Ljóseind Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Kom nettopp over denne artikkelen: http://www.aftenposten.no/kul_und/musikk/article4177104.ece Det står blant annet: "I helgen skrev Aftenposten om Skatteetatens krav om at festivalarrangører skal betale arbeidsgiveravgift for frivillige på festivalen, og at de frivillige selv skal betale skatt av godene de får, som gratis mat og festivalpass. Norske festivalarrangører reagerer sterkt på reglene, og frykter alvorlige konsekvenser. - Det er ufattelig lite fleksibelt og gjennomtenkt. Frivilligheten er hjertet i festivalene. Dette tar brodden av alt engasjement, og vil rive ned dugnadsånden som Norge er kjent for internasjonalt, raser Christoffer Rød, leder i Slottsfjellfestivalen i Tønsberg. Frykter frivillig-flukt Reglene innebærer at arrangørene plikter å sende inn lønns- og trekkoppgave for sine frivillige. De frivillige skal betale skatt, så lenge verdien av festivalpass og andre ytelser overstiger 1000 kroner. Er festivalen en frivillig organisasjon, er grensen satt ved 4000 kroner. Slottsfjellfestivalen er et aksjeselskap, og gir de frivillige festivalpass til en verdi som overstiger 1000-kronersgrensen. Rød frykter at frivillige vil droppe festivalarbeid hvis de må betale skatt. -Dette er unge mennesker som ikke jobber for å tjene, de jobber på dugnad. At de skal skatte av verdien på festivalpasset de trenger for å jobbe på området, er utrolig firkantet, sier han. Festivalen har så langt ikke betalt arbeidsgiveravgift for sine frivillige. -Vi har ingen sjanse til å greie oss økonomisk hvis vi skal følge disse reglene. Hvis ikke skattemyndighetene bremser dette rigide lovverket, risikerer man at kultur-Norge får seg en skikkelig knekk, mener festivalsjefen." Enkelte peker på at det tross alt er god grunn til å innføre denne avgiften pga. frivilligheten kan bli kalt svart arbeid. PelleParafin er uenig: Skattehelvetet i Norge mangler kun det at man ilegges skjønnslikning i det man blir født...for man har tross alt levd i 9 mnd gratis i mor sin mage!Det var noe for skattetaten å tenke på det! ______________________ Så er det virkelig rett av staten å komme med en slik avgift? Er det enda et tiltak for å melke folket for penger? Selv mener jeg at dette gjør det enda klarere hvilke tre partier jeg ikke skal stemme på ved neste stortingsvalg ... Skattedirektoratet vil gjennom dette muligens knekke selve ryggraden i festivalene, nemlig den frivillige innsatsen. So... discuss! Endret 18. juli 2011 av MækkTævvish Lenke til kommentar
kimosabi Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Det er enda et tiltak for å melke folket og betale gardinene til politikerne. Evt. også julebordet. Det er ikke noe vits i å diskutere dette engang synes jeg, frivillig arbeid er frivillig arbeid. Hvis en arrangør gir ut et helgepass og noen øl på dette så er det et tap for arrangøren rent økonomisk, og de betaler allerede skatt av inntektene sine. Skal gjøre ihvertfall. Musikkfestivaler er jævla vanskelige å tjene penger på i utgangspunktet, alle skal ha, særlig artistene. Endret 18. juli 2011 av kimosabi Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Virker som en dårlig idé. At man skal betale skatt av frivillig arbeid, altså arbeid man ikke tjener på, virker som om man ønsker å presse penger ut av folk uavhengig av hva de gjør - et påskudd for noen få ekstra skattekroner. Denne PelleParafin bidrar jo positivt til debatten. Mange gode og saklige poeng. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Vet ikke helt hva man skal si... Lenke til kommentar
( ) Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 I tilfelle man ikke oppfattet det: Denne avgifts- eller skattesaken er ikke et nytt påfunn, reglene har eksistert i lengre tid, men myndighetene har rett og slett vært slepphendte med kontrollvirksomheten... Nei, jeg liker det ikke jeg heller - men jeg synes folk bør diskutere sakens fakta, ikke en misforståelse... Personlig lurer jeg på om ikke det ville ha lønnet seg for staten å gi litt større albuerom for uhøytidelige transaksjoner som dette, hvor man evt hadde en forenklet prosedyre og klarere regler. Primært, selvfølgelig, burde man jo ha forenklet hele skatte- og avgiftshelvetet, men det vil jo ikke skje før Gaustadtoppen har blitt slitt ned til en plan, horisontal flate... Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Hovedproblemet med dette er ikke nødvendigvis den overfladiske kostnaden ved skattene, men at det må administreres fra begge sider (stat og festival). Dette er antaglig en papirmølle som kommer til å koste mer tilsammen enn det det tas inn i skatt. Modellen der man gjør litt uformelt arbeid og får litt uformell lønn blir fort veldig komplisert om man blir nødt til å prøve å måle opp hva de forskjellige aspektene er verdt. I praksis er det ikke en praktisk gjennomførbart å holde noen form av kontroll over dette. Lenke til kommentar
stalagmitt Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Tenk at man skal betale for å skape verdier! Det er en grunn til at stadig flere nordmenn blir liberalister. Endret 18. juli 2011 av stalagmitt Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Slik jeg ser det avhenger dette i stor grad av om festivalen tjener penger eller ikke. Mennesker som gjør frivillig arbeid for non-profit organisasjoner burde ikke betale skatt av godene de mottar i belønning, føler jeg. Det er liksom ikke rettferdig. Hvis festivalen er godt egnet til å gå med overskudd så bør man betale skatt av frynsegodene. Hvis ikke så kunne jeg løpt ned på Statoil og jobbet "frivillig" der i bytte mot gratis bensin eller diesel. Endret 18. juli 2011 av Dux ducis 1 Lenke til kommentar
stalagmitt Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg synes egentlig alle fortjener å beholde det de tjener. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Vet ikke om jeg klarer å bry meg. Det føyer seg bare inn i en endeløs rekke av uheldige konsekvenser av at staten skal ha penga sine, og at vi har laget innfløkte systemer for å serve staten, og særinteressegrupper som får gjennomslag igjennom staten. Masse snille rettferdighetssosialister på forumet her som kan fortelle hvorfor dette er bra. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Problemet her er vel strengt tatt at slike festivaler ikkje har noke eiget regelverk som dei kan forholde seg til. Dette i kombinasjon av ueinigheit rundt korleis ting skal definerast. Eg ser at det både er uenigheit rundt kva som er goder og kva som er nødvendigheiter for å gjere ein jobb, og uenigheit om kva frivillig arbeid er. Slik reglane er i dag så er festivalpass å ansjå som eit gode. Sjølv om du treng adgangspass for å komme inn på området for å jobbe så treng ikkje dette å være eit vanlig festivalpass. Mykje av problemet er at dette er ikkje dugnadsarbeid på frivillig basis, dette er ein hestehandel mellom "frivillig" og festivalarrangør. Ofte er det slik at dei som jobber ein dag på festivalen får gratis adgang på dei andre dagane. Då har dette blitt eit gode som det i utganspunktet skal skattast for. Dugnadsarbeid er arbeid du gjer utan å kreve noke i retur for arbeidet (sjølv om mat og evntuell overnatting ofte blir dekkt dersom det er arbeid som går over mange timer eller dagar). Lovverket burde derfor beskrive denne problemstillinga i detalj slik at festivalarrangørane kan sjekke opp kva dei har å forholde seg til. Ein av enklaste måtane å gjere festivalpasset skattefritt på er vel å i staden for å gi vekk gratis festivalpass, så kan du gi dei som har arbeida frivillig full adgang til heile festivalen i bytte mot at dei frivillige held seg edru slik at dei kan fungere som u-uniformerte ordensvakter inne på området. Dersom festivalane skal sleppe å følge regelverket så må det gjerast spesielt unntak for festivalane, dersom dette ikkje skjer så vil dette (som andre har påpeikt) kunne åpne for at også andre bedrifter kan få billig middlertidig arbeidskraft i bytte mot varer eller goder. Det er då spesielt dei som er mest sårbare i samfunnet som er mest utsatt for dette. Vi har eit problem med svart arbeid her i landet, det er dette som er grunnen til at regelverket er slik som det er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå