Gå til innhold

Oppgradering av skjermkort. Har p.d.d GTX295. Er 2x GTX295 SLI å anbefale?

EvenL

Anbefalte innlegg

Hei,

Som tittelen sier, så har jeg p.d.d et Asus GTX 295 skjermkort og har lyst til å oppgradere litt uten å bruke mest mulig penger.

Jeg spiller for det meste WoW og BF2. Skal spille BF3 når det kommer til høsten.

Har muligens fått tak i et GTX295 kort for en drøy tusenlapp, er dette en "ok" investering, eller bør jeg heller kjøpe et GTX5xx kort istedenfor å kjøre SLI? GTX295 var dyrt i sin tid, så vil prøve å beholde det en stund fremover.

(Resten av racken kan dere se i signaturen)

Hva mener dere?

Takk for alle svar!

/Even

Endret av EvenL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

WoW og BF3 er generelt spill som kjører bedre på Nvidia og Intel-kombinasjon (ref. tomshardware)

Vist målet er å dra BF3 best mulig, så er nok et til GTX295 en god oppgradering for pengene.

WoW derimot hater SLi og Crossfire (eller dobbel kjerne kort for den saks skyld).

Det kommer veldig godt frem her, hvor GTX 295 plasserer seg fint under GTX 275 til og med:

Nvidia%20Ultra%20Graphics%201680.png

Så om ikke noe annet, så vil WoW kjøre enda dårligere på et til kort i SLi, vist du ikke velger å deaktivere det hver gang før du starter spillet.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
-snip-

Vist målet er å dra BF3 best mulig, så er nok et til GTX295 en god oppgradering for pengene.

WoW derimot hater SLi og Crossfire (eller dobbel kjerne kort for den saks skyld).

Det kommer veldig godt frem her, hvor GTX 295 plasserer seg fint under GTX 275 til og med:

Så om ikke noe annet, så vil WoW kjøre enda dårligere på et til kort i SLi, vist du ikke velger å deaktivere det hver gang før du starter spillet.

Det ser nå ut for meg som om Wow kjører veldig bra på GTX 4xx/5xx-serien, men ikke særlig bra på GTX 2xx-serien. GTX 285 er jo i utgangspunktet omtrent like raskt som GTX 460, men spiser mer strøm og overklokker dårligere. GTX 295 er omtrent like raskt som nåværende GTX 480 og GTX 570.

Angående SLI og å kjøpe et GTX 295 ekstra så skalerer vanligvis SLI greit når man går fra en til to GPUer, men når man går fra to til tre eller fire pleier skaleringen og ytelsesforbedringen å haven et sted mellom 0% og 50% kilde.

BF3 kan kjøre på dx10, men jeg tror ikke du får mulighet til å skru opp til de heftigste innstillingene fordi GTX 295 ikke har høyere støtte enn dx10, og da blir jo den vanvittige kraften litt bortkastet. For ikke å nevne at Nvidia sikkert bruker minst 14-30 dager på å komme ut med en driver som faktisk fungerer og gir SLI-støtte.

Wow har nå en dx11-klient som gir bedre ytelse, link.

Hvis grunnen til oppgradering er kun BF3 og WoW er det nok lurere å kjøpe et GTX 5xx-kort, da begge disse spillene vil støtte/støtter dx11 og om du ønsker mest mulig eyecandy vil et dx11-kort gi deg best mulighet for dette.

Hvilken oppløsning spiller du på forresten?

Lenke til kommentar

I tilegg er det ikke noe å hente på ekstra ytelse med flere enn 2 kort i SLi eller CrossFire for den saks skyld.

Årsaken er rett og slett at DX9 ikke støtter mer enn 3 frames render ahead, og du må ha litt mer enn bare 3 for å bruke 3 kort grunnet måten det hele funker på.

DX10 og 11 har løst dette problemet, men en rask port til DX10 og 11 (Les WoW) vil ikke gi denne støtten.

Lenke til kommentar

Tusen takk for utfyllende svar, alle sammen! Problemet mitt er at jeg ikke har lyst til å legge såpass mye penger i dette, som et GTX 5xx-kort vil koste meg. Så må nesten vurdere det litt...

Arni90: Jeg spiller på 1680x1050.

Endret av EvenL
Lenke til kommentar

Husk at du allerede med 1x GTX 295 allerede har 2 kort.

Det vil si 2x GPUer, å legge til ett til vil gi deg 4 siden 295 er ett dual GPU kort.

Ergo, det vil være bortkastede penger på BF2 og WoW om du ikke holder deg til DX10 titler, men der møter du på skaleringsproblemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...