Gå til innhold

Objektiv(er) og blits til nikon d60.

Anbefalte innlegg

Jeg har nå hatt min Nikon D60 en god stund, og føler at tiden forlengst er inne for å utvide på utstyrsfronten. Siden det er mange både flinke og engasjerte fotoentusiaster her inne, tenkte jeg at her må være plassen å starte letingen.

Det jeg har av utstyr i dag er et D60 hus og kitobjektivet 18-55 AF-S 3,5-5,6 VR, samt et billig stativ av type ukjent.

Da jeg har to barn i fem og seks års alderen er det naturlig nok disse som havner oftest i søkeren. Her føler jeg at brennvidden jeg har tilgjengelig i kit-objektivet fungerer sånn noenlunde, men jeg synes aldri at bildene blir så skarpe som jeg kunne ønsket meg. Ellers blir det bilder av alt mulig rart som dukker opp når kameraet er med på tur. Her føler jeg at litt større "rekkevidde" i forhold til brennvidder hadde vert ønskelig.

Jeg har også lyst til å ta flere landskapsbilder og urbane motiver som trange gater osv. Her klarer jeg sjelden/aldri å få noe fornuftig ut av det utstyret jeg har i dag.

Så kort oppsummert øsker jeg meg; større brennviddespekter og skarpere bilder.

Så er det store spørsmålet, skal jeg leve med den normalzoomen jeg har i dag og utvide med nye objektiver i "begge ender", eller skal jeg erstatte det jeg har i dag først med noe som gir meg litt mer i hver ende(tenker her på brennvidde) og så Evt utvide med en vidvinkelzoom og en telezoom senere?Objektivene må også ha innebygget fokusmotor.

Her er uansett noen jeg har kikket litt på:

Nikon AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR, dette gir meg et noe større brennviddespekter, autofokus og forhåpentligvis litt bedre optisk kvalitet til en overkommelig pris.

Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM, denne burde gi meg det jeg trenger i den vide enden men prisen er mulig noe høy. Denne skal vel også gi autofokus på D60.

Telezoom har jeg helt ærlig ikke tenkt så veldig mye på da dette uansett kommer sist i rekken av innkjøp, men ser for at det blir 70-200/300 av en eller annen variant.

Jeg har også lurt litt på nikon sin SB-900 blits, mest med tanke på innendørs bilder av barna, her føler jeg den om bygde blitsen er helt ubrukelig. SB-900 gir vel meg og litt større rekkevidde enn 700 og prisforskjellen er ikke så veldig stor så da er det vel like greit å gå for den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med det du sier.

Jeg ville kjøpt:

Nikkor 16-85mm

Nikon SB-900

Har selv unger og det er et objektiv som er veldig anvendelig. Jeg har 55-200mm også, men har ikke brukt det på et par år nå.

Videre utvidelse:

Nikon SB-700

Nikkor AF-S 35mm f/1.8

Nikkor AF-S 50mm f/1.8

Grunnen til at jeg anbefaler å utvide til to blitser er at du kan styre SB-700 blitsen med SB-900 blitsen din. Du får mye bedre bilder med to blitser (særlig innendørs). Søk litt med "Nikon CLS" for å finne mer ut om det.

35mm og 50mm er rimelige, men også veldig bra. 16-85mm trenger mer lys, så derfor er 35mm og 50mm-erene egentlig komplementære :)

Med mindre du ønsker å ta bilder av fugl o.l. på avstand, så er telezoom det siste jeg ville brukt penger på.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Hvordan er den optiske kvaliteten på 16-85 kontra 18-55 som jeg har nå? Kan jeg forvente meg noe skarpere bilder?

Må innrømme at jeg er litt skeptisk til fastoptikk da det virker mer tungvindt å jobbe med enn zoom, men det er vel kanskje en vanesak. Den høye lysstyrken er det vel kanskje lett å bli glad i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...