TWBug Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Heisann Jeg skal om noen måneders tid på en omfattende reise, og dette er noe jeg gjerne vil dokumentere. Jeg har planer om å investere i et brukbart kamera, og siden jeg i utgangspunktet har mer eller mindre null peiling på dette området håper jeg noen her inne kan hjelpe meg ut. Jeg er på utkikk etter kamera som gir kvalitetsbilder til en fornuftig penge. Jeg har veldig lite erfaring med fotografering fra før, men kommer fort inn i ting når jeg først begynner. Jeg har også klare formeninger om hva et godt bilde er, og tenker ofte på hvordan jeg skal få knipset disse, så dette er ikke noe jeg trenger direkte tips om, (tar selvfølgelig imot alt som er konstruktivt), det jeg lurer på er om noen har noen råd til kameraer som egner seg til en slik tur. Reisen vil uttarte seg gjennom flere kontinenter, men hovedsakelig Asia og Sør-Amerika. Derfor kan jeg se for meg det blir et flertall av naturbilder. Likefullt skal også flere storbyer besøkes, så det kommer nok til å bli en svær miks av alle slags bildetyper. Spesielt med tanke på at jeg fra før ikke er noen hobbyfotograf, og derfor heller ikke har spesialisert meg på et spesielt område. Om dette er essensiell informasjon når man skal velge kamera vet jeg ikke. Jeg er ikke i min sterkeste finansielle situasjon, så kan ikke strekke meg spesielt over 5000.Nå er jeg klar over at for mange av fotografene her inne har hobbyen blitt en lidenskap, og mange vil muligens fnyse over akkurat den summen. Bekjente som driver med fotografering forteller om ikke små beløper de punger ut med for det nyeste og beste utstyret. Men jeg er ikke på jakt etter et rådyrt kamera som tar bilder i verdens beste kvalitet. Et greit kamera som tar adekvate bilder er alt jeg leter etter, men vil selvfølgelig velge det beste alternativet, og det finner jeg ikke uten hjelp! En betydelig sjanse for tyveri gjør valget rimelig enkelt på at jeg ikke overstiger mange tusenlappene. Klokken er meget, og jeg orker ikke akkurat nå å skrive mer detaljert om hva jeg tenker og hva jeg trenger, får svare på spørsmål hvis det er nødvendig senere. Håper uansett på hjelp! Lenke til kommentar
tvister Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Et systemkamera ala Samsung NX100 er vel det som etter min mening gir mest for pengene. Da skulle det vel også være mulig å kjøpe et lyssterkt fastobjektiv i tillegg til kitobjektivet innenfor budsjett. Olympus PEN E-PL1 kit kan vel også være et greit valg med et ekstra lyssterkt objektiv innenfor budsjett. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Jeg er enig i at en NX100 bør være et greit valg. Jeg tor jeg ville ha supplementert med en 50-200mm tele-zoom fremfor et lyssterk fast-objektiv. Dvs jeg kunne tenkt meg begge deler; men da sprenges budsjettet. Jeg vil samtidig få nevne at NX100 har en meget god manual som egner seg godt for nybegynnere. I tillegg til å beskrive kameraet funksjoner, så inneholder den et lite fotokurs. Et par andre alternativ er Panasonic G2 og Pentax K-r Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå