protoneedhelp Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) Min pc er fujisu siemens amilo xa 1526. Viften bråker ganske mye, så jeg vil bytte ny vifte. Hvilken vifte skal jeg velge? Jeg vet ingenting om vifter. Håper noen kan hjelpe meg! Og jeg lurer på hvordan man bytter vifter. takk på forhånd Endret 19. juli 2011 av protoneedhelp Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Det er ikke så enkelt at man bare kan bytte vifte. Komponenter i bærbare maskiner er spesiallagd og det er ikke gitt at annet enn orginaldeler vil passe. Det er også et spørsmål om luftflyt, så hvis man skal/kan bytte så må den nye vifta klare å dytte like mye luft som den gamle hvis ikke vil maskinen overopphete og cpu/grafikkchip brenner opp. Ei heller er det å skru på en bærbar en jobb for hvermansen. Hvis du sliter med støy så ville jeg først sett om det er mye støvrester synlig i vifta og prøvd å fjerne dette, det er muligens ikke mer som trengs for å fikse problemet. Lenke til kommentar
Khani Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Jeg eier eksakt samme maskinen og jeg kan si at det er mye skruer og noe jobb og demontere den. Akkurat nå orker jeg ikke akkurat og demontere den igjen men i allefall så tror jeg den bruker en standard på skruehullene så det kan mulig byttes. I allefall husker jeg at maskinen bruker en type vifte som flere andre av modellene til FS også bruker. Så det kan være n mulighet for at det skal kunne byttes. Men som sagt tidligere må den nye viften dytte like mye/mer luft enn stockviften. Hvis ikke overoppheter maskinen. Jeg tenker da at skjermkortet er mest utsatt fordi det har en veldig høy idle temp. Jeg har opplevd også at stockkjøleren ikke klarer og kjøle komponentene ned slik at maskinen er noe ustabil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå