye på styret. Det kan vris opp eller ned for å justere hvor langt det blir til hendlene, du kan også endre antallet spacere under stemmet for å justere det opp eller ned. Om nødvendig kan hendlene også flyttes men da på styretapen legges på nytt (Det er imidlertid rimelig greit)

 

>

 

I ekstasen over å endelig kunne kjøpe ny sykkel glemte jeg selvfølgelig i se om de solgte alt tilbehøret jeg trengte, så bortsett fra sykkel og pedaler, mangler jeg fremdeles alt. Det skal kjøpes så fort som mulig, senest innen i morgen kveld. Tusen takk til alle som har hjulpet meg med kjøpet av ny sykkel, spesielt SverreB!

 

Ingen årsak, :)

 

Når du skal ha rack og skjermer kan det være lurt å sykle innom butikk for å se hva som passer best på sykkelen. Men denne er nok kompatibel med det meste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...