Gå til innhold

Zoom objektiv til Nikon d5000

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er relativt amatør når det gjelder fotografering. Kjøpte i fjor sommer et Nikon d5000 som jeg er veldig fornøyd med. Vil nå ha et zoomobjektiv, 18-200mm. Nikon sine egne er ganske dyre syns jeg, så jeg vurderer Sigma.

Men så er spørsmålet: Hvilket objektiv skal jeg da velge? Hvordan vet jeg at det passer til mitt kamera? Og så er det viktig at det er vibrasjonsreduksjon på det...

Noen som kan hjelpe en nybegynner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Definer dyr? For rundt 3000 kroner er det mulig å plukke opp en fin Nikon 70-300mm 4,5-5,6 G VR på brukmarkedet på foto.no F.eks. Alle objektiver med Nikon fatning vil fungere på ditt kamera, dog vil noen eldre objektiver \ objektiver uten egen fokusmotor ikke gi deg autofokus (Nikon 50mm 1.8 D F. eks. Sigma har en svært billig 70-300mm "macro" men den er heller laber optisk, mangler VR (vibrasjonsreduksjon). Skal du ha VR på et Sigma objektiv må du se etter betegnelsen OS i navnet, det er VR på Sigma språk.

Edit:

Skal du ha en "superzoom" som går fra F.eks 18-200 eller deromkring ofrer du lysstyrke og litt bildekvalitet dersom du er opphengt av dette.. Tamron har endel relativt gode superzoomer, der må du se etter VC for å få "VR". Se gjerne på Tamrom 18-270 som er testet her på Akam.

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg tenker ikke mer enn max 4000 i pris.

Jeg ser du anbefaler 70-300mm, hva er grunnen til det?

Jeg tenker at jeg helst vil bruke ett objektiv, ikke skifte mellom flere, er ikke da 18-200mm et ok valg? Som sagt, jeg er nybegynner og har enda ikke satt meg ordentlig inn i alt dette. Skulle hatt et fotokurs ;)

Digresjon: Finner mye tips og triks ang fotografering med Canon sine kameraer på nett, men ingen ting om hvordan å bruke Nikon på en best mulig måte....noen som har tips om nettsider...?

Lenke til kommentar

70-300en anbefales fordi jeg selv har eid den, og vet at den er absolutt brukbar.

18-200 eller tilsvarende superzoomer er absolutt bra om du vil ha et enkelt objektiv å forholde deg til, det er ekstremt allsidig og funker til alt, bare lyset er bra nok. Tingen med superzoomer er at de gjerne har veldig liten blender - altså åpning i objektivet som slipper lys inn på sensor. Til hverdagsbruk i dagslys er dette ikke noe problem, men når det blir mørkt eller innendørs kan det fort tenkes at du må bruke såpass lang lukkertid at du får bevegelsesuskarphet i bildet.

For å lese en MEGET god guide om hvordan lukkertid og blender (samt iso) henger sammen, anbefales denne guiden på det sterkeste.

Alt som funker på Canon mtp teknikker osv funker like bra på Nikon, eneste forskjellene der er menyoppsett og navn på forskjellige ting. (F. eks VR heter IS på Canon og den slags).

Og nei, tror ikke du vil merke noe særlig til at 18-200 ikke er blant de skarpeste objektivene med det første....

Nikon D5000 er et DX hus eller crop hus som det også kalles. Dermed behøver du ikke "spesiell" optikk optimert for hus med større sensor som ofte er dyre men kan istedet velge blant både "DX" og "FX" objektiver. Sålenge objektivet har Nikon fatning som tredjepartsprodusenter lager passer det til ditt hus. Bare pass på at dersom du bestiller Tamron 18-270mm, så sørg for at det står "til Nikon" og ikke til canon \ sony \ noe annet.

Lenke til kommentar

Nikon D5000 er et DX hus eller crop hus som det også kalles. Dermed behøver du ikke "spesiell" optikk optimert for hus med større sensor som ofte er dyre men kan istedet velge blant både "DX" og "FX" objektiver. Sålenge objektivet har Nikon fatning som tredjepartsprodusenter lager passer det til ditt hus. Bare pass på at dersom du bestiller Tamron 18-270mm, så sørg for at det står "til Nikon" og ikke til canon \ sony \ noe annet.

Det trådstarter skal passe på er at objektivet inneholder fokusmotor, ellers får man ikke autofokus, ettersom D5000 ikke har innebygd fokusmotor. Så litt "spesiell" optikk skal man velge. ;)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Etter som jeg kan se er det innebygd fokusmotor i Tamron sitt objektiv, så den saken skulle være grei. Så står det også inne på Japan Foto at objektivet "gir ditt Nikonkamera alt du kan ønske i ett objektiv", så da passer det vel til d5000.

Ellers så har jeg jo standardobjektivet 18-55 mm som jeg evt kan bytte med.

Du skriver at alt som funker på Canon funker også på Nikon, og det er forsåvidt greit. Problemet er bare at menyene er såpass forskjellige at jeg ikke helt forstår hvordan jeg skal gjøre ting. Det jeg savner er en guide på hvilke muligheter man har og hvordan man gjør ting på Nikon, bruksanvisningen som fulgte med er jo nærmest en vits. Skal lese linken du anbefalte!

Igjen, tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...