Hanske Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Vil ikke alle strømme til kasse nummer 3 når den åpnes? Eller er det slik som på flyplassen i skrankene der? At det er en felles kø, og personen fremst i køen går til den nærmeste ledige kassen? Det er bare en kø. Noen steder er det en egen ansatt som henviser deg til ledig kasse. Lenke til kommentar
;_; Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Vil ikke alle strømme til kasse nummer 3 når den åpnes? Eller er det slik som på flyplassen i skrankene der? At det er en felles kø, og personen fremst i køen går til den nærmeste ledige kassen? Det er bare en kø. Noen steder er det en egen ansatt som henviser deg til ledig kasse. Smart system det ja Er kassene ellers like de i Norge, med rullebånd osv.? Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Vil ikke alle strømme til kasse nummer 3 når den åpnes? Eller er det slik som på flyplassen i skrankene der? At det er en felles kø, og personen fremst i køen går til den nærmeste ledige kassen? Det er bare en kø. Noen steder er det en egen ansatt som henviser deg til ledig kasse. Smart system det ja Er kassene ellers like de i Norge, med rullebånd osv.? Som regel ikke. I de største butikkene er de det, men da er ikke dette køsystemet like vanlig. Det blir litt upraktisk med handlevogner. Det er mest på supermarkedene inne i byene. Som regel har ikke disse vogner en gang. Der går du opp til kassen, som bare er en liten disk, du setter kurven din på en liten benk, og kassadamen tar en og en vare, slår den inn og legger dem i poser. Dette er ikke effektivt, og krever at mange er på jobb samtidig. Det er minst fire ganger så mange på jobb i en engelsk butikk som en norsk butikk på samme størrelse. Butikkene jeg henter denne erfaringen fra, er Tesco i Covent Garden, og "Foodhall" by Waitrose hos John Lewis. Ellers handler jeg på en stor Sainsbury's, hvor de har et mer norsk system. Systemet med kølinjer er mest vanlig i bybutikker. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Dwight Fry; Jeg har drømt om et lignende system Ikke nødvendigvis med høytalersystem, men om at alle står i 1 kø, og så går man til den kassen man ønsker. Skulle likt å sett bilde av hvordan det så ut! Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Litt av problemet er jo plassen det krever. I store butikker vil det jo ikke være mulig å gjøre slikt, f.eks. har den Coop Megaen jeg handler på 20 kasser bortover eller noe, og det blir en god del meter. Å sette opp en slange på midten vil skape mye dødtid, så for større butikker er det ikke så greit. For små butikker kan det jo fungere bedre, men igjen så er det problemer med plassen. Du vil uten tvil miste en del plass, og for små butikker som har begrenset med areal (enten fordi det er ønskelig eller fordi de vil ha søndagsåpent) er det ikke noe man ønsker å sløse plass og penger på. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Litt av problemet er jo plassen det krever. I store butikker vil det jo ikke være mulig å gjøre slikt, f.eks. har den Coop Megaen jeg handler på 20 kasser bortover eller noe, og det blir en god del meter. Å sette opp en slange på midten vil skape mye dødtid, så for større butikker er det ikke så greit. For små butikker kan det jo fungere bedre, men igjen så er det problemer med plassen. Du vil uten tvil miste en del plass, og for små butikker som har begrenset med areal (enten fordi det er ønskelig eller fordi de vil ha søndagsåpent) er det ikke noe man ønsker å sløse plass og penger på. Du taper ikke nor plass. Disse butikkene har andre kasse enn i Norge. Det er bare en liten disk. Det ville tatt mye mere plass med en kø per kasse. De bruker det ikke bare i matbutikker, men også i butikker som Boots. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Er jeg den eneste som setter det ''norske'' kø systemet over det ''engelske''? 1 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Litt av problemet er jo plassen det krever. I store butikker vil det jo ikke være mulig å gjøre slikt, f.eks. har den Coop Megaen jeg handler på 20 kasser bortover eller noe, og det blir en god del meter. Å sette opp en slange på midten vil skape mye dødtid, så for større butikker er det ikke så greit. For små butikker kan det jo fungere bedre, men igjen så er det problemer med plassen. Du vil uten tvil miste en del plass, og for små butikker som har begrenset med areal (enten fordi det er ønskelig eller fordi de vil ha søndagsåpent) er det ikke noe man ønsker å sløse plass og penger på. Du taper ikke nor plass. Disse butikkene har andre kasse enn i Norge. Det er bare en liten disk. Det ville tatt mye mere plass med en kø per kasse. De bruker det ikke bare i matbutikker, men også i butikker som Boots. Problemet med andre typer kasser er jo at det tar mye lengre tid enn med de vanlige kassene vi har i Norge, som du også har påpekt. Det man i praksis vil gjøre er å bruke penger på å bygge om og la kundene vente lengre, som i lengden vil føre til at de går til konkurrenten. Hvis man skal løse problemet med tiden må man ansette flere folk, som igjen vil føre til høyere kostnader for butikken, spesielt fordi arbeidskraft i Norge er relativt dyrt. Hvis man skal ha noe som kunne fungert må man ha de samme kassene som vi har nå, og ha køsystemet i tillegg, og det vli ta mer plass og dermed bli dyrere. Ser ikke helt hvorfor vi skal velge et system som ikke vil medføre noen andre fordeler enn at enkelte mennesker som ikke eier køkultur skal få en litt lettere hverdag. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Er jeg den eneste som setter det ''norske'' kø systemet over det ''engelske''? Du er ikke alene, jeg hater det.(vanskligere å snike) 1 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Problemet med andre typer kasser er jo at det tar mye lengre tid enn med de vanlige kassene vi har i Norge, som du også har påpekt. Det man i praksis vil gjøre er å bruke penger på å bygge om og la kundene vente lengre, som i lengden vil føre til at de går til konkurrenten. Hvis man skal løse problemet med tiden må man ansette flere folk, som igjen vil føre til høyere kostnader for butikken, spesielt fordi arbeidskraft i Norge er relativt dyrt. Jeg er enig med deg her. I England er det slettes ikke uvanlig at en butikk har 15 kasser åpne, selv om den er relativt liten. Dvs gjennomsnittlig norsk butikk. Her i landet har tilsvarende butikk maks tre kasser åpne. Ventetiden der er mye kortere enn i norske butikker. Hvis man skal ha noe som kunne fungert må man ha de samme kassene som vi har nå, og ha køsystemet i tillegg, og det vli ta mer plass og dermed bli dyrere. Ser ikke helt hvorfor vi skal velge et system som ikke vil medføre noen andre fordeler enn at enkelte mennesker som ikke eier køkultur skal få en litt lettere hverdag. Systemet der borte fungerer helt fantastisk. Men, som du sier, jeg kan ikke forestille meg at det ville fungert her i landet. De som sitter i kassen tjener ikke penger omtrent, men i motsetning til Norge, kan de ikke gå på sosialen. Derfor er det ikke en veldig stor kostnad for butikkene. I Norge er minstelønnen mye høyere, mens det er mye enklere å få trygd. Samfunnet er snillere her til lands. I England finnes det slum, dvs ikke Soweto, men fæle høyblokker som ser ut som de er iferd med å rase sammen. På grunn av de sosiale forskjellene mellom Norge og England er nok dette et system som ikke vil ha fungert. Lenke til kommentar
Benjamin Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg er enig med deg her. I England er det slettes ikke uvanlig at en butikk har 15 kasser åpne, selv om den er relativt liten. Dvs gjennomsnittlig norsk butikk. Her i landet har tilsvarende butikk maks tre kasser åpne. Ventetiden der er mye kortere enn i norske butikker. Liten butikk av fysisk størrelse eller kunder? Mange bybutikker kan være fysisk små, men ha mange kunder. For å stille et annet spørsmål, hva tenker dere om at noen med få varer (bare i henda, ingen vogn eller kurv) går foran noen med handlevogn (som tidligere var foran) når en ny kasse åpnes. Altså uten å skvise seg inn, men heller ikke "spørre om lov", bare være raskere. Jeg er enig i at man i utgangspunktet bør følge gjeldende kø, men veldig unødvenig å vente på en full handlevogn hvis jeg selv bare skal ha en halvliter helmelk eller noe sånt. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 For å være høflig burde man i det minste spørre om det er OK. Ellers blir det veldig frekt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 I butikker generelt så mener eg det er helt ok køkultur. Folk er generelt flinke og hyggelige. Unntaket er "ny kasse", men der er det vanskelig å få til en løsning som alle er fornøyd med. Men på McDonalds derimot. Herregud så eg hater mangelen på køsystem der... Lenke til kommentar
swanky Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Det finnes bare en kø som er riktig å stille seg i: Den som er lengst unna Lotto/Tipping/Posten. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Liten butikk av fysisk størrelse eller kunder? Mange bybutikker kan være fysisk små, men ha mange kunder. For å stille et annet spørsmål, hva tenker dere om at noen med få varer (bare i henda, ingen vogn eller kurv) går foran noen med handlevogn (som tidligere var foran) når en ny kasse åpnes. Altså uten å skvise seg inn, men heller ikke "spørre om lov", bare være raskere. Jeg er enig i at man i utgangspunktet bør følge gjeldende kø, men veldig unødvenig å vente på en full handlevogn hvis jeg selv bare skal ha en halvliter helmelk eller noe sånt. Nja.. Det er jo en del folk der, men som sagt med samme folkemengde ville en norsk butikk hatt tre kasser åpne, og lang kø. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå