Bendorama Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Hei, Jeg sitter i dag med dette (nevner det jeg kan i hode nå) CPU:Intel® Core™2 Quad Processor Q6600 2.6Ghz Hovedkort:Asus P5N xxxx et nForce 6xx og noe Skjermkort: 2x Nvidia 8800 GTS 320mb RAM: ocz ddr2 4096mb gold gx xtc (800 MHz) Jeg VET at skjermkortene SUGER her i oppsettet, vil derfor egentlig bare kjøpe nytt skjermkort, dette her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=625001 Er dette dumt? Er hele systemet mitt gammelt og utdatert for høstens spill? eller kan jeg bytte skjermkortet å få nytt liv i den tro? Takker for svar! Endret 18. juli 2011 av Høybusk Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Det vil bli en flaskehals, men den vil nok ikke være så stor. Om du klarer å overklokke CPU til omkring 3.4GHz vil du eliminere flaskehalsen fullstendig i single-player. Mer bekymringsverdig er ytelsen på LGA775-plattformen i online multiplayer som BF:BC2, her vil du få en større flaskehals. Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) Tror du det ville være vits å oppgradere da? Har lite lyst å bruke 5 Tusen og oppover(Nytt HK,prossesor RAM og skjermkort), for skal i militæret starten av neste år, så lite vits å oppgradere pc`en helt får den lille tiden får bruke den på et helt år, så derfor håpet jeg på nytt skjermkort kunne la meg spille bf3 (gjerne ikke på high, men ikke low heller) og litt skygrim og det som måtte komme i høst. Endret 19. juli 2011 av Høybusk Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Har selv en maskin med q6600, ville ha gått for å bytte skjermkort, har et hd4870 kort selv, og synes selv at det virker bra nok, har riktignok tenkt på å oppgradere skjermkortet. Lenke til kommentar
O.A.F Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Har det samme, og tenkt samme tanken. Du også 512 versjonen av skjermkortet? Håpet på å finne et brukt 4870 å sette det i crossover, men ikke lett å få tak i. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Har det samme, og tenkt samme tanken. Du også 512 versjonen av skjermkortet? Håpet på å finne et brukt 4870 å sette det i crossover, men ikke lett å få tak i. Har 1Gb versjonen, og har også vært på utkikk etter et kort nr 2 som ikke koster for mye, men er fort billigere å kjøpe nytt skjermkort. Lenke til kommentar
O.A.F Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Hmmm.... Men hva skal vi kjøpe da da? Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) Kanskje starte en annen tråd om det Endret 19. juli 2011 av Høybusk 2 Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2011 Satser på at det blir bra, kjøpte et Asus 570GTX hos komplett, Demo vare, kostet 2 tusen, gidder ikke betale 500 kroner mer for bare kabler og kanskje driver, som jeg fint kan laste ned selv, kabler har jeg nok av fra før. Håper bare det passer inn i kabinettet mitt nå, et antec nine hundred Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Det passer lett, bra valg, demovarer er ikke dårlige kjøp på noen måte. I mange tilfeller får du jo med det meste som fulgte med originalt også Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 Satser på det blir bra ja! Du snakket noe om å overclocke Cpu, har aldri vært borti noe sånt , er det vanskelig / grei type og clocke q6600? kan vell bare google det å sikkert lese meg opp, har uorginal vifte som sikkert fungerer bedre på overclocking en stock, er denne jeg har : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330802 Zalman CNPS9700 NT, bråker noe så sykt på 100% i alle fall, så noe effektiv er den vell, bruker som regel bare 50% Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Satser på det blir bra ja! Du snakket noe om å overclocke Cpu, har aldri vært borti noe sånt , er det vanskelig / grei type og clocke q6600? kan vell bare google det å sikkert lese meg opp, har uorginal vifte som sikkert fungerer bedre på overclocking en stock, er denne jeg har : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330802 Zalman CNPS9700 NT, bråker noe så sykt på 100% i alle fall, så noe effektiv er den vell, bruker som regel bare 50% I svar til din første post: Du vil ha en viss flaskehals i CPU i noen spill sansynligvis. Det varierer dog mye fra spill til spill hvor mye vekt som ligges på CPU og hvor mye som ligges på GPU. Høy oppløsning og høyt detaljnivå vil naturligvis også trekke fokuset mer i retning GPU - så det er vanskelig å si noe veldig generellt om slike ting - men jeg vil si at du kan vente å få en god økning i spillytelse på nåværende CPU men kanskje ikke så mye som du kunne ihvertfall i noen spill. Anngående overklokking så er desverre Q6600 litt trøbblete i forhold til overklokking. Du kan overklokke den noenlunde greit på Intel chipsets, men på de tidligere Nvidia chipsettene så var spesiellt quadcore CPUene meeeget trøbblete å overklokke (det var mest chipsettet sin feil, ikke CPUen). Siden du hadde SLI skjermkort så anntar jeg at du har Nvidia chipset - og da blir som sagt overklokking vanskelig. La meg spesifisere litt bedre og si at du KAN overklokke Q6600 på Nvidia chipsett rimelig høyt. Problemet er bare at det vil kreve hundre ganger mer arbeid og testing (og erfaring). Jerg hadde et sikt oppsett selv - og selv om jeg til slutt fikk det til å fungere sånn noenlunde så krevde det ukesvis med testing for å få det til (nådde 4,3Ghz på fasekjøling med mye om og men). Hvoedproblemet er at det er "hull" i FSBen slik at du kan få ustabilitet på lavere frekvenser enn på høyere. Dermed er systematisk overklokking og testing nesten umulig og man må nesten teste seg frem i blinde. Kort sagt - om du er ny til overklokking vil jeg egentlgi ikke annbefale å starte med Q6600 på et nvidia chipsett. Du vil bare bli frustrert til de grader. Overklokk heller ditt neste hovedkort/CPU. De nye Intel Sandy Bidge CPUene på Intel hovedkort (de har nå SLI så det er vel ikke lenger Nvidia alternativ en gang) er nå skamenkle å overklokke (til og med langt enklere enn på tidligere Intel chipset). Det vil være en mye mer givende første-opplevelse i overklokking ihvertfall da du nesten er garantert gode resultater selv med null tidligere erfaring. Kjøp skjermkortet nå - sjekk om dette er "godt nok" for nå, og hvis ikke så kan du vurdere nytt CPU/hovedkort (og RAM må du vel også ha, dog det er billig) i tillegg. -Stigma Endret 21. juli 2011 av Stigma 2 Lenke til kommentar
O.A.F Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Hvilke skjermkort har du tenkt å gå for? Blei dette på meg nå.: ASUS Radeon HD 6950 2GB GDDR5 Endret 22. juli 2011 av O.A.F Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Hvilke skjermkort har du tenkt å gå for? I første post sier han: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=625001 -Stigma Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 Satser på det blir bra ja! Du snakket noe om å overclocke Cpu, har aldri vært borti noe sånt , er det vanskelig / grei type og clocke q6600? kan vell bare google det å sikkert lese meg opp, har uorginal vifte som sikkert fungerer bedre på overclocking en stock, er denne jeg har : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330802 Zalman CNPS9700 NT, bråker noe så sykt på 100% i alle fall, så noe effektiv er den vell, bruker som regel bare 50% I svar til din første post: Du vil ha en viss flaskehals i CPU i noen spill sansynligvis. Det varierer dog mye fra spill til spill hvor mye vekt som ligges på CPU og hvor mye som ligges på GPU. Høy oppløsning og høyt detaljnivå vil naturligvis også trekke fokuset mer i retning GPU - så det er vanskelig å si noe veldig generellt om slike ting - men jeg vil si at du kan vente å få en god økning i spillytelse på nåværende CPU men kanskje ikke så mye som du kunne ihvertfall i noen spill. Anngående overklokking så er desverre Q6600 litt trøbblete i forhold til overklokking. Du kan overklokke den noenlunde greit på Intel chipsets, men på de tidligere Nvidia chipsettene så var spesiellt quadcore CPUene meeeget trøbblete å overklokke (det var mest chipsettet sin feil, ikke CPUen). Siden du hadde SLI skjermkort så anntar jeg at du har Nvidia chipset - og da blir som sagt overklokking vanskelig. La meg spesifisere litt bedre og si at du KAN overklokke Q6600 på Nvidia chipsett rimelig høyt. Problemet er bare at det vil kreve hundre ganger mer arbeid og testing (og erfaring). Jerg hadde et sikt oppsett selv - og selv om jeg til slutt fikk det til å fungere sånn noenlunde så krevde det ukesvis med testing for å få det til (nådde 4,3Ghz på fasekjøling med mye om og men). Hvoedproblemet er at det er "hull" i FSBen slik at du kan få ustabilitet på lavere frekvenser enn på høyere. Dermed er systematisk overklokking og testing nesten umulig og man må nesten teste seg frem i blinde. Kort sagt - om du er ny til overklokking vil jeg egentlgi ikke annbefale å starte med Q6600 på et nvidia chipsett. Du vil bare bli frustrert til de grader. Overklokk heller ditt neste hovedkort/CPU. De nye Intel Sandy Bidge CPUene på Intel hovedkort (de har nå SLI så det er vel ikke lenger Nvidia alternativ en gang) er nå skamenkle å overklokke (til og med langt enklere enn på tidligere Intel chipset). Det vil være en mye mer givende første-opplevelse i overklokking ihvertfall da du nesten er garantert gode resultater selv med null tidligere erfaring. Kjøp skjermkortet nå - sjekk om dette er "godt nok" for nå, og hvis ikke så kan du vurdere nytt CPU/hovedkort (og RAM må du vel også ha, dog det er billig) i tillegg. -Stigma Takker for godt svar der! Får se etter førstegangs tjenesten om pc interresen er der enda, så blir det garantert helt ny data, men som sakt tidligere, ikke så kjekt å bruke masse penger på helt nye pc nå, å får bare brukt den 5 måneder, så skjermkortet vil nok hjelpe en god del, etter som 8800GTS 320mb er vell nesten veteran hehe Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 23. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2011 (endret) Da fikk jeg kortet i dag, positivt overrasket at teksten i annonsen ikke stemte, kabler følget med og cd-følget med, og kortet så helt perfekt ut. et godt kjøp! og nå kan jeg spille crysis fra medium med moderat lagg, til etusiast (høyeste) uten lagg Men det tok mye plass! måtte brekke / øddlegge en plastikk ramme som hører til viftene i fronten av kabinettet, ledingene er enda i behold, så alt funker som normalt, ser bare litt dumt ut(innvendig). Ellers så prøve jeg bare for morro denne funksjonen på kortet som heter Asus AI et eller annet, altså automatisk overclock, prøvde på 5% - 10% - 15% og hver gang bota maskinen fint, helt til skrivebordet, her loadet maskinen i tja 20 sekunder, også frøs hele datan, så det programmet(funksjon inni bios ved oppstart) fungerte jo "bra".. Er ikke nyeste Bios versjon da, om det har noe å si? hørt at det er noe små farig og flashe biosen også vist det går galt, så frister ikke så mye. Endret 23. juli 2011 av Høybusk Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Ingen problem å flashe bios, kan nok bli problemer, men gjort det ca 10 ganger på forskjellige maskiner uten problem, ikke noe stress å flashe bios. Har asus kort selv også, legger bios på en minnebrikke, og bruker funksjonen i bios til å oppdatere. Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 25. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2011 Var ikke noe problem å flashe bios nei, i alle fall ikke med minnepenn. Hjalp lite på overclock da, bare X-fi lydkortet som fungerte bedre faktisk og var nesten ikke støttet på bios versjon tidligere fant jeg ut... fra 2.4GHZ til 2.5GHZ er det beste for til ... huhu, 2.7ghz funker helt fint i sikkerhetsmodus men med en gang kjører i vanlig boot, så fryser daten ved skrivebordet. jaja er ikke dritt lei av å prøve enda, men blir nok har jo fått advarsel av stigma om HK`et så. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå