Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott positur på katten - og fint plassert i bildet. Som det allerede er nevnt, så er bildet noe lyst; det kan du justere ned i Photoshop (hvis det er det du bruker).

Når det gjelder det å skalere ned bildet, så ville jeg nok gått opp noe i størrelse. Om du går opp til 1200, 1600 eller høyere bestemmer du selv. Se litt rundt på bildene her og se hvor store de er - så kan du jo velge det du synes passer best selv.

Jeg tipper du bruker Photoshop og Save for Web. Da forsvinner EXIF infoen (lukkertid, blender osv); noen savner den infoen. Avhengig av PS versjon, så er det mulig å få den med.

Når du bruker Save for Web, hva angir du i JPEG kvalitet? Min erfaring er at hvis du havner under 70%, så kommer det fort utøy i bildet. Jeg selv ligger på 80-85%.

En ulempe med "Save for Web" som, mange ikke er klar over, er at du må skarpe opp før du skalerer ned. Noe av skarpheten forsvinner med nedskalering; og det blir ikke bra om man skarper opp litt for mye før nedskaleringen.

Det jeg pleier å gjøre, er å skalere bildet i PS til riktig antall piskler, så tar så en oppskarpning, før jeg lagrer bildet med "Save As"(som JPEG). For at det skal fungere, så betyr det at jeg må lagre filene uoppskarpet; men det er greit fordi jeg bruker forskjellige parametre for oppskarpning av bilder til utskrift og bilder til web.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...