Gå til innhold

Zoom objektiv til Nikon d5000

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er relativt amatør når det gjelder fotografering. Kjøpte i fjor sommer et Nikon d5000 som jeg er veldig fornøyd med. Vil nå ha et zoomobjektiv, 18-200mm. Nikon sine egne er ganske dyre syns jeg, så jeg vurderer Sigma.

Men så er spørsmålet: Hvilket objektiv skal jeg da velge? Hvordan vet jeg at det passer til mitt kamera? Og så er det viktig at det er vibrasjonsreduksjon på det...

Noen som kan hjelpe en nybegynner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Definer dyr? For rundt 3000 kroner er det mulig å plukke opp en fin Nikon 70-300mm 4,5-5,6 G VR på brukmarkedet på foto.no F.eks. Alle objektiver med Nikon fatning vil fungere på ditt kamera, dog vil noen eldre objektiver \ objektiver uten egen fokusmotor ikke gi deg autofokus (Nikon 50mm 1.8 D F. eks. Sigma har en svært billig 70-300mm "macro" men den er heller laber optisk, mangler VR (vibrasjonsreduksjon). Skal du ha VR på et Sigma objektiv må du se etter betegnelsen OS i navnet, det er VR på Sigma språk.

Edit:

Skal du ha en "superzoom" som går fra F.eks 18-200 eller deromkring ofrer du lysstyrke og litt bildekvalitet dersom du er opphengt av dette.. Tamron har endel relativt gode superzoomer, der må du se etter VC for å få "VR". Se gjerne på Tamrom 18-270 som er testet her på Akam.

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg tenker ikke mer enn max 4000 i pris.

Jeg ser du anbefaler 70-300mm, hva er grunnen til det?

Jeg tenker at jeg helst vil bruke ett objektiv, ikke skifte mellom flere, er ikke da 18-200mm et ok valg? Som sagt, jeg er nybegynner og har enda ikke satt meg ordentlig inn i alt dette. Skulle hatt et fotokurs ;)

Digresjon: Finner mye tips og triks ang fotografering med Canon sine kameraer på nett, men ingen ting om hvordan å bruke Nikon på en best mulig måte....noen som har tips om nettsider...?

Lenke til kommentar

70-300en anbefales fordi jeg selv har eid den, og vet at den er absolutt brukbar.