Gå til innhold

Skal kjøpe ny bærbar - 5000-8000 kr

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har planer om å kjøpe en bærbar til max 8000. Maskinen skal brukes til blant annet spilling, surfing på nett, leksearbeid og muligens litt videoredigering/bilderedigering.

Spill jeg tenkte på er blant annet spill som World of Warcraft og Call of duty 4. Kan jeg kjøre dem på fult? ;)

Jeg har en stasjonær PC som jeg kjøpe for 4 år siden for ca 10.000 kr. Det hadde vært fint om den nye bærbaren hadde bedre spesifikasjoner enn denne. (Jeg vet ikke om det er mulig, har lite peiling på slike ting).

Den stasjonære PCen har blant annet:

Intel Core Duo CPU E6750 @2.66GHz 2.67GHz

Ram: 2 GB

32 bit

NVIDIA GeForce 8800 GTS

Jeg har sett litt rundt på forumet og søkt en del på google. Fant ut at en del anbefalte denne:

ASUS X52JV 15.6: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=620230

Hvordan er den PCen til mitt bruk? Hvodan er den PCen sammenlignet med den stasjonære jeg allerede har? Er en bra PC med tanke på pris? Hvordan er lydkortet på denne Asusen, jeg kobler til både hodetelefoner og høytalere til den.

Er åpen for forslag om andre bærbare som passer bedre til hva jeg skal bruke den til osv.

Mer dere trenger å vite, bare si ifra :) Takk for alle svar.

Endret av jallan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et stykke mellom ytelsen på skjermkort i stasjonære og bærbare, så for å matche et 8800GT må du ganske langt opp (usikker hvor langt opp, men tipper rundt GTX460/560).

Maskinen du linker til er en "gammel" modell, kjøper du bærbar nå kjøper du ihvertfall en med nyeste generasjon sandy bridge CPU fra intel i denne prisklassen.

Ut fra beskrivelsen din ville jeg sett nærmere på disse to:

http://www.dustinhome.no/hp-pavilion-dv6-6071-ci7-20-4gb-640-156-w7hp/product/5010586606

HP Pavilion DV6 med ATI HD6770 skjermkort som er ett av de kraftigste skjermkorta i denne prisklassen. Mye for pengene, quadcore CPU, greit tastatur og 4-5 timer batteridrift om du kun surfer på nettet. (Har denne selv)

http://www.dustinhome.no/asus-g53sw-ci5-23-4gb-500-gtx460m-156-w7hp/product/5010546080

Asus G53SW med Nvidia GTX460M skjermkort. Enda litt kraftigere skjermkort enn HP'en, men også til en høyere pris. FullHD skjerm!! Svært stygt utseende etter min smak og batteritiden er heller ikke mye å skryte av (rundt 2 timer nettsurfing), men på alle måter en mer "gaming" rettet maskin enn HP.

Det er også mange andre spennende maskiner, men ikke som har like bra skjermkort som disse to... sånn noenlunde innfor budsjettet ditt. ;)

Edit;

Tipper begge har helt "ok" lydkort. HP'en har også to lydutganger, slik at du kan koble til 2 headsettt, evt høyttalere + headsett.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

8800 GTS stasjonært skjermkort, tilsvarer omtrentlig dagens Nvidia GT 555M eller AMD HD 6770M bærbare skjermkort. Og dagens moderne generasjon Intel Core i5/i7 prosessorer vil være kraftigere enn E6750 - selv Core i3-2310M vil være på høyde med en gamle stasjonærprosessoren.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg har søkt en del rundt på forumet og folk flest sier HP Pavillion PCene er veldig dårlige. Kjøling, tastaturet osv. http://www.pcmech.com/article/big-problems-with-wireless-in-hp-pavilion-notebooks/

Hvor stor forskjell er det mellom de to PCene du nevnte?

Siterer noen på forumet:

Ser du annbefalte en HP til 7000kr etter litt link fiks. De er vel berømte for å bråke, bli varme og være tullete.. ikke så intressert i det. Har en i familien som har hatt 2 nyere HPer, og begge har vært noe herk.

"""eller at kjølesystemet til dv-6061eo ikke er helt optimalt.""" Er ikke kjølesystemet til HP-bærbare generelt sett håpløst ? Har ikke tall på hvor mange HP-bærebare jeg har kommet over hvor skjermkortet har tatt hvelden grunnet mangelfull kjøling..., dette som regel inne 2 år. Jeg ligger langt unna HP, uansett specs.

HP Pavilion ligger - historisk sett - nær toppen av den lista som viser antall av feil og reklamasjoner pr.solgte maskin, mens Asus legger seg i den andre enden av samme. Alltid noe å ta med seg i vurderingene.

Som flere over meg sier, så er også Asus overlegne HP på kundetilbakemeldinger, og det burde være liten tvil her.

Etter så mye negativt om HP Pavilion serien er jeg veldig skeptisk. De fleste anbefaler Asus.

Er virkelig Pavilion serien så dårlig?

Akkurat nå er jeg mer rettet mot Asusen, finnes det noen tester o.l. på den?

Takk for alle svar, kom med flere alternativet hvis det finnes :)

Lenke til kommentar

Du finner grundige tester av Asus G53 hos f.eks. Anandtech.com eller Notebookcheck.net. Let, og du skal finne.

Angående kvalitet: HP Pavilion og Acer (og Packard Bell) er de billigste på markedet når det gjelder pris pr. ytelse. Men du tror vel ikke at billig kommer helt gratis, hvis du skjønner hva jeg mener? For å selge billigere enn de andre, må det kuttes noen hjørner her og der.

Derimot skal man ikke trekke for store likhetstegn mellom HP's Pavilion serie og deres ProBook's eller EliteBook's. Det er helt andre maskiner.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ok, skjønner :)

OC-Freak, du nevnte at det var mange gode alternativer innenfor mitt budsjett, men med svakere grafikk kort. Jeg har ikke planer om å spille krevende spill på den. Som nevnt, spill som CoD4/WoW er PCen mer rettet mot :)

Kunne du nevnt noen PCer som holder for mitt bruk? List dem opp, liker å ha flere alternativer :)

Også, hvis jeg skulle gå for Asusen, hvor skal jeg bestille den fra? Mulig å få tak i den innen en uke?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Jeg har et forslag til deg, dersom du ikke helt har bruk for så kraftige skjermkort som GTX 460M/560M.

Asus N53SN

Sterk 4-kjerners prosessor, GT 550M skjermkort, som vil holde fint til WoW og CoD4, 8 GB RAM, høy oppløsning på skjermen ... en finfin maskin.

Nvidia GT 550M, Notebookcheck.net

Nedover på siden her vil du finne noen fps målinger på en god del spill ved forskjellige innstillinger på grafikken.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg ser at prisforskjellen mellom N53SN og G53SW er bare 550 kr(ifølge Dustin). Hva er forskjellen mellom dem? Pros & cons etc. Sammenligning mellom de to hadde vært fint :)

Hvis jeg skal bestille, er Dustin et trygt sted å bestille fra? Har aldri hørt om den siden, og ser ut som de fleste her linker til den.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

N- og G-serien er temmelig like i oppbygning og fasiliteter, det er først og fremst det mer rånete utseendet til g-serien som er forskjellen. Og at den er mer vektlagt til fordel for spilling selvsagt, med alt det innebærer av økt varme- og støy-produksjon.

Mellom akkurat disse to som det er lenket til i denne tråden, er jo forskjellen at G53 har et kraftigere skjermkort, mens N53 har en kraftigere prosessor og mer RAM.

DustinHome er ganske ny på det norske markedet, men har eksistert i Sverige en god stund. Nettop det at de er nye er vel det som gjør at de legger seg såpass lavt i pris som de ofte gjør - de trenger en kickstart for å få innpass i markedet.

Ellers har jeg ikke hørt noe spesiellt negativt eller positivt om dem i forhold til andre nettbutikker. Du er ikke noe mindre trygg med dem enn hos andre, for å si det sånn - den sterke norske forbrukerloven passer på deg, uansett ;). Hvordan det er med service og kundebehandling, har jeg ikke greie på. Men på det området er det vel både opp og ned hos alle butikker.

Lenke til kommentar

Ok, har du bestilt fra Dustin før. Andre steder jeg kan bestille fra? Kanskje noe I bergen. (Om jeg har muligheten til å hente PCen).

M.t.p sammenligning mellom PCene. Hva er det N53SN-en gjør bedre enn/er bedre skapt for enn G53SW. Og vica versa?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke en kan kalle Asus G53SW for varm. Ok den slipper ut mye varme, men alt blir blåst ut bak. Jeg kan fint spille med den maskinen selv på fanget. Og overflate temperaturene er lavere en gjennomsnittet.

Oc-freak hvor er kildene dine på 2 timer batteritid? Sitter her med 3 timer og 17 minutter i mobilemark på min Asus G53SW. Men omtaler som f.eks: http://www.laptopmag.com/review/laptops/asus-g53sw.aspx?page=3 sier 3 timer, men jeg får litt ekstra når jeg bruker ssd.

Lenke til kommentar

Ok, har du bestilt fra Dustin før. Andre steder jeg kan bestille fra? Kanskje noe I bergen. (Om jeg har muligheten til å hente PCen).

M.t.p sammenligning mellom PCene. Hva er det N53SN-en gjør bedre enn/er bedre skapt for enn G53SW. Og vica versa?

pga at N53 (den som jeg lenket til i hvertfall - den kommer i litt ulike versjoner) har en 4-kjernet prosessor og hele 8 GB minne, så vil den være bedre egnet enn G53 til f.eks. PhotoShop og videoredigering, da de fleste programmer for denslags har god støtte for flere kjerner. Den vil dessuten produsere mindre varme enn G53, og dermed ha mindre viftestøy. Selv om G53 slett ikke er ille på det området, til spillbærbar å være. Den er lettere også, tynnere. En 4-kjernet prosessor vil også ha en fordel hvis man har for vane å ha flere programmer oppe samtidig, eller mange tjenester kjørende i bakgrunnen. Og det er rett og slett en litt større "fremtidssikring", i og med at fler og fler nyere software begynner å ta i bruk støtte for flere prosessorkjerner.

Batteritiden vil også trolig være bedre, da den ikke trenger å levere strøm til et strømkrevende skjermkort, som GTX 460/560M tross alt er.

Med andre ord - N53 vil være litt bedre egnet til omtrent alt, bortsett fra spilling.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Da ser det ut som at jeg går får N53-en. Ser på kommentarene på Prisguide at Dustin er sterkt anbefalt. (Er disse kommentarene til å stole på forresten?).

Du linket meg til PCen på siden til Dustin. Er det noe endringer jeg må/kan gjøre eller skal jeg bare trykke: "Kjøp".

En ting til, er det mulig å kjøpe denne PCen i vanlig butikk? (Har både Elkjøp, Ekspert + en til butikk som selger PCer 5 minutter fra meg.

Endret av jallan
Lenke til kommentar

Av de "fysiske" butikkene, kan det se ut som Euronics har den, til 8300,- eller deromkring. Expert har en versjon med lavere skjermoppløsning (1366x768), tror jeg. Jeg vil anbefale deg å styre unna den, hvis du likevel har budsjett til en maskin med større oppløsning.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Av de "fysiske" butikkene, kan det se ut som Euronics har den, til 8300,- eller deromkring. Expert har en versjon med lavere skjermoppløsning (1366x768), tror jeg.

Har Euronics i nærheten. Tror jeg går og skjekker om de har den først. (Samt de andre butikkene).

Hvis ikke, anbefaler du meg å bestille den fra dustin?

Lenke til kommentar

Absolutt, har ingen motforestillinger mot Dustin jeg. Det er bare å trykke på kjøp, men det er jo alltid nyttig å enten ringe dem, eller maile, og høre hvor lenge du må regne med å vente, eller om de faktisk har den på lager ... det er ikke alltid at lagerstatus hos butikkene stemmer med virkeligheten.

Lenke til kommentar

Trenger svar raskt! Skulle akkurat til å bestille Asusen (N53SN), men så oppstod det et problem. På Dustins side står det: "Dette produktet er utgått og kan ikke bestilles". Hva skal det bety? Er ikke dette produktet rimlig nytt?

Hvilke andre sider kan jeg bestille fra? Er virkelig i "hurry". Om Ca 5 dager reiser jeg til Moss for å besøke en kompis. Skal være der en stund og trenger PCen.

Hadde virkelig vært fint med svar, sitter her og venter på tilbakemedling. :)

Hadde bestemt meg for denne, så oppstod dette problemet. Slik jeg ser det har dustin fått gode tilbakemedlinger, og ønsket å bestille her fra.

Takker for svar :)'

Please, svar raskt.

EDIT: Her er linken: http://www.dustinhome.no/asus-n53sn-ci7-20-8gb-500-550m-156-w7hp/product/5010596146?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_1007

Endret av jallan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...