:Francis: Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Fikk i går beskjed om at jeg må komme tilbake på jobb for å fikse et problem for en kunde - dette haster og kan ikke vente til jeg er tilbake. Jeg lider ikke økonomisk tap i form av bestilt reise, osv, men dagene jeg nå jobber er noen av de få dagene der jeg og kona overlapper ferie og kan være sammen. Hvilke rerttigheter har jeg i forbindelses med inndragelsen? Har jeg rett på mer lønn? På forhånd takk, Francis Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Ferieloven § 6 nummer 3 tredje ledd fastslår at det kan kreves erstatning for merutgifter. Når arbeidsgiver handler lovlig, altså i de tilfellene hvor vilkårene i § 6 nummer 3 første ledd er oppfylt, er det denne som bestemmer erstatningsansvaret. Når arbeidsgiver handler ulovlig, altså pålegger deg å endre ferien din uten at han har hjemmel for det, kan du kreve erstatning etter ferieloven § 14. § 14 gir også i utgangspunktet kun dekning for økonomisk tap (altså merutgifter), men den åpner også for erstatning for "velferdstap". Det er dog forutsatt at slik erstatning for velferdstap ikke skal bli særlig høy, og det kan reise seg spørsmål om velferdstapet ditt er høyt nok til å berettige erstatning. Du har ikke krav på høyere lønn med mindre det følger av andre regler i arbeids- eller tariffavtalen. 1 Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2011 Takk for svar. Supernedtur at man kan bli kalt tilbake fa ferie på så kort varsel, uten å få tillegg. Francis Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) Takk for svar. Supernedtur at man kan bli kalt tilbake fa ferie på så kort varsel, uten å få tillegg. Francis Joda, du skal ha tillegg. Å få endret sin ferietid før man er begynt på avviklingen av ferien reguleres av ferieloven. Å bli tilbakekalt fra ferien sin er derimot noe helt annet, og er ikke regulert av ferieloven. I de firmaene som jeg har jobbet i, og som dette (svært sjeldent) har blitt aktualisert, har vi for det første fått overtidsbetaling fra første time. Dessuten har vi fått anledning til å ta ut den resterende ferien fullt ut ved en senere anledning. I tillegg har vi fått dekket fornuftige merkostnader. Dessuten har dette skjedd i forståelse med arbeidstager og arbeidsgiver (og fagforening/klubb), vi er aldri blitt "beordret" til å arbeide, selv om det har vært øvd betydelig press. I denne artikkelen fra Norges sykepleierforbund er dette spørsmålet blitt diskutert. https://www.sykepleierforbundet.no/vis-artikkel/243232/Vanlige-sporsmaal-om-ferie Vi kan lese følgende: 7. Endring av fastsatt ferie Kan arbeidsgiver flytte på ferien min etter at jeg har fått beskjed om når den skal avvikles? Ja, men det er knyttet strenge vilkår til slik endring av ferie, jf. § 6 (3). Ferie som arbeidstaker har fått underretning om, kan endres av arbeidsgiver hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger, Det er en forutsetning at avvikling av fastsatt ferie på grunn av den/de uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsforstyrrelser og at det ikke kan skaffes stedfortreder. Endring av ferie skal på forhånd drøftes med arbeidstakeren. Arbeidstakeren kan kreve erstatning for dokumenterte merutgifter som følge av omlegging av ferien. Arbeidstaker må opplyse om merutgifter som kreves erstattet under drøftingene i forbindelse med endringen. Kan arbeidsgiver tilbakekalle meg til arbeid når jeg allerede har startet ferien? Dette er ikke regulert i ferieloven. NSF anbefaler medlemmene følgende, dersom en slik situasjon oppstår: •Gi klart uttrykk overfor arbeidsgiver at det ikke er aktuelt å avbryte ferien. Dersom arbeidsgiver ikke gir seg, be om at arbeidsgiver redegjør for hvilken hjemmel som brukes for åtilbakekalle og hva som er årsaken til at ferien må avbrytes. •Tilkjennegi overfor arbeidsgiver at du forlanger at en eventuell tilbakekalling skal skje i form av en skriftlig beordring, hvor hjemmel og årsak til tilbakekallingen også fremgår. •Gir arbeidsgiver deretter uttrykk for at tilbakekallingen er å oppfatte som en beordring, gjenta skriftlighetskravet og at du forutsetter at den skriftlige beordringen ligger på ditt arbeidssted på oppmøtetidspunktet. •Klargjør at du krever alle merutgifter forbundet med avbrytelsen av ferie dekket og at også velferdstapet vil bli krevd erstattet. Gi uttrykk for at ferieloven ikke gir noen hjemmel for arbeidsgiver til å tilbakekalle deg fra ferie. Konklusjonen blir da at du har krav på en helt annen kompensasjon når du blir beordret tilbake fra ferie enn når du får ferietiden din forandret før du har startet ferien din. Snakk med fagforeningen din og be dem forhandle på dine vegne. Edit: En liten tilføyelse. G Endret 19. juli 2011 av Gaidaros 1 Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) Tusen takk for innspill - jeg fikk telefon på min første feriedag, så ferien var påbegynt. Jeg er ikke organisert, så forhandling får jeg ta meg av selv. Jeg kommer til å forlange at ferien blir utvidet med like mange dager som jeg nå må jobbe. Har man ikke krav på tre ukers sammenhengende ferie? Francis Endret 19. juli 2011 av :Francis: Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) Tusen takk for innspill - jeg fikk telefon på min første feriedag, så ferien var påbegynt. Jeg er ikke organisert, så forhandling får jeg ta meg av selv. Jeg kommer til å forlange at ferien blir utvidet med like mange dager som jeg nå må jobbe. Har man ikke krav på tre ukers sammenhengende ferie? Francis Jo, i hovedtrekk er det snakk om 18 (virke)dagers sammenhengende ferie, jfr.ferieloven. http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html#5 Ferielovens §7.Tiden for ferie (1) (Hovedferien) Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni – 30 september. Men du har jo mulighet til å forhandle deg frem til bedre vilkår enn dette om ønskelig. I ett tilfelle fikk en kollega av meg en betalt sydenreise for to, som kompensasjon for avbrutt ferie. Edit: Altså kompensasjon i tillegg til overtidsbetaling fra 1.time, og full restferie forstås. G Endret 19. juli 2011 av Gaidaros 2 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Hei. Ble bare litt nyskjerrig, hvordan ordnet dette seg? Kan jo være greit å ha i bakhånd hvordan andre bedrifter ordner dette. Har måtte dratt på jobb mange ganger i min ferie, men aldri krevd noe kompensjon for dette, noe jeg nok burte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå