Gå til innhold

[Løst] Sykkel til langtur, hjelp?


Kjeven

Anbefalte innlegg

Planlegger en lang sykkelferie om et par måneder, og i den forbindelse hadde det jo vært kjekt med en sykkel. Den jeg har nå er fem år gammel og så rusten at den knirker når jeg sykler, så den duger ikke. Derfor trenger jeg en ny en, og siden jeg ikke kan noen verdens ting om sykkelkjøp, henvender jeg meg til dere.

 

(OBS: Med "lang" sykkelferie mener jeg virkelig Lang, med stor L. Som i herfra til, å jeg vet ikke, Asia.)

 

Sykkelen vil bli behandlet fint, men den må jo tåle en trøkk, da den skal bli syklet langt i all slags vær og klima, på varierende underlag, over ganske lang tid. Skal montere bagasjebrett foran og bak, men alle sykler har vel mulighet til dette? Prisen bør ikke være altfor høy, tenker da en maksgrense på 10-15.000, men helst lavere, er ikke lagd av penger heller, så langt ifra:(

 

Husk at dere må snakke enkelt! Jeg kan ikke en dritt om det sykkeltekniske, så ikke mas om V-bremser og Shimano-gir og karbonramme og whatnot, for jeg skjønner ikke noe av det! Vær så snill å tilgi min uvitenhet, hvis jeg ikke har spesifisert bra nok hva jeg leter etter, bare si ifra så skal jeg nok utdype.

 

Takker på forhånd for alle hjelpsomme svar:)

Endret av Kjeven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine tanker:

Finn en sykkel som ikke gir en veldig fremoverlent sittestilling. Velg et styre med flere steder å hvile hendene, for eksempel et bukkehornstyre (slik som racersykler har). Finn et sete du kan sykle lenge i. Mange liker lærseter til slik bruk, fordi de "går seg til." Pass på å ha ganske ulike gir. Tre tannhjul foran, og et letteste gir som faktisk er lett. Tannhjulene bak bør gå fra et ganske lite ytterst til et temmelig digert innerst (i motsetning til på racersykler, hvor de selv det letteste bakgiret er ganske tungt). Ikke alle sykkelrammer har mulighet til å montere bagasjebrett (og skjermer), i alle fall ikke på et skikkelig vis. Vær sikker på at sykkelen du velger har passende skruehull som en del av rammen og gaffelen. Bagasjebrett montert på andre måter vil ikke takle like mye vekt. Du bør nok absolutt finne tak i et par heldekkende skjermer, både for å holde deg tørr(ere) og for å unngå for mye gjørme og dritt på sykkelen. Jeg ser for meg at dekk som befinner seg et sted imellom tynne racerdekk og brede terrengdekk vil være best. Det kan også være lurt å velge nav og kranklager der kulelagrene ikke består av løse kuler, men av tette kulelagerenheter.

 

Men samme hvor pålitelig en sykkel du kjøper, bør du lære den å kjenne. Les deg opp på så mye som mulig av vedlikehold og reparasjon, og gjør deg fortrolig med det i praksis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det finnes egne sykker for slike turer, søk og du vil finne. Det er ikke mange (om noen) som forhandler slikt i Norge, så det kan være greit å belage seg på å importere selv eller få en forhandler til å ta inn et eksemplar.

 

Det er selvsagt mulig å sykle hvor som helst med en hvilken som helst sykkel, men hvis du først vil kjøpe noe for dette formålet bør det gjøres ordentlig. Ta f.eks. en titt på Surly Long Haul Trucker.

 

Har du lagt opp noen rute, tanker om varighet etc.?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må dessverre fortelle at planene mine foreløpig er lagt på is. Grunnet mangel på tid, penger, fysisk form og relevante kunnskaper har jeg bestemt meg for å utsette denne turen på ubestemt tid. Kommer sikkert til å gjennomføre den om et par år når forholdene ligger mer til rette, men det kommer ikke til å skje i år.

 

For å være mer spesifikk, jeg hadde planlagt å legge i vei når jeg dimmiterte fra militæret i slutten av september, og å bruke dimmepengene, ca. 30-40 000, på utstyr og selve reisen. Etter å ha sett på utstyr ble det klart at pengene ikke kom til å holde til både utstyr (trenger nesten alt nytt, bare en ny sykkel alene tar 1/4 av budsjettet) og alt jeg måtte trenge underveis (mat, visum, tak over hodet, osv). Dessuten starter jeg for sent. Flere sikre kilder har fortalt meg at hvis jeg starter i begynnelsen av oktober fra Oslo, vil jeg ikke nå Tyrkia engang før vinteren setter inn. Det betyr høststormer nedover hele Balkan, og snø i Tyrkia. Hadde også planlagt en svipptur nedover til Syria og Levanten når jeg kom til de trakter, men de blir jo aldri ferdige med å krangle der nede, så det er heller ikke mulig. Er veldig interessert i Midtøsten, så Det Hellige Land og omegn skulle liksom være et av turens høydepunkter, men med mindre jeg sykler rundt Syria via Irak (gjennom spennende krigssoner som Mosul, Bagdad og Fallujah) kan jeg altså glemme det. Er ikke like morsomt å planlegge en slik tur når fire-fem "must see"-land er utilgjengelige. På toppen av det hele er jeg heller ikke i så god form som jeg hadde håpet jeg skulle være rundt disse tider...

 

Er bare å beklage :(

Lenke til kommentar

kjedelig å høre da. men ingenting å beklage for! Er ikke noen ideel tid å starte på nå nei. Jeg tenker å starte i April. Om det blir neste år eller 2013, vet jeg ikke enda. Sannsynligvis i '13. Driver selv å lurer på hvordan jeg best kan krysse midtøsten. Da de gutta skal bråke hele tiden.

 

Har funnet noen folk på nett som er dreven i sykling rundt jorda, så skal se om jeg får noe info fra de. Jeg for min del har tenkt å bruke så lite som mulig på boplass. Telt er veien å gå! :) Av tidligere erfaring vet jeg at jeg vil fint klare meg med bare noen tusen kr i måneden på mat og lignende. Ikke nødvendigvis så mye engang. Har ingen planer om å bruke penger på turistattraksjoner og suvenirer.:)

 

Trenger ikke å være i verdens beste form heller. Såfremt man vil høye en høy snittfart eller har en timeplan å følge. Største problemet er jo å bli vandt til å sitte på sykkelsetet i lengre tid:p

 

her skal du få noen inspirasjonslinker;)

http://www.thebigafricacycle.com/

http://petergostelow.com/

http://vikingbiker.com/

http://www.reallybigbikeride.com/inspiration/

http://www.kapptilkapp.no/

http://top-tubes.com/Start/Start.html

Lenke til kommentar

Må dessverre fortelle at planene mine foreløpig er lagt på is.

Kjipt. Dette skal du gjøre nå:

1: Bestemme deg for når du vil dra.

2: Legg opp en rute.

3: Sett opp et budsjett og en spareplan basert på dette budsjettet og avreisedato.

 

Dette gjør det langt, langt enklere å få dette til å bli noe som faktisk gjennomføres, ikke bare ungdomsdrømmen som aldri ble virkeliggjort.

 

30-40k høres litt lite ut, det doble begynner å hjelpe. Bare reiseforsikring, visa-fees og litt utstyr koster en del, men utover det bruker man jo ikke stort.

Lenke til kommentar

Du har så rett i det. Viktigste er å bestemme en dato. Ellers er det alt for lett å utsette det:p Budsjett er også viktig. Ikke bare for pengenes skyld, men det hjelper på med hele planleggingen når legger av penger til et prosjekt. Jeg kommer til å regne ut hvor mye jeg trenger til utstyr og diverse, så legge på 20% for å ha en god slingringsmonn. Og ikke dumt å sette av penger til når du kommer tilbake fra turen.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Bare så det er sagt, så har jeg ikke lagt denne planen helt død ennå, jeg driver fremdeles å sjekker mulige reiseruter og utstyr. Nå som sommeren nærmer seg tenkte jeg at jeg kunne begynne å se på sykler igjen, og i den forbindelse har jeg sett litt på det Euklid foreslo i fjor:

 

Det er selvsagt mulig å sykle hvor som helst med en hvilken som helst sykkel, men hvis du først vil kjøpe noe for dette formålet bør det gjøres ordentlig. Ta f.eks. en titt på Surly Long Haul Trucker.

Har lest litt anmeldelser og erfaringer av denne sykkelen, og den virker som en solid sykkel og veldig godt egnet til formålet mitt. Da tenkte jeg at det sikkert er lurt å kjøpe den nå, istedenfor å vente, så får jeg lært den å kjenne før den store turen. Trenger uansett en ny sykkel. Spørsmålet er vel heller hvordan jeg får kjøpt den. Er det bare å kontakte den lokale sykkelforhandleren og spørre om han kan importere den? Har sett den til rundt 1000 dollar hos amerikanske forhandlere, og regnet meg fram til at jeg, inkludert frakt og toll osv, kan ende opp på noe mellom 7000-8000 kroner for å få den hit til lands. Høres det riktig ut?

Lenke til kommentar

Cyclecomponents i sverige (http://www.cyclecomponents.com) selger Surly.

Ser den koster rundt 10,000 der, synes det hørtes veldig dyrt ut. Overalt andre steder har jeg sett den til rundt 1000 dollar, som med dagens kurs blir under 6000 kroner. Er vel ikke over 4000 i avgifter alene? Hvis dette allikevel er tilfellet, finnes det noen måte å få den til landet på til en billigere penge? Kan jeg f.eks. kontakte en butikk og få de til å importere den?

Lenke til kommentar

Prisen kommer an på hvordan den er utstyrt. Du må også regne med en del kronasjer for shipping hvis du skal ha den over fra USA. i tilegg kommer 25% moms (av både sykkel og shipping). Koster den $1000 og du får shipping så billig som $200 lander du på nesten 9000 før du har den i hende.

 

Du kan eventuelt vurdere å bare bestille rammesett og få den bygd opp i en lokal sykkelbutikk, eller bedre: Gjøre det selv (Kan være nyttig å lære hvis du trenger å fikse noe langt borte fra alt)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Har to kjappe (og dumme) spørsmål: Hvis jeg kjøper fra butikken i Sverige, og får den tilsendt til Norge, må jeg fremdeles regne med toll og slikt? Og kommer den "flatpakka" eller ferdig montert?

 

Har sett litt på import fra USA, og blitt fortalt at jeg via et selskap kan opprette en fiktiv addresse i USA, og få sykkelen sendt dit, og så frakter de den til Norge for meg. http://www.jetcarrier.com oghttp://www.shipito.com/ er eksempler på slike selskaper. Som idioter da gjerne lurer på: Er dette trygt? Hvis ja, samme spørsmål som over: Må jeg fremdeles betale toll, og kommer den ferdig montert?

 

Og et par på slutten: Hva er forskjellen på 700C og 26", og hva bør jeg i så fall velge? Og jeg ser at jeg må velge størrelse på sykkelen, alt mellom 42 til 64 cm. Hva betyr dette, og hvordan finner jeg ut hvilken størrelse jeg skal ha?

 

Jeg vet jeg stiller dumme spørsmål, så takker alle som gidder å ta seg tid til å svare :thumbup:

Lenke til kommentar

Har to kjappe (og dumme) spørsmål: Hvis jeg kjøper fra butikken i Sverige, og får den tilsendt til Norge, må jeg fremdeles regne med toll og slikt? Og kommer den "flatpakka" eller ferdig montert?

 

Har sett litt på import fra USA, og blitt fortalt at jeg via et selskap kan opprette en fiktiv addresse i USA, og få sykkelen sendt dit, og så frakter de den til Norge for meg. http://www.jetcarrier.com oghttp://www.shipito.com/ er eksempler på slike selskaper. Som idioter da gjerne lurer på: Er dette trygt? Hvis ja, samme spørsmål som over: Må jeg fremdeles betale toll, og kommer den ferdig montert?

 

Og et par på slutten: Hva er forskjellen på 700C og 26", og hva bør jeg i så fall velge? Og jeg ser at jeg må velge størrelse på sykkelen, alt mellom 42 til 64 cm. Hva betyr dette, og hvordan finner jeg ut hvilken størrelse jeg skal ha?

 

Jeg vet jeg stiller dumme spørsmål, så takker alle som gidder å ta seg tid til å svare :thumbup:

 

Jetcarrier er det mange som bruker, de skal være helt greie å bruke, men kontakt de først. Du må fortsatt betale moms (Ingen toll på sykkel og sykkeldeler)

 

Sykler leveres normalt ferdig montert men med styre, sete og hjul avtatt. Settes sammen på 5 min.

 

700c og 26" er alminnelige betegnelser på hjuldiametre 26" eller mer presist 559mm brukes på de fleste terrengsykler, 700c, også kjent som 29" eller mer presist 622mm brukes på 29er terrengsykler, racingsykler og hybrider. For touringbruk vil du ha 622mm med plass til ~35-40mm brede dekk.

 

Sykkelstørrelse oppgis normalt som lengden på seterøret, noe som er litt dustete da det er lengden på overrøret som normalt er det mest intressante. En on-line kalkulator for å finne forslag til riktig størrelse kan du finne her: http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO

Den er desverre litt konkurransebasert så du vil kanskje få litt aggressive forslag, det fikses imidlertid lett ved å la styret stå noe høyere, og kanskje velge en kortere stem. Legg inn data om deg selv og velg rammestørrelse basert på hva den sier om topprøret. Sjekk så hva som er topprørlengden på de syklene du ser på, de fleste seriøse sykkelprodusenter oppgir all rammegeometri i dokumentasjonen så du kan se hva som gjelder for hver rammestørrelse

 

Generellt sett er det lettere å håndtere en sykkel som er litt for liten en en som er litt for stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snublet over denne anmeldelsen hvor en som har syklet 15,000 km på en SLHT kommenterer litt rundt hvilke deler han har måtte byttet ut. Han nevner bl.a. at han måtte bytte ut seaposten (aner ikke hva noe heter på norsk, så bruker de engelske ordene) da den gikk i stykker, og at hans seatpost clamp gikk i stykker like før det. Han har også byttet ut kjedet, og nevner at han ikke er fornøyd med bremsene. Er dette noe jeg trenger å bekymre meg over? Hvis dere ikke gidder å lese hele anmeldelsen, så bytter han ut:

Seatpost: Kalloy SP-248D byttet ut med en Velo Orange Grand Cru

Seatpost clamp: Surly stainless steel seatpost clamp byttet ut med en Surly Constrictor (han byttet egentlig aldri ut, fordi han fikk en ny del av Surly da den første gikk i stykker, men nevner at han vil bytte når den neste tar kvelden).

Kjede: Kjede fra Shimano byttet ut med en Wipperman 908 9 speed chain.

Bremser: Han bruker Tektro Oryx-bremser, og legger ut om hvor ille de er, men han har ikke byttet dem ut.

 

Dere som har greie på sykler, trenger jeg å tenke på dette? Har dere i så fall noen tips til deler som må byttes ut? Spesielt bremsene virker det som om han misliker, så hvis noen har noen gode råd om hvilke bremser jeg kan kjøpe istedenfor, hadde det vært supert. Trenger også pedaler, skjermer, bagasjebrett og lignende, har dere noen produkter dere vil reklamere litt for?

 

Igjen, tusen takk for svar! Spesielt deg SverreB, du har vært til uvurderlig hjelp:)

Endret av Kjeven
Lenke til kommentar

Seteklemmer tenker jeg for å være ærlig lite på, mest uflaks at den røk tenker jeg. Bremsene kan jeg skrive under på at stinker. Jeg har et sett tektro canti bremser på min singlespeed CX sykkel (on-one pompino), og de er ikke gode. Desverre er dette ganske typisk for cantilever bremser. Derfor kan det hende du heller vi ta en kikk på skivebremsversjonen av samme ramme.

 

Kan også skrive under på brooks setet. Skulle jeg reist på langtur hadde jeg brukt det samme. (Jeg har et på jobbsykkelen). Største ulempen med det er at det har veldig korte rails så du får lite å justere på, men hvis du er

forberedt på å eksperimentere litt med setback setepinner lar det seg løse (Om det skulle bli et problem).

 

Jeg bruker et sett freeload bagasjebrett, men det er fordi sykkelen min er sær (23mm diameter setestag passer ikke så mye. På surlyen ville jeg ha gått for old-man mountain eller tubus bagasjebrett. Skjermer hadde det vært best å få levert sammen med sykkelen, de er ikke så forskjellige i hva de gjør men hvilke som er enkle å montere kan variere en del. Pass på å få skjermer som er heldekkende (I motsetning til moto type eller terrengsykkelskjermer)

Pedaler er en smaksak, men du går neppe langt feil med shimano 520 pedaler. Ville ha satset på terrengsykkeltype pedaler fremfor gatesykkel typer da skoene er mye enklere å gå i. Platformpedaler er no-no føttene dine vil takke deg for å bruke klikkpedaler (om du ikke gjør det alt). Trenger du pedaler med mer float kan du kikke på time attac pedaler, men de er ikke like kurante å få deler til om noe skulle skje.

 

Personlig har jeg ingen erfaring i nyere tid med friksjonsskiftere, og jeg liker briftere godt, men på langtur så ser jeg argumentet for enklere utstyr.

 

Kjeder er forbruksvare, og hvis du ikke skal spise opp drivverket bør det skiftes i god tid før det blir problemer. Jeg bruker KMC kjeder. Billig, bra nok og gode hurtigkoplinger.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Har funnet to versjoner av både setet og pedalene jeg blir anbefalt her: Brooks B-17 Standard og Brooks B-17 Imperial, samt Shimano A520 og Shimano M520. Det er snakk om en viss prisforskjell her, og jeg går ut ifra at dyrest ikke nødvendigvis er best. Har jeg rett da? Også regner jeg med at jeg trenger egnede sko til klikkpedaler? Er dette noe jeg kan kjøpe i en sko- eller sportsbutikk, eller må jeg kjøpe online? Har du noen gode tips til klikkpedalsko?

 

Prøvde å se litt på bremser, men fant ingenting altfor mye. Aner ikke hva jeg ser etter, et søk på "shimano disc brake" (Shimano er det eneste merket jeg vet om...) ga flere treff og uten noen konkrete spesifikasjoner å se etter blir det litt vanskelig... Kan du anbefale noe spesifikt?

 

Angående bagasjebrett og skjermer fant jeg disse:

Front: Old Man Mountain Sherpa

Bak: Samme som over

Skjermer: Planet Bike Hardcore Full Coverage. (Hardcore og full coverage! Kan jo ikke gå feil). Ser her at jeg har to dimensjoner å velge mellom, 700c x 35mm, og 700c x 45mm. Er det bredden på skjermen det er snakk om? Hva bør jeg i så fall velge?

 

Så litt på KMC-kjeder, ser det er mange modeller å velge mellom. Er det størrelser det går på da, eller er det kvaliteten eller hva er det?

 

Og her må du utdype:

Personlig har jeg ingen erfaring i nyere tid med friksjonsskiftere, og jeg liker briftere godt, men på langtur så ser jeg argumentet for enklere utstyr.

Hva er friksjonsskiftere, og hva er briftere? :blush:

Lenke til kommentar

Har funnet to versjoner av både setet og pedalene jeg blir anbefalt her: Brooks B-17 Standard og Brooks B-17 Imperial, samt Shimano A520 og Shimano M520. Det er snakk om en viss prisforskjell her, og jeg går ut ifra at dyrest ikke nødvendigvis er best. Har jeg rett da? Også regner jeg med at jeg trenger egnede sko til klikkpedaler? Er dette noe jeg kan kjøpe i en sko- eller sportsbutikk, eller må jeg kjøpe online? Har du noen gode tips til klikkpedalsko?

Imperial sadelen har et utsnitt som kan redusere trykk på ...edlere deler. Det funker for noen, for andre gjør det bare at man får økt trykk andre steder. Jeg liker ikke slike sader men smaken er,... her bokstavlig... som baken.

A520 har en cage som gjør den mulig å bruke uten sykkelsko. M520 er enklere å bruke siden man kan tråkke i den fra to sider.

 

Du trenger sko tilpasset SPD standarden. De har to (eller ofte 4) boltehull hvor en metallcleat kan skrus inn. Man kan få alt fra MTB racingsko til sandaler med SPD feste. Sportsbutikkene har å velge i. Jeg liker godt Specialized sko, men her er det mye individuellt. Sko må du nesten bare prøve.

 

Prøvde å se litt på bremser, men fant ingenting altfor mye. Aner ikke hva jeg ser etter, et søk på "shimano disc brake" (Shimano er det eneste merket jeg vet om...) ga flere treff og uten noen konkrete spesifikasjoner å se etter blir det litt vanskelig... Kan du anbefale noe spesifikt?

Shimano eller avid kabelopererte skivebremser er de du vil ha på en sykkel med bukkestyre og skivebrems. Hydrauliske er pr. i dag ikke tilgjengelig for denne typen styre. (Det kommer neste sesong, men bare i veldig dyrt utstyr)

 

Angående bagasjebrett og skjermer fant jeg disse:

Front: Old Man Mountain Sherpa

Bak: Samme som over

 

Bagasjebrett som monteres i hjulakslingen som disse synes jeg er en ren nødløsning, de gjør det veldig komplisert å ta av hjulet. Sjekk med surly, de har garantert noen anbefalinger.

Jeg ville først sett på noe slikt: http://utedepot.no/produkter/logo

 

Skjermer: Planet Bike Hardcore Full Coverage. (Hardcore og full coverage! Kan jo ikke gå feil). Ser her at jeg har to dimensjoner å velge mellom, 700c x 35mm, og 700c x 45mm. Er det bredden på skjermen det er snakk om? Hva bør jeg i så fall velge?

Du vil ha minst så bred skjerm som dekkbredden du skal bruke. Jeg regner med 35 holder fint dog, du vil nok ikke bruke større dekk på denne.

 

Så litt på KMC-kjeder, ser det er mange modeller å velge mellom. Er det størrelser det går på da, eller er det kvaliteten eller hva er det?

Du trenger et kjede som matcher girtypen din. D.v.s. antallet gir du har på kasetten. Dette bestemmer bredden på kjedet. Utover det er forskjellene i modeller i hovedsak at de dyrere er lettere og har noe mer avanserte pletteringer. (Mer rustbestandig, men det er sjeldent rust som tar et velholdt kjede)

 

Og her må du utdype:

Personlig har jeg ingen erfaring i nyere tid med friksjonsskiftere, og jeg liker briftere godt, men på langtur så ser jeg argumentet for enklere utstyr.

Hva er friksjonsskiftere, og hva er briftere? :blush:

Brifter=BRake shIFTER. D.v.s. shiftere integrert i bremsehendlene.

 

Girene skifter gir ved å flytte et paralellogram som tar med seg en kjedefører. For å flytte paralellogrammet må man dra i kabelen. I en friksjonsskifter er det brukeren som bestemmer hvor mye kabel som dras, mekanismen bare har nok motstand til at returfjæren i giret ikke drar kabelen tilbake uten brukerens hjelp. En indeksert skifter drar kabelen en presis distanse for hvert knepp på skifteren. Indekserte skiftere er rraskere og mer presise i giringen, men også mer kompliserte.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Du har kanskje bestemt deg får å sykle om du drar på turen, men hva med å haike? Det å sykle, som sikkert er kjempefint kan bli litt.. ensomt og slitsom.. nei jeg vet ikke.

 

Tenker at du ville fått en mye bedre opplevelse av å haike rundt Europa?

 

Du nå er jeg litt slem, glem det jeg sier. Sykle du, det vil jeg tro er best for deg, siden det var du som fikk tanken om å gjøre det!

 

Lykke til med planleggning! :)

Lenke til kommentar

Bagasjebrett som monteres i hjulakslingen som disse synes jeg er en ren nødløsning, de gjør det veldig komplisert å ta av hjulet. Sjekk med surly, de har garantert noen anbefalinger.

Jeg ville først sett på noe slikt: http://utedepot.no/produkter/logo

Hva synes du om disse: Surly Rack foran og bak? De er jo lagd av Surly, så de bør vel være ideelle til sykkelen min?

 

Du trenger et kjede som matcher girtypen din. D.v.s. antallet gir du har på kasetten. Dette bestemmer bredden på kjedet. Utover det er forskjellene i modeller i hovedsak at de dyrere er lettere og har noe mer avanserte pletteringer.

Så hvilket kjede bør jeg bruke på sykkelen min? Om ikke som erstatning, så i alle fall som reservedel hvis noe skulle gå galt midt i Asia. Du må gjerne linke til produkter, for jeg har problemer med å finne noe som helst, primært fordi jeg ikke helt skjønner hva jeg leter etter.

 

Brifter=BRake shIFTER. D.v.s. shiftere integrert i bremsehendlene.

 

Girene skifter gir ved å flytte et paralellogram som tar med seg en kjedefører. For å flytte paralellogrammet må man dra i kabelen. I en friksjonsskifter er det brukeren som bestemmer hvor mye kabel som dras, mekanismen bare har nok motstand til at returfjæren i giret ikke drar kabelen tilbake uten brukerens hjelp. En indeksert skifter drar kabelen en presis distanse for hvert knepp på skifteren. Indekserte skiftere er rraskere og mer presise i giringen, men også mer kompliserte.

Tror jeg skjønner hva du mener. Men bare for å være på den sikre siden: Den sykkelen jeg nå snart kjøper, hva har den, og er det bra eller dårlig?

 

Har også sett litt på annet ekstrautstyr, da primært sykkelvesker. Virker som Ortlieb er merket jeg bør gå etter, har da sett på disse modellene:

Foran: Ortlieb Front Roller Classic

Bak: Ortlieb Back Roller Classic

På styret: Ortlieb Ultimate 5 Classic Bar Bag

 

Noen innspill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...