Gå til innhold

Hvordan kobler jeg viftene til fan controller?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå en pc som er selv bygget. Jeg kan ikke så mye om pcer, så vær så snill og ikke bruke for avanserte ord innenfor ''data-verden''!:)

Jeg prøvde en gang å få disse viftene til å redusere, slik at det ikke bråker. Men det gikk ikke. Jeg tror viftene er ikke koblet til fan controller. Hvordan gjør jeg dette?

Pcen er thermaltake, jeg tror det var sånn pakke og ikke ble kjøpt løst.

Slik ser den ut

takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du må gjøre er å åpna døra på siden og så koble viftene til viftekontrollen.

Altså bakpå viftekontrollen.

Der er det nok en 4 vifte uttak til viftene dine.

Det er mange ledninger i den, så jeg ser ikke hvilken ledning som tilhører hvilken vifte. Hvordan ser ledningen(e) ut jeg skal koble til fan controller?

Endret av protoneedhelp
Lenke til kommentar

Det skal være en firkantet kontakt med 3 pins. (Det er også en versjon med 4 pins som er litt bredere)

Hvis det er en slik kontakt så er det bare og koble den til og ikke noe annet.

fan-connector.jpg

Har du en vifte som bruker en avlang kontakt med 4 pins, så kalles molex. Da kan den ikke kobles til viftestyringen. Men bare til strømforsyningen. Med mindre du ikke har litt elektronikkunskaper og kan lodde litt kabler sammen så går det nok ikke her.

molex.jpg

Lenke til kommentar

Det skal være en firkantet kontakt med 3 pins. (Det er også en versjon med 4 pins som er litt bredere)

Hvis det er en slik kontakt så er det bare og koble den til og ikke noe annet.

fan-connector.jpg

Har du en vifte som bruker en avlang kontakt med 4 pins, så kalles molex. Da kan den ikke kobles til viftestyringen. Men bare til strømforsyningen. Med mindre du ikke har litt elektronikkunskaper og kan lodde litt kabler sammen så går det nok ikke her.

molex.jpg

JEg har 4 pins. JEg prøvde å koble dem sammen, men det gikk ikke. JEg angrer på at jeg prøvde å koble viftene til fan controller. Nå står Power Speed Fan 1442 RPM i rød skrift i BIos.

Endret av protoneedhelp
Lenke til kommentar

Det tror jeg betyr at viften ikke spinner så fort som den skal. Så dne kan være muligt defekt.

Hvor mange rpm skal den egentlig spinne på, og er du sikker at vifta får nok strøm?

Jeg tror du kan stoppe det ved og disable power fan speed warning i bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...