Gå til innhold

Konfronterer blærete indieutviklere (Mac, PC, PS3, X360)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morsomt å høre en sutrete "legende", som ikke har lagd noe å skrive hjem om på 15 år være sure for at noen har gjennomskuet bløffene hans.

Tech 1, Tech 2, Tech 3, Tech 4, Tech 5 og den kommende Tech 6?

http://en.wikipedia.org/wiki/Id_Tech

Er ikke Tech-motorene noe å skrive hjem om vet jeg rett og slett ikke hva er. Det er omtrent 40 titler basert på disse motorene i følge en rask telling på Wikipedia, mange av disse absolutt verdenskjente og storselgere. Carmack lager spillmotorer, han lager ikke spill. Og som motorprodusent er han en legende.

Skal man lett oversette det han sa?

"Jeg er jævla lei av at indieutviklere får mer peng enn meg"

Du vet at dette er mannen som innså at Ferrari-samlingen hans var blitt for stor så i stedet bestemte han seg for å begynne å lage romraketter og månelandere.

På hvilken måte har jeg presentert intervjuet på en feilaktig og/eller misledende måte utover det ene bildet av Minecraft og den tilhørende bildeteksten?

På dette punktet ser det ut til at han er i utakt med indieyndlingene fra senere tid. – Jeg er rimelig lei av folk som inntar auteurens perspektiv.

Hvor står det at han er i utakt med «indieyndlingene», hva nå det skal bety? Ordet «indie» er nevnt én gang i hele intervjuet og med «some of» forran seg, nemlig:

..you see some of the indie developers..

Oversatt til:

Du ser indieutviklere..

Min tolkning av orginalartikkel: «Carmack syntes ikke noe om utviklere som setter opplevelsesinnovasjon forran underholdning.»

Min tolkning av Gamer.no's artikkel: «Carmack syntes ikke noe om indieutviklere.»

Lenke til kommentar

Quake var et teknisk vidunder, GL-Quake med 3dFX og Matrix Millenium.Var tider det. Bare oss som opplevde det den gangen vet hva vi snakker om , hva spillet betydde , hvilken virkning det hadde på oss. Et av de første spillene , om ikke det første - som var i 3d.

Programmert av John Carmack , bretta ble vel laget av en annen Carmack. Det er lite som kan måles med å spille dette spillet for første gang , kanskje ens førstefødte. Så,,, radiohodet og dere andre som lirer av dere tull her inne , har litt respekt for denne mannen.

Endret av Bulletus
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen har tatt en merkelig retning. Fansen må tåle at mannen får kritikk for flåsete uttalelser uansett om han har laget bra spillmotorer. Der er ingen som skal være fritatt for kritikk basert på eventuelle meritter. Snarere tvert imot, en burde kunne forvente mer av voksne folk som har vært i bransjen en god stund og hatt suksess.

Ikke godt å si hvem disse blærete indie-utviklere skal være. En ting som er sikkert, er at spillbransjen ville vært veldig grå og kjedelig uten dem. Omtrent som hva musikkbransjen ville vært med kun sell-out artister uten noe kunstnerisk å fare med og som bare spiller på gamle strenger / resirkulerer musikk x antall ganger. Det burde ikke være så vanskelig å forstå at hvermansen stort sett har dårlig smak, i likhet med at hvermansen er middelmådig til å løpe 100meter, til å danse, til å synge, programmere, hinke jorda rundt på ett bein osv..

er det en elitistisk holdning å innse dette, og å ville skape noe utenom det vanlige? Er det ikke så at vi i våre hverdagslige liv som vanemennesker faktisk trenger inspirasjon fra andre, mer kreative mennesker for å utvikle oss eller prøve nye ting? På samme måte som at mange kjøper pizza jevnlig nærmest som en vane uten å reflektere noe særlig over det, så gjelder det samme spill. Folk som har kjøpt f.eks. Call of Duty tidligere kjøper gjerne også oppfølgere mer eller mindre hodeløst uten tanke for fornyelse. Vi trenger rett og slett hjelp til å oppdage nye ting, og at det lages noe nyskapende for at vi skal få nye opplevelser og utvikle oss eller i alle fall få nye gleder.

Personlig synes jeg at spillbransjen / de store selskapene spesielt skulle hatt mange kraftige spark bak for å ha kun fokusert på grafikk, gitt fullstendig beng i kreativitet, spillbarhet, singelplayeropplevelse (og lengde på singelplayer), historie, AI osv. listen er nærmest utømmelig. Og ikke minst et kraftig tupp midt i bjellene for konsoll-herpesen som er innført på de fleste spill som utgis på pc nå (dvs. multiplattform-spill er blitt en tragedie slik de fremstår nå). Og da tenker jeg ikke på grafikk, selv om også den kunne vært bedre på pc om spill ble laget kun for den. Nei, jeg tenker selvfølgelig på neddumming av spillene,level-scaling, idiotiske filmsekvenser som trekker deg ut av spillopplevelsen og nærmest gjør valg/spiller for deg, samt disse konsoll-knappene som dukker opp på skjermen og skal trykkes rytmisk eller manisk på..grøss.. å bli leid fra A til B og veldig linjært. Dette er spesielt RPG-spillene blitt rammet av og føles vel ikke lenger som ekte RPG

• Liker 1
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen har tatt en merkelig retning. Fansen må tåle at mannen får kritikk for flåsete uttalelser uansett om han har laget bra spillmotorer. Der er ingen som skal være fritatt for kritikk basert på eventuelle meritter. Snarere tvert imot, en burde kunne forvente mer av voksne folk som har vært i bransjen en god stund og hatt suksess.

Ikke godt å si hvem disse blærete indie-utviklere skal være. En ting som er sikkert, er at spillbransjen ville vært veldig grå og kjedelig uten dem. Omtrent som hva musikkbransjen ville vært med kun sell-out artister uten noe kunstnerisk å fare med og som bare spiller på gamle strenger / resirkulerer musikk x antall ganger. Det burde ikke være så vanskelig å forstå at hvermansen stort sett har dårlig smak, i likhet med at hvermansen er middelmådig til å løpe 100meter, til å danse, til å synge, programmere, hinke jorda rundt på ett bein osv..

er det en elitistisk holdning å innse dette, og å ville skape noe utenom det vanlige? Er det ikke så at vi i våre hverdagslige liv som vanemennesker faktisk trenger inspirasjon fra andre, mer kreative mennesker for å utvikle oss eller prøve nye ting? På samme måte som at mange kjøper pizza jevnlig nærmest som en vane uten å reflektere noe særlig over det, så gjelder det samme spill. Folk som har kjøpt f.eks. Call of Duty tidligere kjøper gjerne også oppfølgere mer eller mindre hodeløst uten tanke for fornyelse. Vi trenger rett og slett hjelp til å oppdage nye ting, og at det lages noe nyskapende for at vi skal få nye opplevelser og utvikle oss eller i alle fall få nye gleder.

Personlig synes jeg at spillbransjen / de store selskapene spesielt skulle hatt mange kraftige spark bak for å ha kun fokusert på grafikk, gitt fullstendig beng i kreativitet, spillbarhet, singelplayeropplevelse (og lengde på singelplayer), historie, AI osv. listen er nærmest utømmelig. Og ikke minst et kraftig tupp midt i bjellene for konsoll-herpesen som er innført på de fleste spill som utgis på pc nå (dvs. multiplattform-spill er blitt en tragedie slik de fremstår nå). Og da tenker jeg ikke på grafikk, selv om også den kunne vært bedre på pc om spill ble laget kun for den. Nei, jeg tenker selvfølgelig på neddumming av spillene,level-scaling, idiotiske filmsekvenser som trekker deg ut av spillopplevelsen og nærmest gjør valg/spiller for deg, samt disse konsoll-knappene som dukker opp på skjermen og skal trykkes rytmisk eller manisk på..grøss.. å bli leid fra A til B og veldig linjært. Dette er spesielt RPG-spillene blitt rammet av og føles vel ikke lenger som ekte RPG

Konsollpesten er jeg enig i , og det virker som om utviklerene undervurderer sofa-spillerene , spilla blir bare dummere og dummere , enklerere og enklere. Den 6-7 år gamle innmaten i pøsene kan umulig være eneste årsaken til at man blir holdt i hånda gjennom spilla og ser på videofrekvenser.

Lenke til kommentar

Bransjen ville vore kjedeleg uten indie ja, men kan fint klare meg uten dei som lagar eit spel kunstnerisk berre for at det skal vere kunstnerisk. Samtidig som dei ikkje forstår at folk ikkje likar spelet når gameplayet er latterleg kjedeleg. Det er desse eg tolkar det som at johnnyboy er ute etter.

Endret av LMH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, jeg tenker at FPS som sjanger, og dermed Wolfenstein/Doom/Quake, ikke hadde eksistert dersom holdningen fra utviklerne *host*ID*host* hadde vært å holde seg til velprøvde oppskrifter. Det er bare å se på Doom 3. Her sluttet ID å innovere annet enn i grafikken. Spillet var ganske så middelmådig og kan lett betraktes som en teknologidemo.

ID har alltid vært flinke til å pakke inn spillene sine i fluff. Hvor stor suksess hadde Doom vært om det ikke var for det grafiske uttrykket. Blod, gørr og okkultisme var ganske så spennende den gang da. Det kan kanskje kalles en form for auteurisme?

Lenke til kommentar

Bransjen ville vore kjedeleg uten indie ja, men kan fint klare meg uten dei som lagar eit spel kunstnerisk berre for at det skal vere kunstnerisk. Samtidig som dei ikkje forstår at folk ikkje likar spelet når gameplayet er latterleg kjedeleg. Det er desse eg tolkar det som at johnnyboy er ute etter.

Ja men så må du komme med noen eksempler da! Hvilke spill er det som faktisk er laget KUN for det kunstneriske? Hvor mange spill har DU spilt som ikke har noen annen underholdningsverdi enn at de er kunstneriske? Til og med spill som 'Flower' har faktisk noe spillbarhet og underholdning foruten at det ser pent ut! Spill som Minecraft, Terraria, Limbo, Braid, Torchlight, Trine osv har alle elementer i seg som har med spillbarhet å gjøre, og de fokuserer ikke kun på å gi deg et pent skjermbilde. Så å si ALLE de største og beste indie-spillene har noe nytt og kreativt å tilby, de er laget av lidenskapelige folk, som i veldig liten grad fokuserer på å tjene penger eller bli populære.

... Og når sværingen John Carmack kommer ut og sier noe negativt om 'enkelte indie-utviklere' så er det jo bare naturlig å tenke at han sikter til en/flere av de større indie-utviklerne, de som er mer suksessfulle. En så stor personlighet kommer ikke til å kritisere en hel spillgren fordi utvikleren av ett eller annet 123spill.no-spill kun har dårlig spillbarhet. Jeg ønsker gjerne å få vite hvilke utviklere det er Carmack (og du selv) sikter til når han/du prater om indie-spill som "kun er laget for det kunstneriske".

Snip

Tror jeg ble like våt i øynene som jeg ble på tuppen når jeg leste det der. Særdeles godt sagt!

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Jeg ønsker gjerne å få vite hvilke utviklere det er Carmack (og du selv) sikter til når han/du prater om indie-spill som "kun er laget for det kunstneriske".

Jeg tror vi oppfattet dette motsatt. Jeg forsto det slik at Carmack ikke har sansen for utviklere som klager på at bransjen bare produserer oppfølgere uten innovasjon. Carmack angriper ikke noe spill slik du antyder, han angriper utviklere som igjen angriper spill. (Bla id's)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...