Gå til innhold

5.1 soround - til hvilken bruk?


Anbefalte innlegg

Skal ha nye høytalere til tven...

 

Skal jeg ha soround eller 2.1?

 

Hva kan jeg egentlig bruke soround til? Som i 5.1 altså?

Hvis jeg stort sett laster ned bd-rip/mkv-filer, musikk i mp3-format og nesten ikke spiller noe xbox, da er det vel liten vits i soroundlyd? For det vil jeg vel kanskje kun få brukt gjennom en BD-film på BDVD og xboxen min? Er ingen fan av "dobbel-stereo", altså samme lyd forran som bak..da bruker jeg heller bare 2.1... er det noe vits for meg å ha 5.1 egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ha nye høytalere til tven...

 

Skal jeg ha soround eller 2.1?

 

Hva kan jeg egentlig bruke soround til? Som i 5.1 altså?

Hvis jeg stort sett laster ned bd-rip/mkv-filer, musikk i mp3-format og nesten ikke spiller noe xbox, da er det vel liten vits i soroundlyd? For det vil jeg vel kanskje kun få brukt gjennom en BD-film på BDVD og xboxen min? Er ingen fan av "dobbel-stereo", altså samme lyd forran som bak..da bruker jeg heller bare 2.1... er det noe vits for meg å ha 5.1 egentlig?

Jeg har 5.1 og jeg har nappet ut 3 høytalere, ikke nok film/spill er tilstrekkelig laget for det, og man får ofte ulyder fra filmer som ikke er riktig satt opp, når anlegget prøver å parse bak-høytalerene. Hvis man vil ha 3D lyd er det bare bi-neural som funker ordentlig, ja man kan få alt perfekt men i praksis er opplevelsen minimalt økt med 5.1. Det er min erfaring hvertfall... sikkert mange som er uenige...

 

-frank

Lenke til kommentar

Skal ha nye høytalere til tven...

 

Skal jeg ha soround eller 2.1?

 

Hva kan jeg egentlig bruke soround til? Som i 5.1 altså?

Hvis jeg stort sett laster ned bd-rip/mkv-filer, musikk i mp3-format og nesten ikke spiller noe xbox, da er det vel liten vits i soroundlyd? For det vil jeg vel kanskje kun få brukt gjennom en BD-film på BDVD og xboxen min? Er ingen fan av "dobbel-stereo", altså samme lyd forran som bak..da bruker jeg heller bare 2.1... er det noe vits for meg å ha 5.1 egentlig?

Jeg har 5.1 og jeg har nappet ut 3 høytalere, ikke nok film/spill er tilstrekkelig laget for det, og man får ofte ulyder fra filmer som ikke er riktig satt opp, når anlegget prøver å parse bak-høytalerene. Hvis man vil ha 3D lyd er det bare bi-neural som funker ordentlig, ja man kan få alt perfekt men i praksis er opplevelsen minimalt økt med 5.1. Det er min erfaring hvertfall... sikkert mange som er uenige...

 

-frank

Ja, forsævidt enig i mye her, men hvis jeg laster ned en film fra nettet, enten avi, mkv, er det her lagt inn 5.1 lyd, eller er dette kun gjennom plateformatet, spill og bdvd/dvd-imagefiler?

 

hvis jeg ikke får soround-lyd, altså et fordelt lydbilde på alle 5 høytalere, så kan jeg vel like godt kjøpe med 2.1 i og med at jeg ikke liker dobbel stereo?

Lenke til kommentar

Filmer du laster ned har ofte 5.1 lyd, men det vil som oftest stå i filnavnet.

 

XBOXen kan ikke spille BR-filmer, men synes personlig at 5.1 lyden i spillene er av god kvalitet (skjønner at dette ikke er viktig for deg da du ikke spiller mye). Om du med BDVD mener at du har en Blu Ray-spiller, så vil du få 5.1 lyd.

 

Opplevd effekt av 5.1 kommer uansett veldig anpå anlegget og lydmaterialet. Du har ikke nevnt noe om budsjett, men er budsjettet lavt så vil jeg anbefale å kjøpe et bra 2.1 anlegg framfor et dårlig 5.1 anlegg.

Lenke til kommentar

Vurderingen er følgende:

 

Enten: 2.1 eller 5.1 med BD-spiller (pakke) som støtter MKV og 3D via usb-port.

 

Eller: 2.1 datahøytalere og en BD-spiller (ekskludert) som støtter MKV og 3D via usb.

 

Får Creative T3 til 750,- og Sony BDP-S480 til 1000,- hvis jeg vil, så spørsmålet er om det er noen vits/fordel å kjøpe f.eks isteden et 5.1 eller 2.1 i pakkeløsning med bd-spiller, fremfor datahøytalere.

 

Prøver også å finne ut om jeg egentlig har bruk for 5.1... spiller nesten ikke mer xbox så blir mest serier og hjemmekino på tvn, men laster kun ned, kommer ikke til å kjøpe bluray-film, og ikke helt sikker på om de formatene jeg bruker har 5.1 og om jeg får brukt det i såfall... vil gjerne ha soround, men bare hvis jeg får brukt det uten å måtte kjøpe film..

 

PC-høytalerbudsjettet har ingen spesiell begrensning egentlig, kanskje max 5000,- pga. rabatt på 50% gjennom kamerat (ikke spør hvordan:P btw ikke ulovlig nei;p), mens høytalerpakke med bluray er maks 3500

Endret av magnkra
Lenke til kommentar

hmm, har vel egentlig bestemt meg for datahøytalere nå, men skal jeg ha 2.1 eller 5.1? Hva gir soround-lyd egentlig? Er det bare spill og bluray-dvd`er? For hvis jeg ikke får noen soroundlyd i det jeg vanligvis laster ned så ser jeg ikke poenget...

Lenke til kommentar

hmm, har vel egentlig bestemt meg for datahøytalere nå, men skal jeg ha 2.1 eller 5.1? Hva gir soround-lyd egentlig? Er det bare spill og bluray-dvd`er? For hvis jeg ikke får noen soroundlyd i det jeg vanligvis laster ned så ser jeg ikke poenget...

Du får ikke surround følelsen uten bak-høyttalere.Det er vel derfor det kalles

surround :yes:

Lenke til kommentar

hmm, har vel egentlig bestemt meg for datahøytalere nå, men skal jeg ha 2.1 eller 5.1? Hva gir soround-lyd egentlig? Er det bare spill og bluray-dvd`er? For hvis jeg ikke får noen soroundlyd i det jeg vanligvis laster ned så ser jeg ikke poenget...

Du får ikke surround følelsen uten bak-høyttalere.Det er vel derfor det kalles

surround :yes:

Ja, ser at det kunne vært lett å missforstå, men det jeg mente er "hva" gir soround-lyd, som i hvilke medier, på hvilken måte, og hvordan fikser jeg det?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...