Skogli Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Heisann. Jeg er på jakt etter en ny bærbar datamaskin, og da følger det jo alltid med krav og slike ting, hehe. Spesifikasjonskrav: - min. 2.8GHz Dual Core (Eller lignende). - Min. 4GB RAM (helst mer) - Min 1GB Dedikert Videominne (Liker ikke Intel sine grafikk -kort) - HDMI utgang Full HD Ønsker: - Kunne spille Farming Simulator 2011 på full ytelse. - Bruke Photoshop CS2 / CS3 uten problemer. Er usikker på hvor mye Farming Simulator og Photoshop krever, så hvis mine krav er langt over det anbefalte spesifikasjonene på disse så kan jeg gå ned, men liker helst å ha mest mulig. Så kommer det store kravet.... Prisen skal ikke overstige 5000kr. Foreløbig har jeg siklet litt på en HP Pavilion fra Komplett.no til 4995, noen som vet om noe bedre? Er en stor fordel hvis datamaskinen kan bli nedbetalt på finansiering, noe som Elkjøp ikke vil gi meg av merkelige grunner, Komplett gir meg. Håper på noen gode svar. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) Du vet at du må betale vanvittyg mye mer om du kjøper med finansiering? En laptop på Komplett koster 4295,- og totalprisen hvis du vil ha kreditt blir 6521,- Det er en vanvittig prisøkning. Hvis du har trang økonomi bør du styre unna slike vanvittige priser! Jeg kan ikke hjelpe deg med spesifikasjoner, da jeg ikke har erfaring med de to programmene du ønsker å kjøre. Maskinen jeg nevner er kun ment som et eksempel på hvor dyrt det er å handle på kreditt. Hvis du vil ha mest mulig maskin for pengene bør du sjekke den nye nettbutikken Dustin Home. De er ganske nye, og gir derfor gode priser og god service for å tiltrekke kunder. Svært mange kunder har gode erfaringer med Dustin, inkludert meg selv. Endret 19. juli 2011 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2011 Grunnen til jeg vil velge finansiering er at jeg ble opplyst at jeg kan gjøre følgende: Betale det startbeløpet og så betale ned hele dataen i løpet av få måneder (siden jeg egentlig ikke klarer hele beløpet på en gang, men over 3 mnd klarer jeg det). Da ville beløpet bare bli litt dyrere enn det opprinnelige beløpet. (startbeløpet og 3 mnd med renter). Det er noe jeg klarer. Skal sjekke ut Dustin Home. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Grunnen til jeg vil velge finansiering er at jeg ble opplyst at jeg kan gjøre følgende: Betale det startbeløpet og så betale ned hele dataen i løpet av få måneder (siden jeg egentlig ikke klarer hele beløpet på en gang, men over 3 mnd klarer jeg det). Da ville beløpet bare bli litt dyrere enn det opprinnelige beløpet. (startbeløpet og 3 mnd med renter). Det er noe jeg klarer. Skal sjekke ut Dustin Home. Hvorfor ikke spare til du kan kjøpe hele maskinen med en gang? Ikke bare blir det billigere, du har sannsynligvis mulighet til å utvide budsjettet litt også... Og hvorfor må det være 2.8GHz dual-core? Kan den ikke være 2.5GHz? Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2011 Etter å ha gått med 2,3GHz en stund så vil jeg nå oppgradere meg litt. Alltid har prosessoren vært en stopper for programmer på mine datamaskiner, dermed vil jeg fjerne denne hindringen nå. 2,5GHz kan jo gå, men jo nærmere 3 tallet, jo bedre er det. Grunnen til at jeg vil ta den på finansiering nå er pga av at jeg trenger den raskest mulig, hadde jeg hatt muligheten til å spare så hadde jeg gjort det... Men er det ingen som kan svare meg på det opprinnelige spørsmålet? Er det noen gode bærbare der ute til maks 5k? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) Du bør oppdatere kunnskapene dine litt. Antall Hz på en prosessor er ikke lenger avgjørende for hvor sterk prosessoren er. Dagens Intel Sandy Bridge prosessorer opererer gjerne med klokkefrekvenser mye lavere enn de vi så for noen år siden, men de er helt overlegne i prosessorkraft. Likeledes:Hvor mye minne som sitter på skjermkortet har svært liten betydning for hvor kraftig kortet er. Så lenge det er nok minne, er det nok. MPX - Asus X73SV : Dette er et godt tilbud på en 17-tommer, med god hardware, og sedvanlig Asus kvalitet. NetOnNet -Asus N53SV om du trenger 15-tommer ... eneste ulempen er at oppløsningen på skjermen går ned. Begge disse har dedikerte skjermkort som skal kunne klare å spille de fleste spill på medium grafikkinnstillinger eller mer. Endret 20. juli 2011 av thomit Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) Hehe, tydelig at ting har utviklet mye siden jeg satt meg inn i dette. Oppløsningen er ikke så viktig for meg, da jeg ikke krever noe stort når jeg sitter uten en annen skjerm tilgjengelig. Har planer om å ta med meg dataen på jobb av og til (yrkessjåfør) og derfor vil jeg gjerne ha 15". Hater disse minilaptopene som pesten selv, hehe. Takker for svaret. Skal inn og sikle litt på disse så får jeg se hva jeg velger. EDIT: Kom på at jeg hadde vært og sett på en bærbar fra Lefdal (nå er det kanskje noen hater meg, men jeg liker best å handle i fysisk butikk da jeg slipper dette helvete med frakt og slikt) Men jeg falt ganske mye for denne Asus N53SV-SX513V siden denne hadde "Bang & Olufsen lyd" og Blu-Ray spiller. Men der igjen har maskinen fra Lefdal hele 2GB dedikert videominne fra samme type skjermkort som Asusen har fra NetOnNet. Derfor lurer jeg litt, har den 1ne GB mer minne noe stor effekt? Det går vel ann å se Blu-Ray kvalitet på Aceren fra Lefdal? (Har 0 peiling på dette blådisk opplegget). Og dette DisplayPort-greiene, hva er det egentlig? ASUS N53SV-SX513V (NetOnNet) vs. Brand Logo of Acer Acer Aspire 15.6" Bærbar PC 5750G-2414G (Lefdal.no) Endret 20. juli 2011 av Skogli Lenke til kommentar
thomit Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) 2 GB versus 1 GB minne på skjermkortet: Nei, det har ingen effekt i praksis. Det er kun hvis man kjører på ekstremt høye oppløsninger at man kan få nytte av noe større minne på skjermkortet. For eksempel de oppløsningene man ser på 30 toms pc-skjermer. Men så er likevel kortet ikke kraftig nok til å få gjort noe særlig nytte for seg ved slike oppløsninger ... så nei, det vil ikke merkes noen forskjell. Du kan se HD-materiale på begge, men på den fra Lefdal er det ikke BluRay spiller, sånn at du vil ikke kunne spille av BluRay disker på den. DisplayPort er en ny type kobling mellom datamaskin og ekstern skjerm - noen skjermer har en slik kobling, men de fleste har HDMI eller i hvertfall DVI, som er like "bra", for å si det sånn. Ellers har den på Lefdal en litt sterkere prosessor, en Core i5, mot NetOnNet's sin som har Core i3. Dette betyr ikke all verden - mulig at dette farmer-spillet ditt er mer avhengig av prosessorkraft enn av skjermkort, og i så fall kan det kanskje utgjøre litt. Den viktigste forskjellen mellom de to er at den ene er Asus, og den andre er Acer. Asus har gjennomgående en noe bedre kvalitet og holdbarhet på sine maskiner. Acer leverer ofte på pris/ytelse, men det kan nok gå noe utover byggekvaliteten, og kontroll over støy og varme. Jeg ville uten tvil ha valgt Asus'en, dersom valget sto mellom disse to. Endret 20. juli 2011 av thomit Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2011 Med tanke på at dette er kravene: Microsoft Windows XP, Windows Vista or Windows 7 • 2 GHz Intel or equivalent AMD processor • NVIDIA GeForce 6800 Series, ATI Radeon X850 or S3 Chrome 430 GT or better (min. 256 MB VRAM) • 1 GB RAM • 1 GB free hard drive space • Soundcard Så bør vel begge bærbarene klare det uten problemer? Er faktisk ganske kraftig grafikk i spillet, dette går vel på videominnet mer enn prosessoren? (Må innrømme at jeg er ganske dårlig på hva som krever hva og slikt på data) Blir vel mest sannsynlig Asusen. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) Begge er betydelig bedre enn kravene. Igjen - nei, det går ikke på videominnet, men på den aktuelle grafikkprosessoren. For å si det på en annen måte: Hva skjermkortet heter, altså hvilken modell det er, er mye viktigere enn størrelsen på minnet som sitter i kortet. Begge disse har et Nvidia GT 540M skjermkort - og det er betydelig kraftigere enn det som settes som krav. Det er tydelig at dette er et spill som har noen år på baken, da de kortene som er nevnt som krav, er eldgamle i dataverdenen . Det er forresten stasjonære skjermkort det refereres til, og disse kan ikke uten videre sammenlignes med bærbare skjermkort. Likevel - dagens GT 540M bærbarskjermkort er kraftigere enn det disse gamle stasjonære kortene er. Endret 20. juli 2011 av thomit Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2011 Ahh ok. Nå ser jeg hvert fall at jeg ikke har peiling på data lengre. Takker masse for hjelpen, og valget falt på Asus'en. Takker for dette tipset thomit. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) Ok, bare hyggelig. Bare for å ha nevnt det: Du kan få nesten samme maskin, men med Core i5 prosessor, til bare noen hundrelapper mer: DustinHome - Asus K53SV Dette fordi jeg mistenker spillet ditt for å kreve litt av prosessoren, som de fleste "management"-spill gjør. Jeg tror nok at en Core i3 skal kunne gjøre nytten, i så fall, men enda bedre vil det jo gå med en Core i5. Samtidig får du hele 6 GB RAM. Endret 20. juli 2011 av thomit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå