Gå til innhold

Fra Danmark til Norge uten å være fylt 18 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan funker det hvis to stk på 17 år skal reise fra Danmark til Norge uten noen som er 18? Går det bra hos color line og/eller stena line? Er det eventuelt forskjell om det er noen med dem, må det være foreldre?

Går ikke bra, colorline har 18årsgrense. DERIMOT tror jeg det finnes unntak for folk som er skoleungdom som skal hjem og slik. Kan være hvem som helst over 18, i helgene må de voksne være over 12 år eldre enn "barna" for at det er lov, (hadde problemer med å ta med mine ansatte i butikken min på sommertur til danmark ifjor med colorline pga alderskravene).

 

-frank

Lenke til kommentar

De er svenske faktisk, så ikke norske. De reiser med foreldrene fra Sverige til Danmark. Og da går det jo bra, siden foreldrene er med. Men hvis de skal være med oss til Norge, men vi er 18 så da skal det vel gå, eller? At vi er "guardians" eller whatever.

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

Dette er sikkert feil tråd, for nå blir det litt Samliv og relasjoner her...

 

Har snakka med ei svensk jente i 6 måneder cirka. Vi har et sykt nært forhold og har hverandres nummer, bilder, snakka overalt blabla. Planen var å møte hun og ei venninne i Danmark i slutten av juli da hun skal være med hun venninna og familien til Danmark. Deretter var planen at de istedenfor å være der en hel uke at de drar litt tidligere "hjem" at de egentlig er med meg og en kompis hjem til Norge. Eller hvis ikke roadtripen skulle gå i orden, at de drar hjem til meg med fly elns. MEN, nå har det festlige skjedd at moren og hun ringte stenalines og de fant ut at man måtte være 18 år for å komme med båt fra Göteborg - Fredrikshavn.. Det vil si at nå har venninna ingen excuse hun kan bruke til moren sin. :| Så nå spiller det ingen rolle hvor enkel reisa til norge ville vært, for hun vil ikke snakke med moren om det.

 

What to do? Forslag til unnskyldning hun kan bruke? Har prøvd meg med det meste. For det er det som stopper alt her nå; "Hva skal hun si til moren når de drar".

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

Ja, du har kanskje rett. Men tingen er at hun snakker veldig lite med moren om sånne ting. Hun sa det selv at hun ikke deler av privatlivet sitt med foreldrene. I tillegg jobber hun hele sommeren og denne uka i Danmark er den eneste uka hun har fri. Hun er derfor redd at hvis hun skal si dette nå så vil hun ikke få vært med til Danmark en gang.

 

Men som jeg sa til henne, jeg har ingen problem med at hun forteller det. Men det var visst totalt nekt, med mindre jeg og hun jeg liker får overbevist henne da. Det er jo én måte.

Lenke til kommentar

Hva mener du? Okay følgende scenario : Jeg og hun jeg liker får overbevist venninna om å fortelle moren. Hun er skeptisk men tar seg bryet og tar en telefon til meg. Jeg forteller hvem jeg er, litt om meg selv, hva planen er og alt sånn. Det går i orden. De to blir med oss hjem med bilen og alt funker fjell, eller hvis roadtrippen går i dass. Så fikser jeg fly for dem fra Danmark og hit.

 

Scenario 2: Vi får ovebevist venninna om å fortelle moren. Hun blir overrasket og sint/forvirra osv. og bestemmer seg for at venninna ikke får være med til Danmark overhodet. Da har jeg en sint venninne på nakken.. Skal jeg være veldig kynisk kan jeg jo si at da er jo begge hjemme i Sverige og da er det jo ingen problem å komme seg hit. Men men, I won't go there.

 

Men ja, du har et poeng. Om det skulle skje noe (vet ikke helt hva det skulle være men) så er det jo greit å si alt på forhånd.

Lenke til kommentar

Uansett så vil jo du få kjeft også! Du tar med ei som ikke er 18 tror du virkelig moren kommer til å synes det er greit? Det tror ikke jeg. Du gjør så klart som du vil,men kom ikke inn hit å klag om du får problemer!

Om mora vil være skikkelig drittkjerring kan ho jo fint gå å anmelde for kidnapping. Du vet ikke,jeg tror det beste hadde vært om ho snakka med mora si sjøl,ikke sende ei venninne.

Lenke til kommentar

Hmm, altså såklart er det jo en risk. Men jeg er villig til å ta den. Og hvis venninna skulle fortelle det til moren sin og hun ringer er ikke det noe problem. Er en rolig og grei kar og det skal hun få vite også. Jeg liker virkelig hun jenta her og det at venninna er med på kjøpet får så være. Tingen er jo at moren ikke trenger å få vite det, er bare det at hun må ha en unnskyldning til moren ettersom hun vet det er 18-årsgrense på båten til Sverige. Selv om vi har tenkt å ta den som går til Norge, så hjelper ikke det for hun må jo si hun skal hjem; altså Sverige. Jeg har sagt at hun bare må si det til moren, men det vil hun ikke som sagt. De har kanskje ikke det beste forholdet heller, hva vet jeg.

 

Men etter hva jeg har skjønt er det kun StenaLines som kjører Fredrikshavn-Göteborg. Og der er den 18-årsgrensa. Hadde det vært et annet selskap som kjørte denne strekningen hvor det ikke var 18 år kunne hun jo sagt den. Hvis noen vet noe mer så hadde det vært bra.

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

Ja, risikerer å snakke med moren/mødrene. Men den tar jeg på strak arm egentlig. :) Har da ingenting å skjule eller noe. Men såklart, kan jo bli ubehagelig eller det kan gå veldig bra.

 

Men du har nok rett, beste er om venninna sier ifra til moren og hører om det er greit. Er bare at hun nekter dette fordi hun prater aldri med moren om noe som helst privat eller sånn. Men får håpe hun jeg liker får overtalt henne eller kommet fram til noe i morgen når hun er hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...