Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL router med switch på nett, men ikke LAN

Anbefalte innlegg

-Jeg har BlueCom ADSL enda ei stund og de har direkte innlogging uten user/pass mas.

-2 PC'er med Windows XP (SP1) står koblet på ADSL-routeren/LAN switchen og internett går så det suser, men hva må jeg gjøre for å få kontakt mellom PC'ene?

Bruksanvisningen var så tynn at jeg fikk det ikke til rett og slett, men så er jeg ganske ny på nettverk og sånnt oppsett egerntlig.

Håper noen kan gi meg en god veiledning så jeg kan få glede av den nye printeren og sånnt over LAN :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Jeg har BlueCom ADSL enda ei stund og de har direkte innlogging uten user/pass mas.

-2 PC'er med Windows XP (SP1) står koblet på ADSL-routeren/LAN switchen og internett går så det suser, men hva må jeg gjøre for å få kontakt mellom PC'ene?

Legge inn Netbeui-protokollen, du finner den på XP-plata.

Du kan og bør ikke bruke TCP/IP LAN mot bluecom sine IP-er.

Lenke til kommentar

Har bare brukt TCPIP til oppkobling mot BlueCom til nå, helt problemfritt og ingen konfigurering. Trodde bare det var å skrive no i TCPIP feltene for å ha både LAN og internett på router-switchen.

La til NetBeui men den var ikke mye konfigurerings vennlig hehe, er det bare auto protokoll som stiller seg inn etter "wizard" oppsetting av LAN whit HUB?

Lenke til kommentar
:) er lov å lese feil hehe...Disse bruksanvisningene og pålogging til router for å ordne oppsettet er ufattelig dårlig forklart og ubrukelig for meg, ikke helt vanlig å ha router så er vel få som vet hvordan dette gjøres :shrug:
Lenke til kommentar

Jeg har også Bluecom ADSL. Men jeg har en ren switch. Switchen er koblet til ADSL modemet med en krysset kabel og går inn i en vanlig port på switchen (hos meg er det en inngang for kryssede kabler, men av en eller annen grunn kommer bare en pc på internett ved bruk av denne).

Begge pc'ene er koblet til switchen med vanlig kabler. Begge er på nett og LAN.

Lenke til kommentar

Bruker du bare auto-get IP eller? Alt mitt står på auto og det skal jo ikke funke da så det er greit, men hva og hvor ting skal fylles ut vet jeg ikke, har prøvd mange oppsett med router som default gateway og satt ip og sånnt men...

urk, jaja, kansje det funker bede når jeg skifter ISP om noen dager og må logge på user/pass metoden hehe.

Lenke til kommentar

Hmm...Ja begge PC'ene er fresh installerte win XP med alle updates og nettverket er bare plugget inn og står på auto. Har samme arbeidsgruppe på begge. Var en sinnsyk manual på 120 sider og jeg leser og prøver enda, lørdagskvelds morro :(

Må jo få routeren til å tro den er PC og deler linjen med PC'ene eller no ser det ut som, the hard way...

Lenke til kommentar

Skal ikke være krysset, det går ikke hehe...prøvde det uten å tenke meg om da jeg kom drassende hjem med routeren og bare fikk kontakt med en PC og ikke fattet hvorfor den andre var uten internett...måtte spinne til data butikk og blåse 100 lapp på 10meters vanlig U-krysset TP.

Lenke til kommentar

Får lese gjenom den fete manualen enda en gang til. Synes bare det var enda mere forvirrende hehe... Må vist slite litt for morroa, men lærer man det så er jo det enda mere kunskap lagret på harddisken mellom ørene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...