Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken forsterker skal jeg velge ?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en 4 kanals forsterker som skal drive et Polk Audio DB6501 komponentsett og de orgniale høyttalerene i bakdørene mine.

Spilleren er en Kenwood DDX5056.

Jeg har kikket litt på Pioneer GM-6500f.. Fant den til en grei pris på Ebay.

Skal ikke bruke allverdens på forsterker. Pris fra 1000 til 1500 kr.

Og om noen kan forklare meg om hva forsterkerklassen (A, B, AB, C, D osv) betyr ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsterkerklasser er ikke noe man forklarer på et par linjer, så jeg anbefaler wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_amplifier#Power_amplifier_classes

En klasse D er godt egnet i en bil da den bruker relativt lite strøm og dermed holder seg kjølig, noe som gjør at den trenger mindre kjøleribber, som igjen betyr mindre vekt og plass. De er perfekte til subwoofere siden kvaliteten er mer enn god nok for slik bruk, og mest mulig strøm går rett i subben.

For optimal kvalitet er Klasse A tingen, men siden de trekker minst 4 ganger så mye strøm som de gir ut, så blir de enormt varme, og tømmer batterier uten problemer, det er altså ikke det optimale i bilen.

Lenke til kommentar

Virkemåten til forsterkeren har gjerne mindre å si når det kommer til hvordan de låter, det er så mye annet som påvirker, det eneste er stort sett å lete etter reviews fra folk som har prøvd dem.

Jeg fant en hel rekke med fornøyde folk som bruker den klasse D forsterkeren i hvert fall.

En annen ting å huske på er at disse gjerne veier en del, så frakt fra statene blir fort mye penger, i tillegg til at du må betale moms på 25% og fortollingsgebyr på en hundrelapp eller to.

Lenke til kommentar

De har jo Pioneer og alpine, da :p

Men ja, de prakka på meg en a(i)ds til den forrige bilen min.. Det sprakte som bare f* når spilleren startet opp, før musikken kom, og gjengene på skruene i koblingene røk før jeg fikk dradd til så ledningen satt skikkelig fast..

Men du mener den d klasse forsterkeren er verdt å gå for ? :D

Lenke til kommentar

Takk for tilliten gutter, det er alltid hyggelig med positive tilbakemeldinger :)

Den Pioneer GMD-9500f er en helt ok forsterker, og klarer du å få den uten å betale moms inn i norge, så er det et godt kjøp. Du kan jo sende selgeren en mail å spørre om han kan sende den som gave eller vareprøve ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...