Dux ducis Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) Jeg føler dette er noe jeg hører hele tiden: "Vi har en negativ utvikling hvor færre og færre av oss faktisk skaper eller produserer ting, og flere av oss bare flytter papir og forvalter penger". Hva er egentlig problemet med dette? I teorien kan jo et land utelukkende produsere konsulenttjenester innenfor økonomi, juss, ledelse og markedsføring og bytte dette mot matvarer, biler, osv. fra andre land? (selv om vi blir veldig avhengige). Kanskje enda viktigere: er denne påstanden sann? Vi produserer jo tross alt en god del håndfaste goder her i landet, selv vi ikke har noen store bilfabrikker og lignende. Olje og fisk, for eksempel. Endret 19. juli 2011 av Dux ducis Lenke til kommentar
Gutten fra eventyret Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Hahaha. Huff og Huff. Skal andre produsere de gods og tjenester vi behøver? Skal vi være avhengig av andre folkeslag? Skal vi leve av å klippe håret til hverandre? Denne tråden tok kaka. Virkelig. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2011 Hahaha. Huff og Huff. Skal andre produsere de gods og tjenester vi behøver? Skal vi være avhengig av andre folkeslag? Skal vi leve av å klippe håret til hverandre? Denne tråden tok kaka. Virkelig. Legg merke til at jeg skrev "i teorien", og at jeg ikke brukte frisører som et eksempel. I det mest ekstreme tilfellet kunne vi bare drevet med rådgivning, og byttet dette mot penger (og varer) fra andre land. Uansett, dette ekstreme eksempelet mitt var ikke hovedpoenget. Jeg lurte på hvorfor det er problematisk med et høyt nivå av tjenesteytere i forhold til de som produserer håndfaste varer. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Problemet er at dersom en global kjempekrise opstår på en slik måte at materiell og råvarer ikke kan leveres, så vil de færreste innbyggerne i det teoretiske mollbolandet ikke være i stand til å brøfø seg og sin familie. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Vi produserer ikke noe selv? Sist gang jeg sjekker så har vi NTNU, der hvor teknologi LAGES og innoveres. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2011 Problemet er at dersom en global kjempekrise opstår på en slik måte at materiell og råvarer ikke kan leveres, så vil de færreste innbyggerne i det teoretiske mollbolandet ikke være i stand til å brøfø seg og sin familie. Ja, men dette er hovedsakelig et problem for ekstremtilfellet (dvs. null produksjon av varer i Norge). Hva med dagens situasjon? Jeg skjønner enda ikke dette enorme behovet for at folk skal produsere varer, og at det er farlig dersom en stor del av befolkningen produserer tjenester. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Jeg skjønner enda ikke dette enorme behovet for at folk skal produsere varer, og at det er farlig dersom en stor del av befolkningen produserer tjenester.Nei - det er ikke en problemstilling i så henseende. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Vi skaper fremdeles en del. Hva med skipsverftene? Oljeindustrien? Men vi er selvsagt avhengige av andre land da prisnivået i Norge er høyt. Mange skipsverft kjøper skrog fra utlandet. Tyrkia er et eksempel på dette, og så utruster man hele skipet her i Norge. Det er billigere å bygge utenlands, og bruke Norges ekspertise til å lede prosjektene. Fremtiden er avhengig av at så mange nordmenn som mulig tar høyere utdanning, for det kjem stadig flere utlendinger til Norge for å jobbe på et lønnsnivå nordmenn ikke klarer å matche. Vi har dog flere som tar høyere utdanning, og passer bra i lederstillinger. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 No leiker vell eg med lighter i en bensintank.. Teoretikere er ubruklige Det at Norge å nordmenn ikke skaper verdier er ren løgn, men den kommende generasjonen ( min generasjon ) som gjerne er i utdanningsløpet nå tenker i alderen 17 - 25 år er meget dårlig praktiskanlagt til å kunne utføre noe som helst selv, du finner enkelt untak. Selv er eg vokst opp med at når ting faller sammen så fikser du det selv, å det har eg også tatt med meg inn i ingeniør verden, etter å ha godt Y-veien. Ser også innefor dei andre som har gått "skole veien" til ingeniør faget er svake/elendige innefor det som har med det å kunne sjå gode praktiske løsninger fordi dei aldri har arbeidet ( i mitt tilfelle) ombord i en båt. Folk utdanner seg for å ta over en jobb dei ikkje har grunnleggande kunnskaper om, bare det overflatiske teoretiske, det er fint og flott det, så lenge alt fungerer å går som det skal, men den dagen noe går gale .. kjære folk 4 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 No leiker vell eg med lighter i en bensintank.. Teoretikere er ubruklige Det at Norge å nordmenn ikke skaper verdier er ren løgn, men den kommende generasjonen ( min generasjon ) som gjerne er i utdanningsløpet nå tenker i alderen 17 - 25 år er meget dårlig praktiskanlagt til å kunne utføre noe som helst selv, du finner enkelt untak. Selv er eg vokst opp med at når ting faller sammen så fikser du det selv, å det har eg også tatt med meg inn i ingeniør verden, etter å ha godt Y-veien. Ser også innefor dei andre som har gått "skole veien" til ingeniør faget er svake/elendige innefor det som har med det å kunne sjå gode praktiske løsninger fordi dei aldri har arbeidet ( i mitt tilfelle) ombord i en båt. Folk utdanner seg for å ta over en jobb dei ikkje har grunnleggande kunnskaper om, bare det overflatiske teoretiske, det er fint og flott det, så lenge alt fungerer å går som det skal, men den dagen noe går gale .. kjære folk Eg ser tross alt poenget ditt, for praktisk erfaring er veldig viktig. Sjølv har eg gått yrkesfag, og skal forhåpentlegvis få søkt meg inn på forkurs ingeniør og satse på båtbygging. Men som eg sa tidligare, leigearbeidere frå øst-europa / asia kjem til å ta mykje meir over innanfor "praktiske fag". Litt trist eigentleg, men for at folk rett og slett skal få seg jobb så må fleire og fleire ta høgare utdanning. Skipsindustrien er eit godt eksempel på det. Malarane, store deler av elektrikarane, sveisarane osv. kjem stort sett i frå Polen. Det reint administrative og koordineringa tar gjerne nordmennene. Her er nordmenn overlegne mange øst-europeere. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 No leiker vell eg med lighter i en bensintank.. Teoretikere er ubruklige Det at Norge å nordmenn ikke skaper verdier er ren løgn, men den kommende generasjonen ( min generasjon ) som gjerne er i utdanningsløpet nå tenker i alderen 17 - 25 år er meget dårlig praktiskanlagt til å kunne utføre noe som helst selv, du finner enkelt untak. Selv er eg vokst opp med at når ting faller sammen så fikser du det selv, å det har eg også tatt med meg inn i ingeniør verden, etter å ha godt Y-veien. Ser også innefor dei andre som har gått "skole veien" til ingeniør faget er svake/elendige innefor det som har med det å kunne sjå gode praktiske løsninger fordi dei aldri har arbeidet ( i mitt tilfelle) ombord i en båt. Folk utdanner seg for å ta over en jobb dei ikkje har grunnleggande kunnskaper om, bare det overflatiske teoretiske, det er fint og flott det, så lenge alt fungerer å går som det skal, men den dagen noe går gale .. kjære folk Eg ser tross alt poenget ditt, for praktisk erfaring er veldig viktig. Sjølv har eg gått yrkesfag, og skal forhåpentlegvis få søkt meg inn på forkurs ingeniør og satse på båtbygging. Men som eg sa tidligare, leigearbeidere frå øst-europa / asia kjem til å ta mykje meir over innanfor "praktiske fag". Litt trist eigentleg, men for at folk rett og slett skal få seg jobb så må fleire og fleire ta høgare utdanning. Skipsindustrien er eit godt eksempel på det. Malarane, store deler av elektrikarane, sveisarane osv. kjem stort sett i frå Polen. Det reint administrative og koordineringa tar gjerne nordmennene. Her er nordmenn overlegne mange øst-europeere. Satte ting veldig på spissen.. Men det med at folk som sitter på kontorer å "preiker" om gode løsninger uten å nødvendigvis vite den generelle funksjonen til det dei arbeider med/om er stort sett bare til plage siden det somregel ender opp med en god teoretisk løsning som ikke fungerer i praksis å når det kommer til vedlikehold, den skal bare fungere i det tidspunktet den blir satt inn. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Ja, derfor syns eg det er viktig at folk i administrative stillinger gjerne har ein viss praktisk erfaring. Eg har alltid meint at ein ingeniør som har gått yrkesfag (og har eit fagbrev) er i mange tilfeller ein betre ingeniør enn ein som har gått allmennfag. 1 Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Jeg føler dette er noe jeg hører hele tiden: "Vi har en negativ utvikling hvor færre og færre av oss faktisk skaper eller produserer ting, og flere av oss bare flytter papir og forvalter penger". Hva er egentlig problemet med dette? I teorien kan jo et land utelukkende produsere konsulenttjenester innenfor økonomi, juss, ledelse og markedsføring og bytte dette mot matvarer, biler, osv. fra andre land? (selv om vi blir veldig avhengige). Kanskje enda viktigere: er denne påstanden sann? Vi produserer jo tross alt en god del håndfaste goder her i landet, selv vi ikke har noen store bilfabrikker og lignende. Olje og fisk, for eksempel. VI produserer mye fra våre naturresurser ja. Men, dette går utover annen verdiskapning - og hva gjør vi når spesielt oljeindustrien forsvinner.. Les gjerne litt om hvordan det gikk med Nederland, så forstår du hva mange er redde for. Vi har riktignok et fond og støtte oss på, så vi har litt bedre tid til og omstille oss en hva de hadde. Når det gjelder de tjenestene du nevner, så foregår disse primært innenfor det nasjonale markedet. Tjenester som nevnt blir ofte foretrukket av "lokale" tilbydere av naturlige årsaker. Så, jeg tror ikke sånt som økonomi, juss, markedsføring etc. vil bli noe store eksportvarer. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Jeg føler dette er noe jeg hører hele tiden: "Vi har en negativ utvikling hvor færre og færre av oss faktisk skaper eller produserer ting, og flere av oss bare flytter papir og forvalter penger". Hva er egentlig problemet med dette? I teorien kan jo et land utelukkende produsere konsulenttjenester innenfor økonomi, juss, ledelse og markedsføring og bytte dette mot matvarer, biler, osv. fra andre land? (selv om vi blir veldig avhengige). Kanskje enda viktigere: er denne påstanden sann? Vi produserer jo tross alt en god del håndfaste goder her i landet, selv vi ikke har noen store bilfabrikker og lignende. Olje og fisk, for eksempel. VI produserer mye fra våre naturresurser ja. Men, dette går utover annen verdiskapning - og hva gjør vi når spesielt oljeindustrien forsvinner.. Les gjerne litt om hvordan det gikk med Nederland, så forstår du hva mange er redde for. Vi har riktignok et fond og støtte oss på, så vi har litt bedre tid til og omstille oss en hva de hadde. Når det gjelder de tjenestene du nevner, så foregår disse primært innenfor det nasjonale markedet. Tjenester som nevnt blir ofte foretrukket av "lokale" tilbydere av naturlige årsaker. Så, jeg tror ikke sånt som økonomi, juss, markedsføring etc. vil bli noe store eksportvarer. Ettersom dei mistenker at det er store oljemengder i Arktis på meget dyp dybde der Norsk kompetanse blir foretrukket så kommer vi nok til å ha flygende biler før oljeeventyret er helt over, det er dog Dansk olje. Norge er et land som også er store innefor det med utvikling av fornybar energi uten at det har satt noen store spor enda, men det kommer nok både bølgekraft å annent snacks om 20-30 år, vår å dei neste 3 generasjonane har nok lite å bekymre seg for. Norge kan heller ikkje sammenlignes med Nederland! Men ser poenget ditt, er også enig i at jurister å konsulenter ikkje kan bedri så mye i form av bruttonasjonale verdier Ja, derfor syns eg det er viktig at folk i administrative stillinger gjerne har ein viss praktisk erfaring. Eg har alltid meint at ein ingeniør som har gått yrkesfag (og har eit fagbrev) er i mange tilfeller ein betre ingeniør enn ein som har gått allmennfag. "er i mange tilfeller ein betre ingeniør enn ein som har gått allmennfag." vil rette setningen til er alltid bedre. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 "er i mange tilfeller ein betre ingeniør enn ein som har gått allmennfag." vil rette setningen til er alltid bedre. Nå tenkte jeg på de som går allmenn, og har lært seg mye bra på fritiden. De eksisterer de også, dog i mindretall. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 "er i mange tilfeller ein betre ingeniør enn ein som har gått allmennfag." vil rette setningen til er alltid bedre. Nå tenkte jeg på de som går allmenn, og har lært seg mye bra på fritiden. De eksisterer de også, dog i mindretall. Jada, sant det All respekt til dem som har tatt den allmennfaglige veien å viser interrese for den praktiske biten Svarer alltid når dem spør i vertfall, syns det er ok at dem ønsker å vite litt om "how stuff works" så dem kan hjelpe meg litt med matten Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Har Norge et utdanningstilbud som gjør at vi kan skape verdensledende kompetanse innenfor nevnte områder? Topp utdanning i jus, ledelse, ,økonomi og markedsføring = utlandet Og hva er det egentlig du mener når du sier "folk som ikke produserer noe"? Når jeg hører dette så tenker jeg på byråkratene i staten og ikke på økonomene som sørger for at det private næringslivet tjener penger. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Har Norge et utdanningstilbud som gjør at vi kan skape verdensledende kompetanse innenfor nevnte områder? Topp utdanning i jus, ledelse, ,økonomi og markedsføring = utlandet Og hva er det egentlig du mener når du sier "folk som ikke produserer noe"? Når jeg hører dette så tenker jeg på byråkratene i staten og ikke på økonomene som sørger for at det private næringslivet tjener penger. Vi har jo NTNU, som er et universitet på høgde med dei virkelig store å høgt respekterte innefor sine "mest kjente" felt, økonomi utdannelsen deres er ikkje akkurat dårlig den heller. Juss, markedsføring og ledelse må du nok litt lengre vekk for å få "topp utdanning" med, men vi ser jo fortsatt at nordmenn med utdanning i Norge blir valgt til store respekterte verv innefor WEF å andre internasjonale gruperinger/forsamlinger. Kvaliteten på utdanningen ved universitetene er nok kanskje like god, muligens bedre, men navnet som står på papiret teller plutselig mye mer når det heter Harvard en ved foreksempel BI, uten å dra noen sammenligninger med linjer på dei ulike skolene, veit ikkje ka dei styre med på Harvard .. For å poengtere noe mange glømmer Det er ikkje jurister, kontorarbeidera og byrokrata som skaper verdier, det er dem som er ute i feltet å arbeider for og kunne framstille et produkt som dei vidareformidla, men det er videreformidlinga det blir verdier i from av valutta utav, derfor får dei som har videreformidla den æren for å ha skapt verdiane, skjøl om dei bare har trykt på ei datamaskin å ikkje nødvendigvis trenge og vite ka dei selger. Ken har gjort jobben? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 For å poengtere noe mange glømmer Det er ikkje jurister, kontorarbeidera og byrokrata som skaper verdier, det er dem som er ute i feltet å arbeider for og kunne framstille et produkt som dei vidareformidla, men det er videreformidlinga det blir verdier i from av valutta utav, derfor får dei som har videreformidla den æren for å ha skapt verdiane, skjøl om dei bare har trykt på ei datamaskin å ikkje nødvendigvis trenge og vite ka dei selger. Ken har gjort jobben? Hvem sørger for at bedriften går i pluss? Han som pumper opp oljen eller han som selger den for en god pris? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Hvem sørger for at bedriften går i pluss? Han som pumper opp oljen eller han som selger den for en god pris? Olje blir solgt for en anslått markedspris, så han som pumper opp oljen, markede blir satt ut i fra tilgjengelig olje i forhold til etterspørsel. So, who wins? Føler eg må utdype meg litt meir, derfor en edit: Olje er et internasjonalt eksportprodukt som derfor har en "fastslått" pris i form av dollar per fat, denne prisen er dog en variable men er en standard for handel av olje. Så ved å velge det eksempelet her så undergravde du egentlig ditt eget poeng litt, badpick.. Ferdigstilte oljeprodukter har en helt annen verdi, men selve råoljen sin verdi blir skapt under boringen, siden dem som selger den stort sett bare driver med logistikk ut ifra en fastslått pris, da er det snakk om mengder i kjøp å salg, noe som i og forseg ikkje handler om noke meir en ken skal ha kor masse å korti dei vil ha det. i motsetning til foreksempel fiskeri der fisken blir lagt ut på anbud blant dei forskjellige fiskerimotakene som "kjøper" fisken av båtene. Greit nok at dei distribuera oljen, men dei får på ingen måte noke verdia utav den som ingen andre hadde klart og få. Endret 21. juli 2011 av Priim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå