spacemonster Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Jeg har også tenkt på dette mange ganger, at det er skummelt hvis alle i Norge blir en stor opphoping av økonomer hvor alt man tenker på er "Profitt, profitt, profitt". Det er jo nok til å få ganske kraftige mareritt av, kanskje også nok til en innleggelse på psykiatrisk avdeling. Heldigvis er dette langt fra sannheten i dag, og det er viktig at vi legger til rette for innovasjon. Jeg tror det er spesielt viktig at ikke langsiktige prosjekter blir lagt i grus pga høye kostnader. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Greit nok at dei distribuera oljen, men dei får på ingen måte noke verdia utav den som ingen andre hadde klart og få. Så innen salg av råolje så diskuteres ikke pris og en tilbakestående person kan stå for distribusjonen av produktet? Kjekt å vite. Noe annet som er kjekt å vite er at god logistikk/SCM = mer kontroll over kostnader. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Greit nok at dei distribuera oljen, men dei får på ingen måte noke verdia utav den som ingen andre hadde klart og få. Så innen salg av råolje så diskuteres ikke pris og en tilbakestående person kan stå for distribusjonen av produktet? Kjekt å vite. Noe annet som er kjekt å vite er at god logistikk/SCM = mer kontroll over kostnader. Eg mistet helt interresen for å lese det du skreiv da du kaller brønnteknikere og rigarbeidera generelt for "tilbakestående" 1 Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 (endret) Så det er brønnteknikere og rigarbeidere som står for distribusjonen av råolje? Jeg har åpenbart mye å lære om oljebransjen. Endret 22. juli 2011 av Tå. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Så det er brønnteknikere og rigarbeidere som står for distribusjonen av råolje? Jeg har åpenbart mye å lære om oljebransjen. Produksjon, opptak, søk, rafinering. Oisann, mye ting som en teoretiker bare trudde skjedde av seg skjøl. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Så hvorfor konkluderer du med at jeg mener at de er tilbakestående? Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Problemet ligger i at vi får ein forferdelig handelsubalanse og vi blir fattigere for kvert sekund som går. Det er det som er problemet til USA for tiden. Det går større verdiar ut av landet enn inn, dette betyr at dei enten må trykke opp fleir pengar, noko som vil føre til inflasjon, eller låne pengar frå dei landa dei har den dårlige handlesbalansen med. Nummer to er det USA har gjort, og må seiast å ikkje vere lurt i det lange løp. Det einaste som faktisk er mulig tene på å ha ein dårlig handelsbalanse er viss produktet som landet kjøper kan bli brukt til å skape fleir verdiar i landet, noko som ikkje er riktig i denne samanehng. Det er umulig å ha eit land kun med papirflyttar, fordi dei ikkje produserar noko som andre land vil handle med. Eigentleg lever vi framleis med bytting av varer og tenester, men med eit mellomledd, pengane. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Problemet er at dersom en global kjempekrise opstår på en slik måte at materiell og råvarer ikke kan leveres, så vil de færreste innbyggerne i det teoretiske mollbolandet ikke være i stand til å brøfø seg og sin familie. Ja, men dette er hovedsakelig et problem for ekstremtilfellet (dvs. null produksjon av varer i Norge). Hva med dagens situasjon? Jeg skjønner enda ikke dette enorme behovet for at folk skal produsere varer, og at det er farlig dersom en stor del av befolkningen produserer tjenester. Det er større problemer enn dette mine gode mann, eit land kan ikkje leve med negativ handlesbalanse i lengre tid viss penger er benyttet som betalingsmetode. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 23. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2011 Har Norge et utdanningstilbud som gjør at vi kan skape verdensledende kompetanse innenfor nevnte områder? Topp utdanning i jus, ledelse, ,økonomi og markedsføring = utlandet Og hva er det egentlig du mener når du sier "folk som ikke produserer noe"? Når jeg hører dette så tenker jeg på byråkratene i staten og ikke på økonomene som sørger for at det private næringslivet tjener penger. Nei, det har vi kanskje ikke. Nå skal det sies at innen økonomifeltet kan vi hevde oss utenfor Norge. Jeg vet ikke hva folk mener med dette, men slike utsagn føler jeg at jeg ser hele tiden (f.eks i kommentarfeltet i nettaviser). Problemet ligger i at vi får ein forferdelig handelsubalanse og vi blir fattigere for kvert sekund som går. Det er det som er problemet til USA for tiden. Det går større verdiar ut av landet enn inn, dette betyr at dei enten må trykke opp fleir pengar, noko som vil føre til inflasjon, eller låne pengar frå dei landa dei har den dårlige handlesbalansen med. Nummer to er det USA har gjort, og må seiast å ikkje vere lurt i det lange løp. Det einaste som faktisk er mulig tene på å ha ein dårlig handelsbalanse er viss produktet som landet kjøper kan bli brukt til å skape fleir verdiar i landet, noko som ikkje er riktig i denne samanehng. Det er umulig å ha eit land kun med papirflyttar, fordi dei ikkje produserar noko som andre land vil handle med. Eigentleg lever vi framleis med bytting av varer og tenester, men med eit mellomledd, pengane. Jeg tror du misbruker ordet handelsbalanse her. Handelsbalansen omfatter jo både import og eksport av tjenester og varer. Jeg snakker om at vi skal eksportere konsulenttjenester. Glem det ekstreme eksempelet hvor vi utelukkende eksporterer konsulenttjenester, men se på slik situasjonen er i dag. En økonomikonsulent som selger tjenester for 50 000 kr til noen utlendinger skaper vel like mye verdi for landet vårt som en som selger olje til utlandet for 50 000 kr? Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Har Norge et utdanningstilbud som gjør at vi kan skape verdensledende kompetanse innenfor nevnte områder? Topp utdanning i jus, ledelse, ,økonomi og markedsføring = utlandet Og hva er det egentlig du mener når du sier "folk som ikke produserer noe"? Når jeg hører dette så tenker jeg på byråkratene i staten og ikke på økonomene som sørger for at det private næringslivet tjener penger. Nei, det har vi kanskje ikke. Nå skal det sies at innen økonomifeltet kan vi hevde oss utenfor Norge. Jeg vet ikke hva folk mener med dette, men slike utsagn føler jeg at jeg ser hele tiden (f.eks i kommentarfeltet i nettaviser). Problemet ligger i at vi får ein forferdelig handelsubalanse og vi blir fattigere for kvert sekund som går. Det er det som er problemet til USA for tiden. Det går større verdiar ut av landet enn inn, dette betyr at dei enten må trykke opp fleir pengar, noko som vil føre til inflasjon, eller låne pengar frå dei landa dei har den dårlige handlesbalansen med. Nummer to er det USA har gjort, og må seiast å ikkje vere lurt i det lange løp. Det einaste som faktisk er mulig tene på å ha ein dårlig handelsbalanse er viss produktet som landet kjøper kan bli brukt til å skape fleir verdiar i landet, noko som ikkje er riktig i denne samanehng. Det er umulig å ha eit land kun med papirflyttar, fordi dei ikkje produserar noko som andre land vil handle med. Eigentleg lever vi framleis med bytting av varer og tenester, men med eit mellomledd, pengane. Jeg tror du misbruker ordet handelsbalanse her. Handelsbalansen omfatter jo både import og eksport av tjenester og varer. Jeg snakker om at vi skal eksportere konsulenttjenester. Glem det ekstreme eksempelet hvor vi utelukkende eksporterer konsulenttjenester, men se på slik situasjonen er i dag. En økonomikonsulent som selger tjenester for 50 000 kr til noen utlendinger skaper vel like mye verdi for landet vårt som en som selger olje til utlandet for 50 000 kr? Trur ikkje at vi er så fantastisk flinke at vi kan brøfø landet med konsulenttenestar. Det er kanskje slik at 50 000 er femti tusen uansett korleis du får tak i det, men du kan rett og slett ikkje få inn like mykje pengar på å selge eit produkt, som å gi råd til selskap. Om Noreg hadde vert det einaste landet emd utdanningsprogram hadde idean din vert mulig, men nå er det slik at alle land i verden utdanner sin befolkning, og da også til å utføre konsulenttjenester. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 De fleste land spesialiserer seg innenfor noen områder. Hvorfor ikke konsulenttjenester? Sveits er jo så og si basert på banktjenester/finans selv om dette er tjenester man finner i alle land. Men for Norges del er ikke dette noe aktuellt scenario da vår spesialisering er olje, gass og fisk. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 De fleste land spesialiserer seg innenfor noen områder. Hvorfor ikke konsulenttjenester? Sveits er jo så og si basert på banktjenester/finans selv om dette er tjenester man finner i alle land. Men for Norges del er ikke dette noe aktuellt scenario da vår spesialisering er olje, gass og fisk. Grunnen til at Sveits har muligheten til dette er deira lover, som på mange måtar lar bankane drive på som dei vil og holde identiteten til deira kundar hemmelige. Viss vi vil overleve på konsulentenestar må vi kunne tilby noko spesielt, noko som dei andre ikkje tilbyr, og kva skal det vere innanfor konsulentbransjen? Trur ikkje det er mulig å holde informasjon hemmelig når ein faktisk må komme med informasjonen for utføre konsulenttenesten. Bra og vell at vi har olje, gass og fisk, men med råvarer må ein desverre selge ein god del av for å dekke inn kjøpet av varene når dei er foredla. Dette er grunnen til at britane nekta inderane å lage industri i landet, fordi inderane då måtte jobbe langt over dobbelt så mykkje for å skape same mengde verdiar. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Endrer ikke det faktum at det er teoretisk mulig. Sveits er dessuten et eksempel på at det også er praktisk mulig å drive med "papirflytting" som hovedgeskjeft. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Endrer ikke det faktum at det er teoretisk mulig. Sveits er dessuten et eksempel på at det også er praktisk mulig å drive med "papirflytting" som hovedgeskjeft. Ja, men hugs på at bankdriften berre utgjør 11% av nasjonens BNP. Dei lever ikkje direkte på bankdriften. Dei har også mykje industri, der dei for eksempel produserar kjemikaliar. Viss du vil vite meir om sveits sin økonomi søk på "Economy of Switzerland" på wikipedia. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 (endret) Jeg føler dette er noe jeg hører hele tiden: "Vi har en negativ utvikling hvor færre og færre av oss faktisk skaper eller produserer ting, og flere av oss bare flytter papir og forvalter penger". Hva er egentlig problemet med dette? I teorien kan jo et land utelukkende produsere konsulenttjenester innenfor økonomi, juss, ledelse og markedsføring og bytte dette mot matvarer, biler, osv. fra andre land? (selv om vi blir veldig avhengige). Kanskje enda viktigere: er denne påstanden sann? Vi produserer jo tross alt en god del håndfaste goder her i landet, selv vi ikke har noen store bilfabrikker og lignende. Olje og fisk, for eksempel. Har du noen dokumentasjon på disse påstandene? Blir det færre ingeniører og gryndere? Hvem er det f.eks som "skaper noe" i industrien? Er det investorene? er det inisiativtakerene? er det ingeniørene som designer maskinene? Er det levrandørene som leverer delene til maskinene? er det fagfolkene som bygger maskinene? Er det vedlikeholdsfolket som holder maskinene i gang? er det opperatørene som drifter maskinene? er det levrandørene av råstoff? osv. Har ingeniøren som tegner maskinen i CAD programmet "skapt noe". Eller har ingeniøren som programmerer PLS'en og stiller inn og regner ut og simmulerer parameterene til maskinen skapt noe? Eller er disse også bare papirpushere (eller bit og byte pushere blir vel mer riktig) Produserer en bonde som dyrker jord i dag noe? Han er vel egenklig stort sett bare en opperatør på maskineri lagd andre steder som "gjør jobben for han" Endret 2. august 2011 av flesvik Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Jeg føler dette er noe jeg hører hele tiden: "Vi har en negativ utvikling hvor færre og færre av oss faktisk skaper eller produserer ting, og flere av oss bare flytter papir og forvalter penger". Hva er egentlig problemet med dette? I teorien kan jo et land utelukkende produsere konsulenttjenester innenfor økonomi, juss, ledelse og markedsføring og bytte dette mot matvarer, biler, osv. fra andre land? (selv om vi blir veldig avhengige). Kanskje enda viktigere: er denne påstanden sann? Vi produserer jo tross alt en god del håndfaste goder her i landet, selv vi ikke har noen store bilfabrikker og lignende. Olje og fisk, for eksempel. Har du noen dokumentasjon på disse påstandene? Blir det færre ingeniører og gryndere? Hvem er det f.eks som "skaper noe" i industrien? Er det investorene? er det inisiativtakerene? er det ingeniørene som designer maskinene? Er det levrandørene som leverer delene til maskinene? er det fagfolkene som bygger maskinene? Er det vedlikeholdsfolket som holder maskinene i gang? er det opperatørene som drifter maskinene? er det levrandørene av råstoff? osv. Har ingeniøren som tegner maskinen i CAD programmet "skapt noe". Eller har ingeniøren som programmerer PLS'en og stiller inn og regner ut og simmulerer parameterene til maskinen skapt noe? Eller er disse også bare papirpushere (eller bit og byte pushere blir vel mer riktig) Produserer en bonde som dyrker jord i dag noe? Han er vel egenklig stort sett bare en opperatør på maskineri lagd andre steder som "gjør jobben for han" Jeg har ingen dokumentasjon på dette, nei. Det er bare noe en del mennesker sier/skriver i kommentarfelt på aviser i debatter, og jeg har alltid lurt på hva som ligger bak det. Det er et veldig godt spørsmål når du spør hvem det er som skaper noe i industrien. Menneskene som kom med den påstanden jeg presenterte i første post mener tydeligvis at de eneste som "skaper noe" er de som produserer håndfaste goder (f.eks snekkeren som bygger hus, samlebåndsarbeideren på en fabrikk, osv). Jeg tror disse menneskene misliker mennesker i lederstillinger, folk som jobber i bank, advokater, revisorer, osv.. "Papirflyttere" er et ord jeg har sett brukt om disse til tider. Det ser imidlertid ikke ut som at noen av dere deler disse oppfatningene, og jeg fant ikke en dypere mening bak det sitatet mitt. Det er vel bare nok en sleivete kommentar.. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Vi produserer ikke noe selv? Sist gang jeg sjekker så har vi NTNU, der hvor teknologi LAGES og innoveres. Som om ikke fagmiljø forvitres over tid hvis kunnskapen ikke brukes lokalt i produksjon. Nå selges aluminiumindustrien i større grad ut. Kanskje riktig, men en kan faktisk da ikke tro at metalurgmiljøet her i Norge vil styrkes, eller holde seg med tiden når all industri trekker seg ut. Industrien trekker seg ut, og det vil bli færre oppdrag og færre behov fra det fagmiljøet, som da vil til slutt dø hen eller bli ubetydelige. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Vi produserer ikke noe selv? Sist gang jeg sjekker så har vi NTNU, der hvor teknologi LAGES og innoveres. Som om ikke fagmiljø forvitres over tid hvis kunnskapen ikke brukes lokalt i produksjon. Nå selges aluminiumindustrien i større grad ut. Kanskje riktig, men en kan faktisk da ikke tro at metalurgmiljøet her i Norge vil styrkes, eller holde seg med tiden når all industri trekker seg ut. Industrien trekker seg ut, og det vil bli færre oppdrag og færre behov fra det fagmiljøet, som da vil til slutt dø hen eller bli ubetydelige. Ok, det poenget så jeg ikke. Problemet som du prater om omhandler "den lokale industri" og "den lokale fagkunnskap". Det er litt urelatert til "teknologisk innovasjon", og på en annen side er det vel også et "problem". Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Ok, det poenget så jeg ikke. Problemet som du prater om omhandler "den lokale industri" og "den lokale fagkunnskap". Det er litt urelatert til "teknologisk innovasjon", og på en annen side er det vel også et "problem". Lokal industri er kanskje et unyansert begrep. En industri som samarbeider med forskning er fundamentet for NTNU/SINTEF/ROGFORSK osv. De faller sammen til å bli miniatyrer om det ikke er for industrien. Og industrien må produsere for å overleve. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Ting skapes i aller høyeste grad i Norge. Vi utvikler og selger høyteknologisk utstyr i verdensklasse, dominerer markdet i mange felt når det kommer til f.eks utstyr til olje og gassindustrien i verden. Dog produseres lite i Norge, men noe, mesteparten skjer i utlandet, men det skapes i Norge av flinke teknologer. Jobber i en slik bedrift selv, utrolig hva som skjer der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå