del_diablo Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Passiv aggresjon er å sende hatbare meldinger, over lav terskel, i håp om at den som mottar aggresjonen blir skyvd utenforkanten, og begynner å sloss tilbake fysisk, for å så få vedkommende(den som blir angrepet av den passive aggresjonen) dømt for angrep. Er forsøk på passiv aggresjon straffbart i Norge? Hvilken lover faller dette under? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg er ikke inne på juss, men mener å ha lest at slike ting gir begrepet "berettiget harme" mening med det til følge at den som da utøver fysisk vold slipper tiltale... Men dette er noe jeg vagt mener å ha lest for en stund siden så ta det med en klype salt... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Passiv-aggressiv oppførsel er generelt sett ikke straffbart. Hvis oppførselen faller innenfor det som kan kalles plagsom opptreden eller hensynsløs adferd kan det være straffbart etter straffeloven § 390a. Man har også en straffritaksregel i § 228 tredje ledd: Er en Legemsfornærmelse gjengjældt med en Legemsfornærmelse, eller er ved en saadan en forudgaaende Legemsfornærmelse eller Ærekrænkelse gjengjældt, kan den lades straffri. Man kan altså bli fritatt for straff hvis man slår for å ta igjen for en ærekrenkelse. 2 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Så loven sier at man ikke kan slå, men man kan "ta tilbake" hvis man blir utsatt for krenkelser ved å slå? Burde man ha slike regler? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Loven antar at det er mindre straffverdig å ta igjen enn det er å angripe. 3 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Kan vel ikke skade at loven er litt "forståelsesfull", I guess. Lenke til kommentar
Greenlight Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Du proviserer personen med andre ord? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Passiv aggresjon er å sende hatbare meldinger, over lav terskel, i håp om at den som mottar aggresjonen blir skyvd utenforkanten, og begynner å sloss tilbake fysisk, for å så få vedkommende(den som blir angrepet av den passive aggresjonen) dømt for angrep. Er forsøk på passiv aggresjon straffbart i Norge? Hvilken lover faller dette under? hvor fanT du den definisjonen på passiv aggresjon hen? høres mer ut som ren aggresjon/trakasering ut spør du meg Men det er bare mening... Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 Passiv aggresjon er å sende hatbare meldinger, over lav terskel, i håp om at den som mottar aggresjonen blir skyvd utenforkanten, og begynner å sloss tilbake fysisk, for å så få vedkommende(den som blir angrepet av den passive aggresjonen) dømt for angrep. Er forsøk på passiv aggresjon straffbart i Norge? Hvilken lover faller dette under? hvor fanT du den definisjonen på passiv aggresjon hen? høres mer ut som ren aggresjon/trakasering ut spør du meg Fordi så lenge du kun er på "ditt ord mot deres" så er det sannsynlig at personen som tok til vold for å stanse problemet blir mistrodd. Det andre er at trakkasering også er en slags form for passiv aggresjon, forskjellen er kun på mengden. Så lenge mengden ikke ikke konstant eller stor nok til å kvalifisere som trakassering på direkten, så kan man kalle det passiv aggresjon. På en annen side: Passiv aggresjon er jo mer et nettfenomen, der man hiver dritt så usynlig som mulig. Men det er fult mulig å gjøre det IRL også. Lenke til kommentar
reor Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Passiv aggresjon er å sende hatbare meldinger, over lav terskel, i håp om at den som mottar aggresjonen blir skyvd utenforkanten, og begynner å sloss tilbake fysisk, for å så få vedkommende(den som blir angrepet av den passive aggresjonen) dømt for angrep. Er forsøk på passiv aggresjon straffbart i Norge? Hvilken lover faller dette under? Sender du passiv agresjon til hvem som helst, eller kun til folk du kjenner godt? Hvorfor sendes passiv agresjon? For å ha tidsfordriv eller er formålet å treffe hardt og nådeløst? Sender du meldingene anonymt eller i ditt navn? Norge har blitt flerkulturellt samfunn og i noen kulturer er stolthet, ærbarhet for seg selv, familie og venner av vesentlig betydning. Vær obs på dette når du velger offer for din passive agresjon. Du bør være klar over at du kan få en sekk over hue og skikkelig juling som belønning for denslags. Ulovlig sikkert ikke, men konsekvensene kan bli dine egne, og hvem skal du anmelde hvis du ikke har sett noe som helst? Endret 1. august 2011 av reor Lenke til kommentar
fluff Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Berettiget harme kan kraftig senke en ellers høy bot. Jeg var i et slagsmål og ble anmeldt for legemesbeskadelse. En bot og oppreisning på 50 000 ble senket til 1000 da jeg hadde forklart meg for politiet og de mente det var på sin plass at jeg begynte å svinge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå