egilh Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Mitt poeng er egentlig: Hva er "feil" og hvem skal eie svaret på det rette, og hvorfor er noe annet det "rette"? Hvis en person er fornøyd med sitt eget bilde er jo målet oppnådd - spør man andre så ser de bildet fra sine unike ståsteder fordi vi opplever inntrykk på forskjellige måter ofte. Slik sett er jo hva andre mener underordnet, de har heller ikke noen fasit på noe som ikke eksisterer. Og hvorfor skal man så avvike ens egen unike kreativitets utvikling til fordel for andres? Det vil alltid være slik at noen ikke liker/ikke forstår andres inntrykk, men det er slik det fungerer og skal være siden vi alle er unike. Tor Nettopp derfor mener jeg det er plass til en egen, strengere bildekritikk. Synes det er herlig å dele bilder med andre, uten at det er noen form for strenge argusøyne som leter etter 'feil' i bildene, fordi jeg ikke er ute etter det 'perfekte', men noe jeg selv liker. Noen ganger derimot, beveger jeg meg ut på ukjent grunn, og tar gjerne bilder som ser 'OK' ut, eller som jeg sågar selv kan synes er bra. Likevel er det noe i meg som ønsker å utvikle seg som fotograf, og i slike tilfeller mener jeg det kan være fint å ha ett fellesskap i form av bildekritikk, nettopp fordi andre har andre preferanser og muligens også mer erfaring. Det må da såklart være visse retningslinjer på plass, og man må vel være bevisst på at ikke alle vil like det du prøver å formidle. Tror det man er ute etter er litt både og. 1 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2011 Da har jeg postet ett live forsøk her. Valgte å nummerere den som "vol 1", så får vi se på aktivitetsnivået hvorvidt det skal bli en månedlig affære. 2 Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 En tøffere og røffere bildekrikk høres ut som en meget god idé, og jeg liker ideen og meningen bak en slik tråd. Jeg tror aktivitetsnivået er høyere i en slik tråd, enn med alle enkelttrådene som i dag ligger i bildekritikken. Med denne nylagde tråden har man en tråd hvor man kan få kritikk på bildene, og en tråd for det sosiale (akambrukernes bilder). Kritikk, tanker til forbedringer og meninger rundt et bilde fra en med friske øyne er bare positivt fra min side. Det er av konstruktiv kritikk en lærer og forbedrer seg. I fotografiens verden er det nok av muligheter, og det skades ikke å bli opplyst på flere måter/muligheter å ta et bilde på, og kanskje man er heldig og lærer flere måter å fotografere på. Som nevnt over meg er gode og klare retningslinjer alfa omega. Jeg må si at Vetle virkelig har gjort en god jobb med førsteutkastet, og så lenge det blir moderert med en jernhånd kan dette bli en stor suksess. Jeg vet iallefall at den beste måten jeg kan utvikle meg på som fotograf, er å få kritikk, og konstruktiv sådan Lenke til kommentar
ventle Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 God start kritikkmessig nå, men husk at noen må bidra med bilder også om vi skal holde "stafetten" i gang Lenke til kommentar
kaian Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Jeg vet, prøver å finne et bilde... Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 God start kritikkmessig nå, men husk at noen må bidra med bilder også om vi skal holde "stafetten" i gang Må bare finne noe, har hatt en ganske dau periode fotomessig siden sommeren starta. Blitt mest bilder av berusete mennesker. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Vi trenger flere bilder, skal vi gjøre en liten justering i reglene allerede? Skal vi la alle som har postet kritikker uten å poste nytt bilde ha en bildeposting tilgode, altså sånn at de etter å ha postet en eller flere kritikker uten å legge ut bilde, kan poste 1 - ett - nytt bilde uten samtidig å gi ny kritikk? Den setningen ble for kronglete og må i tilfelle formuleres mye bedre hvis forslaget får støtte Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Njaei, jeg syns ikke det. Vi trenger riktignok flere bilder, men det er stille generelt nå og da blir det en rolig start. Jeg syns vi skal ha de reglene vi har nå. Selv skal jeg finne et bilde jeg vil ha kritikk på (har noen allerede), men jeg må komme meg hjem først. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Spør her før jeg foretar noen endringer. Jeg lastet opp feil versjon da jeg la inn det første bildet mitt i tråden. Det riktige bildet ligger på flickr. Skal jeg legge inn det i tillegg til det jeg allerede har lastet opp? Som spoiler? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Spør her før jeg foretar noen endringer. Jeg lastet opp feil versjon da jeg la inn det første bildet mitt i tråden. Det riktige bildet ligger på flickr. Skal jeg legge inn det i tillegg til det jeg allerede har lastet opp? Som spoiler? Jeg synes det er en god idé å legge det inn i tillegg, gjerne i spoiler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå