Slughorn Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Heisann Så, jeg har alltid hatt denne drømmen om å studere medisin. På ungdomsskolen jobbet jeg veldig hardt for å få gode karakterer, og det fikk jeg. Men dette skulle ikke holde seg. Jeg fikk stort sett hele videregående ødelagt på grunn av diverse problemer (Ganske private, så jeg velger å ikke si noe mer om det.) Jeg hadde store ambisjoner som ble knust. valgte helt feil fag, og fikk dårlige karakterer.., i alle fall i forhold til ambisjonene jeg hadde. Jeg gikk ut med noen få 5-ere, ganske mange 4-ere, færre 3-ere, en toer og et manglende fag. Over alt i verden skulle jeg ønske jeg kunne dratt bak i tid, begynt på nytt og distansert meg fra problemene som ødela alt. Er det ikke noe håp for meg? Er det i hele tatt mulig for meg å komme inn på medisin? Jeg skjønner selvsagt at jeg ikke har muligheten nå, men hvordan skal jeg gå frem for å gjøre realitet av drømmen. Jeg ble nettopp ferdig med mitt tredje år på allmennfag, så jeg vet ikke så mye om videre studier ennå, men jeg ser at poengsummen man trenger er skyhøy. - Jeg skal gå på folkehøgskole etter sommeren og får 2 poeng derfra. - Siden jeg gikk samfunnsfag og økonomi, tenker jeg å erstatte disse med realfag. Fysikk, R1+2, og kanskje biologi. Bjørknes privatskole eller privatist er noen alternativer. Er dette mulig? - Alderspoeng, etter jeg er ferdig med dette vil jeg muligens ha 4 alderspoeng. Man får 2 per år ikke sant? - Jeg må vurdere å ta opp Religion, norsk og 1 P eller T. Tror dere det er mulig å fullføre dette? Jeg er ganske skoleflink når jeg har motivasjon nok, og ikke blir forstyrret. jeg er veldig motivert nå og har faktisk sittet i mange dager å tatt fysikk/biologi/matte-lessons på Chan Academy midt i sommerferien Studere i utlandet er ikke et alternativ, forresten. Endret 18. juli 2011 av Slughorn 1 Lenke til kommentar
operg Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg synes du burde revurdere å studere i utlandet. Det er mange som er i din situasjon -- de har relativt dårlige karakterer men ønsker å studere medisin -- og nesten alle av disse velger enten å gi opp drømmen eller å studere i utlandet. Hvorfor sløse bort flere år på å ta opp fag hvis du kan begynne på studiet i utlandet med en gang? Er du redd for hva det koster å ta studiet i utlandet, kan jeg fortelle deg at hvis du bruker flere år på å ta opp fag slik at du kan komme inn på medisinstudiet i Norge, mister du nok tilsvarende mye i tapte inntekter (fordi du har ingen jobb eller en lavtlønnet jobb i stedet for å jobbe som lege) som det koster å studere medisin for eksempel i Polen. Lenke til kommentar
maov Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Tjoheii! Er i så si samme båt som deg! ;-) Problemet mitt var bare at jeg ikke visste hva jeg ville bli når jeg gikk på vgs, så gikk yrkesfagl + påbygg.. Det året jeg gikk på FHS startet lysten på å begynne på medisin studiet.. Nå skal jeg begynne på sonans og ta fra vgs opp igjen, og jeg vet at jeg i hvert fall kommer til å bruke 1 1/2 - 2 år på det! Men jeg skal studere medisin, sånn er det bare!;P (og ikke i utlandet( Men jeg er sånn som liker å tro at; bestemmer du deg for noe, så klarer man det, bare man er motivert og gir alt :-D Så ikke spør om det er mulig, klart det er det! Positiv, positiv! Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Hadde vurdert utlandet om jeg hadde vært deg, drømmer også om medisin, men jeg vet at jeg aldri kommer til å kunne komme inn i Norge pga de høye karakter kravene. Jeg nekter å bruke år på å ta opp fag og samle alderspoeng for å studere her i Norge. Mange steder i utlandet er det også bare krav om generell studiekompetanse, trenger ikke realfag på vitnemålet, men du må lære deg en del selv eller ta kurs så du klarer opptaksprøven. Ja det er dyrt å studere i utlandet, men lånekassen dekker en del pluss at leve kostnadene er MYE lavere. Jeg skal hvertfall vurdere det når den tid kommer. EDIT: Overasker meg ikke om en eller annen tulling som studerer/har studert medisin her i Norge begynner å snakke dritt om studier i utlandet. Endret 18. juli 2011 av TheNarsissist Lenke til kommentar
William_S Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Det verste man kan gjøre er å gi opp. Da kommer man iallefall ingen vei. Øst Europa er rimelig behagelig for en norsk lommebok. I Krakow ligger feks snittprisen for øl på byen på ca 14-15 NOK. I Norge betaler man jo mer for butikkøl bare for å dra en sammenlikning. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Yes, men skolepengene er jo sykt høye da, det som er kjipt. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Det viktigste er vel å studere noe man liker. Hvis man velger medisin pga. lønn/status er man på ville veier. Vil du virkelig bli lege, studer i utlandet. Du vil tjene tilbake lånet ganske fort uansett. Ingen vits i å kaste bort tid når du ligger så langt bak allerede spør du meg. Lenke til kommentar
twb Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Frykter du utgifter for skolepenger? Dekker ikke lånekassen det da? Ikke alle land har skolepenger, forresten. Ta f.eks. Tyskland, tror skolepenger ble innført der først for to-tre år siden, men det er ikke mer enn 500 euro (4000 kroner) i semesteret. Det faglige nivået på enkelte universiteter der er i verdensklasse. Sverige og Danmark er også gode alternativer. I Danmark er det flere lykkelige nordmenn som har fått studieplass på bakgrunn av gode intervjuer, til tross for relativt dårlige karakterer. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Ja, danmark har jo intervjuer, så det er et artenativ som jeg skal se på når tiden kommer. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Gi opp. Om man gir opp kommer man ingen vei. De aller fleste leger er ingen supermennesker de heller. Det er bare at opptaksgrensene i Norge er latterlig høye i forhold til faktisk hvor mange leger det er behov for. Selv kunne jeg ikke ha tenkt meg å studer medisin, men å råde folk å gi opp er det mest idiotiske jeg vet. Lenke til kommentar
Slughorn Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Gi opp. NEI!! Ser at mange her råder meg å dra til utlandet, og jeg skjønner at det er lettest. Men jeg er litt bekymret for språket og å bo i helt ukjent land borte fra familie/venner/kjæreste. Etter timevis med lesing har jeg uansett bestemt meg for at utlandet sikkert er en god mulighet. Må man så må man. Fant ut at Bjørknes har et opplegg der man tar det første året hjemme i Oslo, så drar man direkte på andreåret i den nye landet. Dette synes jeg høres ut som et ganske bra opplegg. MEDISIN OSLO-UNGARN http://www.bjorknes.no/hoyskole/default.asp?pzOT=3&pzOI=92 MEDISINUTDANNING MED ETT ÅR I OSLO OG 5 ÅR I SLOVAKIA http://www.bjorknes.no/hoyskole/default.asp?pzOT=3&pzOI=93 Denne krever: 2 + 3 kjemi 2 fysikk 2mx eller 2my eller 3mz Biologi er anbefalt men ikke et krav Ungarn sier ikke noe om dette. Synes dere dette høres ut som et bra opplegg? Dette skal jeg klare! og om jeg jeg ikke takler det, har jeg uansett noen studiepoeng til hjelp om jeg velger å kjempe meg inn i Norge senere. Endret 21. juli 2011 av Slughorn Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Er det jeg ser litt på. Er lenge til jeg er ferdig med VGS, men tror det kan være en god vei. Lenke til kommentar
masb Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Om du så vidt klarer P-matte så må du virkelig revurdere så tunge fag som R-matte, Fysikk og Kjemi. For ikke å snakke om et såpass krevende studium som medisin. Endret 21. juli 2011 av masb 2 Lenke til kommentar
Slughorn Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Om du så vidt klarer P-matte så må du virkelig revurdere så tunge fag som R-matte, Fysikk og Kjemi. For ikke å snakke om et såpass krevende studium som medisin. Hvorfor er du så negativ? Hvem har sagt at jeg nesten ikke klarer P-matte? Fikk fire i T-matte (første år) og 5 i P-matte, og det var UTEN noe som helst innsats. Jeg synes egentlig realfag er veldig interessant, og gleder meg til å starte på dem...faktisk. Som jeg sa i førsteposten: Det var andre grunner til at jeg ikke gjorde det noe bra på vgs. EDIT: Du sikter kanskje til dette: - Jeg må vurdere å ta opp Religion, norsk og 1 P eller T. Altså, jeg kommer til å erstatte 2P med R1, og da sitter jeg igjen med en 4-er i 1T fra førsteklasse? Tenkte dette ville vært en ekstremt lett 6-er, hvis jeg tok opp 1P eller 1T. Endret 21. juli 2011 av Slughorn Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Jeg fant en annonse på vg.no som krever kun generell studiekompetanse. Se selv http://www.amh.no/no/studier/bachelor_i_medisin/ Slik det står der, så er det mye realfag i studiet som kjemi osv.. Det er også et tilbud om forkurs til kjemi ser jeg vist. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Jeg fant en annonse på vg.no som krever kun generell studiekompetanse. Se selv http://www.amh.no/no/studier/bachelor_i_medisin/ Slik det står der, så er det mye realfag i studiet som kjemi osv.. Det er også et tilbud om forkurs til kjemi ser jeg vist. Det der vil jo ikke føre frem til tittelen lege, men heller mer en generell innføring i medisinske temaer. Mulig noe kan overlappes med profesjonsstudiet. Man blir ikke psykolog ved å ta bachelor i psykologi heller. Lenke til kommentar
masb Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Synes bare planen til virker fåfengt. Du må få toppkarakter i samtlige fag - det er virkelig vanskelig, spesielt når trynefaktoren fra VGS er fjernet. Lenke til kommentar
diskusjon123 Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Heisann! Jeg er en student som kom inn på medisin, skal starte nå til høsten, og jeg gleder meg veldig. Jeg vet akkurat hvordan du har det og hvordan du tenker, fordi jeg har vært i samme situasjon som deg angående medisin drømmen og har brukt mange år. Først og fremst vil jeg si du når dit du vil! Hvis du virkelig vil bli studere medisin, og det tror jeg du vil, så kjør på! Det er aldri for sent å komme inn på medisin, egentlig kan alle klare å komme inn, men da må man gjøre det som kreves. Og beste av alt er at det handler om deg og det er helt opp til deg og ikke andre! En motbakke i livet, betyr at ting bare kan rett vei. Uansett gjelder det å snu ale negative tanker over til positive tanker. Med rett innstilling, kan alt gå an! For å lykkes med studiene må man ofre noe som å sette seg et mål og jobbe bevist mot målet, og ha en god studieplan. Det kreves all din innsats og viljestyrke! Tenk på den følelsen av å ha oppnåd noe man har kjempet hardt og lenge for, det er min motivasjon Hvis det er noe som er uklart eller lurer på noe så kom med det. 1 Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Har også hatt en drøm om medisin, men klarer aldri karakterkravene i Norge, med mindre jeg bruker 1-2 år på å ta opp fag, samt ta nye. Lurer derfor hva som er kravet for å komme inn på medisin i utlandet, som for eksempel Polen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå