Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ville dere kjøpt en brukt SAAB 9-3 stasjonsvogn?


BAAS

Anbefalte innlegg

Ville dere kjøpt en brukt SAAB 9-3 stasjonsvogn?

 

Jeg har planer om å kjøpe meg en ny bruktbil i løpet av august/september. Det jeg ønsker meg er en driftssikker stasjonsvogn i til ca kr 200 000,- som jeg kan ha i mange år. Etter å ha surfet noen timer på nettet har jeg kommet fram til at følgende biler kan være aktuelle:

 

1. SAAB 9-3

2. Volvo V50

3. Toyota Avensis

4. Volkswagen Passat

 

(alle stasjonsvogner)

 

Tenkte først på Volvo V50, men etter å ha lest en del på svenske diskusjonssider skiftet jeg mening. Der var det flere som ville valgt SAAB 9-3 foran Volvo V5 på grunn av problemene som Volvo vist nok skal ha hatt med V50. Etter å ha studert SAAB 9-3 på Finn.no fant jeg ut at dette var en bil som jeg veldig godt kunne tenkt meg.

 

Noen dager senere pratet jeg med en kamerat som har en SAAB 9-5 stasjonsvogn (husker ikke alle detaljer om bilen hans, men den har nå gått ca 160 000 og har en kraftig motor (190HK)). Han frarådet meg å kjøpe SAAB. Han hadde hatt så STORE utgifter på bilen det siste året at nok var nok. I tillegg til å være plaget med en liten driftssikker bil mente han også at det var/kunne bli problemer med deler framover nå som SAAB sliter. Han ønsket nå å bytte over til en Volvo V50.....

 

Etter jeg fikk høre dette ble jeg veldig usikker. Skal jeg satse på en SAAB 9-3, eller er det smartere å gå for et annet merke? Er det noen som kan gi meg noen råd/tips?

 

Hvilket merke ville dere valgt av dem jeg har ramset opp? Veldig fint om dere begrunner svaret.

 

 

 

Håper det er noen som kan hjelpe meg litt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Har selv en Saab 9-3 stasjonsvogn (Faktisk til salgs óg). Saab-eiere er ofte mennesker som har valgt Saab en gang, og så gjort det siden. Dette forteller iallefall meg om at kvaliteten og kjøreopplevelsen er noe for seg selv.

 

Selv har jeg 120hk TiD utgaven, som kan være noe slapp på bunndraget, men fungerer greit - selv med henger. Musikkanlegget i bilen er også ganske greit, til tross for at det er orginalt spiller det veldig godt.

 

En ting jeg vil råde deg til, er å ikke velge for brede dekk. Nå har jeg R17 235, noe jeg synes fører til litt for mye sporing.

 

Alt i alt, Saab er en kjempe bil!

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Har selv en Saab 9-3 stasjonsvogn (Faktisk til salgs óg). Saab-eiere er ofte mennesker som har valgt Saab en gang, og så gjort det siden. Dette forteller iallefall meg om at kvaliteten og kjøreopplevelsen er noe for seg selv.

 

Selv har jeg 120hk TiD utgaven, som kan være noe slapp på bunndraget, men fungerer greit - selv med henger. Musikkanlegget i bilen er også ganske greit, til tross for at det er orginalt spiller det veldig godt.

 

En ting jeg vil råde deg til, er å ikke velge for brede dekk. Nå har jeg R17 235, noe jeg synes fører til litt for mye sporing.

 

Alt i alt, Saab er en kjempe bil!

 

Takk for svar :)

 

Forstår det slik at du er fornøyd med bilen din. Kan jeg få spørre hvorfor du skal selge den?

 

En annen ting..... Vet du om det er noen 9-3 modeller som er bedre enn andre?

 

Som sagt takk for at du tok deg tid til å svare :)

 

 

Er det noen andre som også har lyst til å hjelpe meg?

Endret av BAAS
Lenke til kommentar

Stasjonvogn var ikke nødvendig for oss, men etter nøyere ettertanke ser det ut som Saabrn ikke blir solgt. En kombinasjon av overfylt bilmarked og lite lyst til å selge den. Har du sett på noen spesielle?

Lenke til kommentar

Har kjørt -04 9-5 en hel del. Feilmessig har den vært rimelig bra; litt småplukk har det vært, men de to-tre tingene var barnesykdommer og ble ordnet innenfor garantiperioden. Komfortabel bil.

 

At kameraten din har hatt mye problemer med sin kan selvsagt telle i en avgjørelse, men uansett hvilket bilmerke du ser på vil det alltid være noen som er ekstremt uheldige – selv kliss nye Toyotaer kan oppleve motorhavari ... Dette betyr selvsagt ikke at du skal se helt bort fra feilstatistikk, bare ikke ta det ene datapunktet som noe mer enn det er.

Lenke til kommentar

Har kjørt -04 9-5 en hel del. Feilmessig har den vært rimelig bra; litt småplukk har det vært, men de to-tre tingene var barnesykdommer og ble ordnet innenfor garantiperioden. Komfortabel bil.

 

At kameraten din har hatt mye problemer med sin kan selvsagt telle i en avgjørelse, men uansett hvilket bilmerke du ser på vil det alltid være noen som er ekstremt uheldige – selv kliss nye Toyotaer kan oppleve motorhavari ... Dette betyr selvsagt ikke at du skal se helt bort fra feilstatistikk, bare ikke ta det ene datapunktet som noe mer enn det er.

 

Tusen takk for svar! :)

 

Jeg har egentlig litt lyst på en SAAB 9-3 dersom det er en driftssikker bil. En annen ting som spiller litt inn er situasjonen til SAAB. Er litt redd for å kjøpe en bil som man etter hvert vil få problemer med å skaffe deler til. Det at kameraten min har vært uheldig (reparasjoner for ca 40-50 000,- i løpet av de siste 12 mnd) med sin bil spiller selvsagt inn, men som du påpeker så kan man være uheldig uansett hvilket merke man velger.

 

Hvor lenge har du hatt/hadde du SAAB 9-5?

 

Stasjonvogn var ikke nødvendig for oss, men etter nøyere ettertanke ser det ut som Saabrn ikke blir solgt. En kombinasjon av overfylt bilmarked og lite lyst til å selge den. Har du sett på noen spesielle?

 

Hei

 

Foreløpig har jeg bare kikket litt på Finn.no. Har ikke bestemt meg for hva jeg skal kjøpe enda, men jeg regner med å finne meg et eller annet i løpet av august/september.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt deg en bensin turbo, Fiatmotorene(som sitter i dieselbilene) sliter litt med tett partikkelfilter/egr ventil.

Hvis du ikke går for toppmodellen Aero så velg en som har Vector som ytstyrsklasse, da får du bla. gode sidestøtter i stolene.

 

Ville også sjekket opp bakseteplassen, for den er dessverre litt liten i 9-3. Men ellers en veldig behagelig bil som også tilbyr litt kjøreglede ved rett motor.

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt er Vector utstyrsklassen eksepsjonell. Jeg har aldri sittet i bedre seter enn de som vi har nå. Synes også at beige skinn ser veldig bra ut, men det er opp til deg. Har to kompiser med hver sin Aero. En har chippet, og en orginal. Bensinforbruket er forholdsvis høyt, og den er veldig stiv. Prismessig er den noe høy i tillegg, så her må du sjekke hva du er ute etter.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig litt lyst på en SAAB 9-3 dersom det er en driftssikker bil. En annen ting som spiller litt inn er situasjonen til SAAB. Er litt redd for å kjøpe en bil som man etter hvert vil få problemer med å skaffe deler til. Det at kameraten min har vært uheldig (reparasjoner for ca 40-50 000,- i løpet av de siste 12 mnd) med sin bil spiller selvsagt inn, men som du påpeker så kan man være uheldig uansett hvilket merke man velger.

 

Hvor lenge har du hatt/hadde du SAAB 9-5?

Har hatt Saaben siden den var ny, står stadig i garasjen (om enn ikke som eneste bil). Jeg gjetter på at deletilgang ikke kommer til å bli noe problem, rett og slett fordi prisene på deler er absurd høye – det er god butikk å pushe slikt, liten grunn til å tro at det ikke blir skilt ut i et eget foretak som holder det gående en god del år. Jeg kan selvsagt ta feil, har ikke akkurat maksimal innsikt i soga om SAAB (... men var på teamet som solgte en annen ikke helt ukjent svensk fabrikant ...).

Lenke til kommentar

Sjekk ut www.bsr.se Jeg tror noe av utfordringen med en brukt Saab med turbomotor er å finne en som ikke er kjørt halvt istykker, det er en bil som inspirerer til villmannskjøring, en sånn en f.eks

Endret av festen
Lenke til kommentar

Sjekk ut www.bsr.se Jeg tror noe av utfordringen med en brukt Saab med turbomotor er å finne en som ikke er kjørt halvt istykker, det er en bil som inspirerer til villmannskjøring, en sånn en f.eks

 

 

Tusen takk for svar :)

 

Du har helt rett! Jeg kikket såvidt på en 9-3 i dag. Jeg likte fasongen veldig godt, men den var nok en smule for "stylet" for min del. Jeg kan godt tenke meg en bil med litt kraftig motor slik at det å trekke tilhenger ikke blir noe problem. Det gjør heller ikke noe at bilen ser bra ut, men jeg vil ikke ha en "ungdomsbil" hvis du forstår hva jeg mener. Når det er sagt så finnes det nok mange slike biler som ikke er kjørt i stykker, men etter å ha studert bilen litt nøyere så er det nok en bil som kan inspirere til villmannskjøring.

 

Tror jeg skal bruke god tid på dette. Når ferien er over får jeg vel ta meg en tur rundt til diverse forhandlere og sjekke ut ulike alternativer.

 

Ha en forsatt fin dag :)

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig litt lyst på en SAAB 9-3 dersom det er en driftssikker bil. En annen ting som spiller litt inn er situasjonen til SAAB. Er litt redd for å kjøpe en bil som man etter hvert vil få problemer med å skaffe deler til. Det at kameraten min har vært uheldig (reparasjoner for ca 40-50 000,- i løpet av de siste 12 mnd) med sin bil spiller selvsagt inn, men som du påpeker så kan man være uheldig uansett hvilket merke man velger.

 

Hvor lenge har du hatt/hadde du SAAB 9-5?

Har hatt Saaben siden den var ny, står stadig i garasjen (om enn ikke som eneste bil). Jeg gjetter på at deletilgang ikke kommer til å bli noe problem, rett og slett fordi prisene på deler er absurd høye – det er god butikk å pushe slikt, liten grunn til å tro at det ikke blir skilt ut i et eget foretak som holder det gående en god del år. Jeg kan selvsagt ta feil, har ikke akkurat maksimal innsikt i soga om SAAB (... men var på teamet som solgte en annen ikke helt ukjent svensk fabrikant ...).

 

Jeg tror nok du har rett når det gjelder tilgang til deler. Det med dyre deler er nok noe jeg må ta med i vurderingen av SAAB 9-3.

 

Takk for ytterligere informasjon :)

Lenke til kommentar

Tror ikke SAAB har spesielt dyre deler, er bare bildeler generelt som er priset sånn passelig absurd. I det du kjøper bil eller velger verksted har du stort sett en rekke forskjellige alternativer å velge mellom, så her fungerer konkurransen godt. Når du må en bestemt del til en bestemt bil finnes det ikke konkurranse, prisen blir deretter.

Lenke til kommentar

Sjekk ut www.bsr.se Jeg tror noe av utfordringen med en brukt Saab med turbomotor er å finne en som ikke er kjørt halvt istykker, det er en bil som inspirerer til villmannskjøring, en sånn en f.eks

 

Tror ikke det er noe problem, majoriteten av de som kjøper Saab, hvertfall ny, er godt voksne folk. Saab har jo hatt et litt "gubbepreg" over seg. De som er harde på gassen og liker fart kjøper seg gjerne bakjulsdrevet tysker eller lignende. Det er heller ikke motoren som svikter først på disse hvis de er kjørt i halvt istykker som du skriver, det er girkassen :)

 

--------------

 

Deletilganen tror jeg neppe blir et problem, det er GM som produsere det meste og mange av delene deles med Opel. Tipset er jo å sjekke Opel mot Saab forhandler når man evt skal handle noen deler, av og til er det faktisk en god del billigere hos Opel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...