Gå til innhold

Er ram bare oppskrytt

Anbefalte innlegg

Er effekten av ram bare skryt for å selge dyrere maskiner! Årsaken til at jeg spør er at jeg har hatt en bærbar Toshiba l300 med dualcore 2 ghz og 2 gb med ram. en kompis var innom med en 2 brikker a 2ghz og jeg har nå prøvd disse brikkene i min maskin og kan ikke merke noe som helst forskjell på noen måter. tidligere så brukte maskinen litt tid på å åpne photoshop men jeg kan ikke merke noen forskjell nå som jeg har dobbelt så mye ram. Noen som vet litt om dette. :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAM er oppskrytt, hvis man har nok av det. Hvis man ikke har nok, er det den viktigste oppgraderingen du kan gjøre.

Så, hvor mye er "nok ram"? Det kommer helt an på hva du bruker maskinen til, og hva du har installert. Jeg har 6gb installert på denne, og bruker i øyeblikket 2,8 GB. Popper opp til over 3gb hvis jeg starter et spill. Kunne kanskje klart meg med mindre enn 6GB (har ikke sett maskinen bruke mer enn 4gb hittil), men var så billige priser når jeg kjøpte at 2GB var snakk om ~200kr ekstra :)

Husk også at maskinen ofte bruker ledig ram til å huske hva som har blitt lest og skrivd til disk i det siste, og bruker det til å øke generell ytelse (lese noe fra ram i forhold til disk er 20-2000x raskere), så det å ha litt ekstra ram til overs er ingen dum ide :)

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hvordan og med hvilken programmer du bruker maskinen din.

Jeg har ikke noe problem med å finne ut at 32 GB RAM er lite.

Det er ikke så aldeles lenge siden at jeg tok en middagspause og en lang hvilepause mens maskinen jobbet. Da jeg syns maskinen hadde jobbet lenge nok, gikk jeg bort for å ta en titt, og da måtte jeg enda ta en ny pause.

Alt er som sagt relativt. Det er dog mange parametere som gjør at det går saktere eller kjappere. I noen tilfeller kan det være RAM som er årsaken til det.

Er du en hardcore spiller f.eks. Da dytter du inn 2x2 GB 1600 mHz, eller enda raskere brikker inn. Om du leggen inn mer RAM, så vil det yte dårligere.

Alt er som sagt relativt.

Det er ikke mer enn par uker siden at jeg hadde en 2005 maskin foran meg, med 2x512 MB RAM. Det gikk så det suste med XP. Like kjapt nå, som da maskinen var ny etter en liten rensk :)

Om du bare surfer, eller driver med enkle/lette spill, så har du ikke behov for mer RAM såfremt du holder deg til en nettleser og ikke masse faner osv., og holder programmene som kjører i bakgrunn i sjakk.

Husker da XP var ny. Da hadde jeg en maskin med 256 MB RAM tilgjengelig og hvor jeg installerte XP. Det gikk også, faktisk så det suste etter den tidens parametere.

I dag er RAM brikker så billige, at vi alle har råd til å ha mer av RAM enn vi egentlig har bruk for, unntatt i spesielle sitiuasjoner. Tidligere kunne heller ikke 32 bits systemner gjøre nytte av mer enn noe over 3 GB RAM. I dag leveres de fleste nye maskiner med 64 bits systemer og da kan vi egentlig ha så mye RAM som vi ønsker, eller brikkesettet er lagd for. Begrensningen i hvor mye RAM vi kan ha, er i dag av akademisk interesse - husker ikke nøyaktig hva som er maks.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...