Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ASUS P6T detekterer ikke alt RAM...

Anbefalte innlegg

Poster denne i dette forumet siden jeg ikke er sikker på om det er RAMen i seg selv det er noe galt med, eller om det er hovedkort, CPU eller noe annet...

Jeg har et problem som jeg ikke finner ut av...

Oppgraderte nylig PCen min til Windows Home Premium 64-bit, og fra 4 GB til 12 GB RAM.

Problemet mitt er at rammen bare detekteres "sporadisk" i BIOS.

Når jeg starter maskina så vil den 99% av gangene vise enten 6GB eller 8GB (for det meste 8GB) i POST. Hvis jeg lar maskinen boote ferdig de gangene den viser 6/8GB RAM i POST, så vil jeg få BSOD i windows innen få minutter.

Det rare er at hvis jeg slår av og på igjen maskina når POST skjermen viser 6/8GB RAM, så vil den som regel på andre forsøk boote med 12GB RAM detected i POST. Noen ganger må jeg gjøre 3-4 omstarter før jeg får POST til å vise 12GB RAM. Når jeg booter med 12GB RAM i POST så er maskinen dønn stabil i Windows.

Jeg har prøvd å finne svar på diverse forum, men ikke funnet noen løsning som jeg har fått til å fungere. (Resatt CPU i sokkelen, oppdatert BIOS til siste versjon, satt RAM verdier i BIOS manuelt.)

Aller RAM brikkene tester fint hver for seg, og alle RAM slottene fungerer som de skal. (Hadde noe vært fysisk galt med dem så ville det vel aldri kommet opp med 12GB RAM etter et par power-cycles heller...)

Så, noen som har noen ideer?

spr36nfnri9xjsad3vab_thumb.jpg

bocxfzl9blv30nrazqgy_thumb.jpg

6rhhq1f0vbyg32eemb0g_thumb.jpg

7a96bbnq53jp0vppc3lp_thumb.jpg

På det siste bildet så er alle settings det samme for alle RAM slottene (1-6)

Endret av sleepy21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatert bios har jeg gjort (Redigerte det akuratt inn i orginalposten, glemte det... :))

Memtest? Det har jeg ikke gjort før...

Regner med det er et eget program jeg da bruker som jeg så må teste en og en RAM brikke fysisk i maskinen? Med 6 brikker og 6-7 timer per brikke, kommer jo det til å ta sin tid... :cry:

Ville ikke eventuelle defekte brikker vist seg som random BSOD? Som sagt maskinen kjører helt stabilt så lenge POST rapporterer 12GB RAM. Da står gjerne maskinen på i flere døgn i strekk uten problemer...

Endret av sleepy21
Lenke til kommentar

Du kan nå først prøve å kjøre memtest86+ med alle brikkene i først. Passerer testen Pass 8 så er som regel brikkene ok. Å det tar som regel en 7-8 timer ;)

Gjor det selv med 2 brikker heldigvis. Fikk feil opp og da begynte jeg å kjøre en og en brikke, men så heldig som jeg var, så var det den første brikkene jeg kjørte som var defekt :)

Pleier som regel å gi BSOD, men ikke alltid :)

Lenke til kommentar

Jeg fant ikke USB sticken min, så fikk ikke testet memtest86+, men kjørte heller denne memtesten: http://hcidesign.com/memtest/

Jeg har kjørt igjennom all rammen til 100%, og ingen feil rapportert. Nå anbefaler skaperen av memtest at man skal kjøre gennom flere ganger for å være sikker, men en full gjennomkjøring til 100% skal hvertfall utelukke seriøse feil, noe som jeg tydeligvis ikke har...

Jeg har en liten anelse om at dette ikke er selve RAMen i seg selv det er noe galt med, men muligens hovedkortet, eller CPUen (fikk høre at i7 CPUen var "minnekontroller" på x58 hovedkort), men vet ikke helt hvor jeg skal starte for å feilsøke dette. (Bortsett fra å kjøpe ny CPU og nytt hovedkort selvfølgelig... :) )

Eller kan det være noe med strømforsyningen?

Siden jeg får rapportert 12GB når jeg slår av og på igjen maskinen et par ganger, kan det være sånn at ikke alle RAM brikkene får støm nok før POST? Grunnen til at jeg tenker dette, er at hvis jeg slår maskinen av og på men, venter ca. 30 sek får jeg slår på igjen, så rapporterer den "aldri" 12GB, men hvis jeg slår den av og på innenfor et par sekunder så får den som oftest 12GB i POST. Kan det være at det er noen kondensatorer el. som ikke rekker "å bli ladet opp" før POST, men at de blir ladet opp fult ved en kjapp av-på syklus?

En ganske "far-fetched" ide, men kan det være noe i det?

Lenke til kommentar

SE utgaven eller?

Hadde lignenes problem der jeg hadde "bare" 2/4 av 6GB.

Hovedkortet hadde det morsomt på service, kom ikke tillbake, og nå funker alt fint :D

*

Det er sikkert en knapp på hovedkortet som heter memOK!.

Hold den inne i ca. 30sek -1min så vil hovedkortet godta ramen

Endret av Woltox
Lenke til kommentar

Det er ikke alle ram typer og hovedkort som er helt kompatible. Sjekk produsenten av hovedkortet sine nettsider for aksepterte ram konfigurasjoner og typer.

Hva skal du med 12 GB ram? Kan du ikke leve med 6/8?

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...