Gå til innhold

Får ikke lov å kalle en mappe "CON"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"CON" and a number of other character strings are in fact reserved names that go back to the days of DOS and cannot be used to name folders or files. Other reserved names are:

PRN

AUX

NUL

LPT1

COM1

Potential drive letter - A: to Z:

A number of others"

Endret av ;_;
Lenke til kommentar

Det ville blitt problematisk for en applikasjon som skriver til konsoll, OS kan da ikke vite om det skal til skjermen eller til en mappe.

Dette ble definert i DOS, men siden Windows må være kompatibelt så vil disse ordene være reservert for alltid.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
It is in fact perfectly true that you cannot create a folder named "CON", nor can you rename an existing folder to "CON". However, there is no mystery surrounding this restriction whatsoever. The "team" at Microsoft, and a great many others besides, know perfectly well why you cannot name a folder "CON". "CON" and a number of other character strings are in fact reserved names that go back to the days of DOS and cannot be used to name folders or files. Other reserved names are:

PRN

AUX

NUL

LPT1

COM1

Potential drive letter - A: to Z:

A number of others

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hm. Hva om man starter opp en Linux live-cd på en maskin som ellers har windows installert. Så oppretter man en mappe med navn "con" fra linux. Og så starter man opp windows - med denne mappen på systemdisken et sted.

Hva skjer da?

Vil Linux óg nekte å lagre mappen "con" ?

Vil windows i det hele tatt starte opp?

Vil Windows fungere frem til den "oppdager" (dvs du åpner utforskeren i "foreldremappa") - og DA gå adundas?

Vil windows gi maskinen vinger og la den fly?

Svaret fåes kun ved å teste. Jeg fraskriver meg forøvrig ethvert ansvar ved eventuell uttesting av dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hm. Hva om man starter opp en Linux live-cd på en maskin som ellers har windows installert. Så oppretter man en mappe med navn "con" fra linux. Og så starter man opp windows - med denne mappen på systemdisken et sted.

Hva skjer da?

Vil Linux óg nekte å lagre mappen "con" ?

Vil windows i det hele tatt starte opp?

Vil Windows fungere frem til den "oppdager" (dvs du åpner utforskeren i "foreldremappa") - og DA gå adundas?

Vil windows gi maskinen vinger og la den fly?

Svaret fåes kun ved å teste. Jeg fraskriver meg forøvrig ethvert ansvar ved eventuell uttesting av dette.

Jeg tror skole-PCen min akkurat meldte seg frivillig. Den er ikke i bruk uansett, så om jeg glemmer å lukke vinduet når den får vinger og begynner å fly... Jaja, skjønner greia. Ikke så farlig om noe skjer.

Lenke til kommentar

Prøvde nå å lage mapper som heter CON og con i Ubuntu, på en PC som kjører XP.

De fungerer tilsynelatende OK i Windows Explorer. Ser mappene, kan gå inn i dem, kan lage nye filer der. Men kan ikke slette disse mappene.

Men i cmd fungerer det ikke, ser folderene men kan ikke gå inn i de. Får "File not found". Kan heler ikke slette, ikke med del *

Prøver så en applikasjon (Paint) og prøver å lagre fil. Får valgt folder, men når jeg trykker "Save" får jeg

"Path does not exist. Please verify the correct path was given".

Endret av Hårek
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...