Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Win7 LogonUI.exe og userinit.exe-problemer

Anbefalte innlegg

Det hører med til historien at PCen min begynner å dra på årene, og i det siste har den gradvis begynt å crappe ut på vei mot de evige jaktmarker.

Dødsomen nr. 1:

For noen måneder siden startet det med at en 400GB Samsung SpoinPoint plutselig ble vist som en rå partisjon uten noe data, når den i realiteten hadde passet på noen hundre GB med bilder jeg har tatt i løpet av årene. Kjørte det jeg kunne av recovery-forsøk men måtte innse det var en tapt sak etter å få ha reddet ut rundt 20-30 av de absolutt eldste bildene jeg hadde disken - surt, men slikt skjer.

Dødsomen nr. 2:

Rett før helgen som var forsvant plutselig D-volumet fra "Min Datamaskin" mens PCen var i bruk. Dette var en 1TB Samsung Spinpoint F1 7200 RPM disk jeg kjøpte i Oktober 2009, og inneholdt musikk, film og alt jeg hadde av backups.

Disc Management i Win7 hadde gitt volumet navnet "Missing", og statusen "Failed".

Når jeg sjekket med SpeedFan og i BIOS var det ikke spor å se av denne disken. Jeg sendte sporenstreks reklamasjonsforespørsel til Komplett.no og mottok godkjennelse med retur-ID i dag tidlig. I den forbindelse slo jeg av maskinen ved å velge "Shut Down" fra start-menyen.

Dødsomen nr. 3:

Det øyeblikket jeg gjorde dette kom den velkjente "Installing/Configuring Updates"-skjermen opp, Win7 jobbet med update 1 av 7 for dagen.

2-7 kan umulig ha vært store greier, da PCen tilsynelatende slo seg av mer eller mindre rett etter første update var på 99%.

Intet nytt under solen sånn sett, men så skulle jeg da altså slå på PCen igjen for å skrive ut returpapirene Komplett sendte meg på mail. Trykker på På-knappen, går gjennom standard boot-sekvens, helt til jeg egentlig skulle vært inne på skrivebordet i Windows. Da ble jeg møtt med en helt svart skjerm, i det som virket å være 800x600 oppløsning, og selve musepekeren.

Rare greier, tenkte jeg. "Har vel med updates å gjøre, får la det stå en stund"... Tok oppvasken og ryddet litt, halvtime senere var ingenting endret.

Ei heller hadde PCen frosset, da jeg uten problemer kunne bevege på musepekeren.

Ordet "faen" stod med store bokstaver i huet på meg. Etter noen forsøk på reboots, oppstart i sikkerhetsmodus med/uten nettverk osv. tenkte jeg at jeg ikke hadde særlig å tape, så jeg fant fram en utgammel Kubuntu Live-CD jeg har hatt liggende siden jeg var Data-hipster og startet den opp med det håpet å redde så mye data som overhodet mulig før alt totalhavarerer.

Tant og fjas med Linux:

Får startet opp kubuntu, men finner ikke harddiskene mine noe sted. Googler litt og finner ut at den aktuelle versjonen av Kubuntu ikke klarer å mounte harddisker automatisk. Etter mye om og men får jeg omsider mountet diskene, men jeg får ikke tilgang til dataene på dem. En obskur feilmelding om at diskene ikke var mountet i "Hal" kom opp. Googlet feilmeldingen og fant mange merkelige workarounds til ymse distroer, men ingen til Kubuntu. Prøvde noen av dem likevel på trass, og kom halvveis ut i prosessen på et par av dem før det gikk i stå, andre failet øyeblikkelig.

Win7 boot, LogonUI.exe error:

Restarter og booter Win7.

Etter 5-6min med helt svart skjerm i 800x600 kommer plutselig musepekeren fram, sammen med følgende feilmelding:

IMAG0221.jpg

Googlet feilmeldingen og fant forskjellige problemer med ymse løsninger (som oftest repair med Win7 CDen), men fant ikke noen som hadde hatt problemer med den aktuelle DLLen, selv om problemene ellers artet seg urovekkende likt i noen tilfeller.

Win7 startup, userinit.exe error:

Trykker OK, etter litt venting kommer jeg fram til den velkjente blå logon-skjermen, dog fortsatt i 800x600.

Følgende feilmelding popper opp:

IMAG0222.jpg

Googler feilmeldingen igjen, med langt dårligere resultat denne gang. Trykker OK, og det er tilbake til 800x600 med svart skjerm og musepeker. Tenkte jeg skulle gi det en sjanse igjen, og gikk for å lage middag. Drøy time senere kommer jeg tilbake og ikke det steika støv har skjedd.

Resultatet er det samme om jeg booter i sikkerhetsmodus, med unntak av at feilmeldingene ikke kommer opp og det står "SafeMode" i hjørnene. Jeg har prøvd Repair mode, restoration points osv. med Win7 CDen min, uten hell.

Etter å har gått helt tom for idéer, så jeg setter nå min lit til at de av dere som har mer erfaring enn meg rundt slikt kan hjelpe på et eller annet vis. Samsung F1-disken er allerede sendt tilbake til Komplett, men jeg kunne fortsatt tenkt meg å få reddet de øvrige ~800GB med data jeg har på andre disker, så en clean Win7 install på C-disken er ikke et alternativ pr. nå.

To summarize: HJEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELP!

PCen:

1x Asus M2V Hovedkort

1x AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2

2x Crucial DDR2 PC5300 1024MB CL5

2x Corsair Value S. PC5300 DDR2 2GB

1x Sapphire Radeon HD 4650 1GB DDR2

1x Samsung SpinPoint 120GB 7200RPM

1x Samsung SpinPoint 400GB 7200RPM (Nå formatert til 31GB, tom partisjon)

1x Samsung SpinPoint F1 1TB 7200RPM (Defekt, nå på vei i retur til Komplett)

1x Samsung SpinPoint F3 1TB 7200RPM

Win7 Ultimate x64

Takker for all hjelp dere kan gi.

Endret av Pkekyo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyst sannsynlig så har windows updaten gått i dass av en eller annen grunn som jeg ikke gidder tippe på her.

Men jeg ser ikke så mange workarounds rundt dette annet enn en clean install, så da er vel alternativet å skru ut diskene og montere dem i en annen maskin, eller innstallere på nytt på en partisjon som du vet du ikke har "viktige" data på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...