pinnsvin Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Hei, kommer til å bli ferdig med min bachelor i historie sommeren 2012, selv om det er litt frem i tid føler jeg at jeg må begynne å tenke på fremtiden. Akkurat nå er det ikke aktuelt for meg å gå videre på Masterstudie, og må derfor ut i jobb. Jeg har alltid hatt lyst til å bli lærer, men siden jeg ikke kan ta master/ppu neste år så er det lagt på is. Jeg lurer derfor på om noen har noen ideer for hva en med BA i historie kan få seg jobb i? Har endel ymse erfaring fra serviceyrker og innen helse og omsorg, men ikke noe spesifikt nok til å kunne bygge videre på i arbeidslivet, føler jeg. Og vet noen hvordan man kan gå frem for å sende åpne søknader til bedrifter? e-post eller brev? Takker for alle ideer, for jeg vet rett og slett ikke HVOR jeg kan søke eller HVA jeg får kompetanse til! På forhånd takk Lenke til kommentar
Thrillseeker Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Kommer ikke langt med en bachelor i historie eller filosofi, må nok studere litt mer. F.eks pedagogikk. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Det viktigste i ditt tilfelle er nok kontaktnettverket og tidligere arbeidserfaring, for det er vanskelig å nå opp i regulær jobbsøking med bare en bachelor. Jeg tok selv master i historie med beste karakter på avhandlingen og kastet bort flere måneder på å skrive søknader før jeg fikk jobb gjennom en bekjent uten en eneste søknad. Jobben jeg har nå - en helt standard saksbehandlerstilling i staten - hadde over 80 søkere, halvparten med master. Jeg kan heller ikke se hvordan en historie-bachelor skal kombineres med erfaring fra helse- eller serviceyrker. Hvis du vil bli lærer ville jeg bare fulgt rådet over og bygd på med pedagogikk, eventuelt noe annet alt ettersom hva du vil. Vil du ha jobb med kun bachelor i historie må du enten ha noen nyttige kontakter eller jobbe via bemanningsbyråer, for jeg har ingen tro på at bacheloren vil gjøre så din søknad blir tatt ut av bunken, hvertfall ikke hvis du søker i Oslo/Akershus. Det er synd å si det men det er gått inflasjon i bachelorgrader og de er ikke verdt stort annet enn som en inngangsport til høyere grader eller et tillegg til noe annet. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Hvorfor kan du ikke ta master? Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) Ja, det dere nevner er nok det jeg har tenkt på også - videre utdannelse, kontaktnettverk osv. Jeg har tatt bacheloren min i England og der blir det for dyrt å ta master, jeg må vertfall jobbe et år (eller flere år om jeg bare får minstelønn). Planen er å fortsette å bo i England med min kjæreste, noe som er grunnen til at jeg spurte om tips her da jeg føler det vil være enda vanskelige å finne en dugelig jobb i England enn i Norge, desverre. Trenger nok en slagplan. Takk for svar. Endret 19. juli 2011 av pinnsvin Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Med utdannelse fra England er det er verdt å merke seg at britiske arbeidsgivere typisk er langt mer åpne for utradisjonelle fagvalg enn norske; jeg har jobbet med finans på høyt nivå i London med kolleger som har studert teologi, filosofi, historie og mye annet rart – i Norge er det ansett som underlig å ha noe annet enn finansmaster fra NHH. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 Hei og takk for svar, jeg har sett nå litt på studenttorget osv, og det er faktisk flere banker osv som søker etter nyutdannede, gjerne med historie, filosofi osv, for deres trainee programmer! Litt mer positiv nå. Lenke til kommentar
Pettah123 Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Noen her nevner pedagogikk, og det er et studie det er relativt vanskelig å komme inn på, men som sagt har han bachelorgrad i historie. vil dette gjøre at han lettere kommer inn på pedagogikk studie om han ville søke der? takker for svar Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 Har hatt inntrykk av at PPU ikke er spesielt vanskelig å komme inn på, og et raskt sjekk hos samordna opptak bekrefter dette. Høgskulen i Lillehammer kom alle inn, NTNU årsstudium 52.00, UiA 40.5, UiB 49.6, UiO 46.5, UiT alle. Volda ville vært mest sannsynlig for meg, men de hadde ikke PPU listet i år. Til spørsmålet ditt: jeg har ikke fasit fremfor meg, men om du tar en unik bachelor i historie hvor PPU ikke er bakt inn i graden (har aldri hørt om noen plass hvor det er, da må du på lektorutdanning), så gjør det det ikke lettere å komme inn på PPU, da det er to forskjellige studier. Må ha bachelor for å kunne studere PPU dog, så hvidt jeg vet. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Traineestillinger er forbeholdt de med master og meget gode karakterer og masse ekstra på cv'en. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 Nei. Alle (5-6 stk) traineestillinger jeg har funnet var det bare bachelor man trengte. Har gode karakterer og mye på cv-en, bare ikke nødvendigvis revant for en med historieutdn, men variert og mye erfaring. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Antageligvis er det kun bachelor som kreves på papiret, men om det er mange søkere er det garantert minst 5-6 med master. Det er det samme opplegget på jobben min; vi krever kun bachelorgrad for å bli vurdert til ledige stillinger, men når halvparten av søkerne har master hjelper det lite. Jeg slet selv en stund med å finne jobb til tross for at jeg har master i historie. De jobbene jeg har fått har jeg ikke fått ved å sende søknader - det er beinhard konkurranse - men heller ved at jeg snek meg inn bakdøra gjennom bekjentskaper og praktikantstillinger. Nå kan det selvfølgelig være du er heldigere, men jeg ville ikke satset på å nå opp i en vanlig jobbsøkerprosess med kun bachelor i historie. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Nei akkurat, er nok det jeg tenker også - takk for innspill! Får se hva det blir til, tror at hvis jeg får traineestilling så må jeg si å være heldig. Eneste jeg kan tenke på som teller inn positivt på papiret er at jeg er lokal og ønsker å forbli i området - ergo ikke bare ha praktikantstilling så reise videre til bedre betalt jobb andre steder. Vi får se! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå