Gå til innhold

Yrke med frihet i forhold til arbeidstider.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en venn av meg som har litt trøbbel med å velge hva slags utdannelse han skal velge, da han ønsker et yrke hvor man er veldig fri i forhold til det å arbeide og i forhold til arbeidstider. Altså, ikke en vanlig 09-16 jobb, men et yrke hvor man i stor grad kan bestemme selv når en skal jobbe. Jeg er ikke helt sikker på hvilke slags yrker som kan tilby noe slikt, og lurer på om det er noen yrker der ute som har det slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke det det går på. Tingen er at han er en veldig aktiv martial artist, og reiser mye omkring i Europa på seminarer. Derfor ønsker han ikke et yrke som låser ham til å bli værende og/eller gjør det ekstra vanskelig å kunne dra på et seminar utenbys/utenlands.

Lenke til kommentar

Heisann!

Har en venn av meg som har litt trøbbel med å velge hva slags utdannelse han skal velge, da han ønsker et yrke hvor man er veldig fri i forhold til det å arbeide og i forhold til arbeidstider. Altså, ikke en vanlig 09-16 jobb, men et yrke hvor man i stor grad kan bestemme selv når en skal jobbe. Jeg er ikke helt sikker på hvilke slags yrker som kan tilby noe slikt, og lurer på om det er noen yrker der ute som har det slik?

Denne vennen din minner meg mye om meg selv, da jeg var ung og lettsindig og lovende. Allerede i ung alder - kanskje 16-17 - fornemmet jeg en gryende lengsel etter en arbeidshverdag der jeg i hovedsak jobbet minst mulig og så fleksibelt som overhodet mulig. Jeg attrådde en hverdag jeg kunn styre etter mitt eget forgodtbefinnende, løsrevet fra despotiske sjefer. Jeg begjærte total autonomi. Jeg drømte om å bli en kjent musiker i det flatterende spotlyset. Jeg lagde endel låter som jeg selv synes var av ypperlig kvalitet. Men det ble aldri noe mer...

Jeg har det kurrant i dag. Jeg er trygda og har mye fritid til å jobbe med musikken og lese bøker og - som jeg liker å si for å motivere meg selv -; gripe dagen hardt om ballene og skvise livssafta ut av den.

Jeg vil ikke råde kameraten din til å tusle ned samme stien som jeg valgte. Som en eldrende latsabb-entusiast har jeg plukket opp små tips hist og her. Jobber som har innsnevrede og fleksible arbeidstider. Jobber der man jobber lite, for å si det enkelt :w00t: :

-Gode selgere kan ofte forvalte sin egen arbeidsdag.

-Sentralbordet i bank. Åpningstidene i ordinære banker er fra 9-3. Det betyr kun seks timers arbeid hver dag. Dessuten er timeslønnen ikke ueffen.

-(Hvis kameraten din gidder å ta en møysommelig fire års utdannelse) Lærere har misunnelsesverdig mye ferie.

Endret av Intellektro
Lenke til kommentar

Hvorfor er man lat om man ønsker frihet iforholdtil arbeidstider? Det betyr selvfølgelig ikke at man ikke må gjøre 40 timers uker, men man har absolutt muligheten til å dra på seminarer. F.eks. kan man bli

- Lege i egen praksis

- Arkitekt

- Salgsmenn

- Eindomsmegler

Det er nok av muligheter.

Lenke til kommentar

Tråden din passer antakelig bedre i DENNE delen av forumet.

Når det er sagt så får han heller vurdere å livnære seg som kunstner, forfatter, musiker e.l., da kan man ofte jobbe når det passer seg. Ingenting kommer gratis her i livet, og trygd er ikke noe man bør sette seg som mål (og med det mener jeg at det finnes ingen enkle løsninger for å jobbe når det passer seg og samtidig tjene bra med penger, hvis dette var enkelt ville alle ha gjort det, og slik er det altså ikke).

Endret av bas
Lenke til kommentar

- Lærere har misunnelsesverdig mye ferie.

Dette er noe som mange har et helt feil inntrykk av. Mange tror at lærere har ferie 2mnd om sommeren, 3 uker til jul + påske og høst, men dette er i realiteten ikke slik. Lærer er ikke en vanlig 8-16 jobb, det er så mye mer.

Ser vi først på feriene, så er det riktig det at det ser ut som at lærere har mye ferie, men en god del av disse dagene går med til planlegging, både individuelt og i team. Dette innefatter alt fra undervisningsplaner til utflukter og spes.ped. planer. For dessverre så er det slik at det finnes elever som sliter mer enn andre på skolen, og en del av disse elevene kommer innenfor spes.ped., som ofte betyr at en som lærer må lage egne planer for hver enkelt av disse elevene.

I tilegg så skal lekseplaner/arbeidsplaner lages, og så skal det sjekkes at elevene har gjort det som de hadde i lekse. Dette kan gjøres ved innlevering av bøker, prøver, andre innleveringer++. Dette skal så sjekkes, noe som en ofte ikke har tid til mens en er på "jobb", og en må dermed ta det med seg hjem og sitte med det der på kveldstid/i helgene.

Foreldresamtaler skal det jo være et par ganger i året og de må en gjerne ta utenom den vanlige arbeidstiden. Videre så skal læreren forberede seg til/planlegge timene noe som også gjerne blir gjort på kveldstid. Timene kan også fort bli helt annerledes enn det læreren hadde planlagt, for plutselig har det skjedd noe i friminuttet eller at det har skjedd noe på hjemmebane for en av elevne. Da er ikke læreren bare lærer lenger, men også venn, psykolog, halveis forelder++.

Så lærer er ikke bare fryd, gammen og flust i feriedager. Skal du ha feriedager jobb 2/4 i Nordsjøen.

Endret av Otemba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...