Gå til innhold

Køkultur i Norge

Fredrik

Anbefalte innlegg

Fin situasjon på jobb idag. Var vel diskutert her tidligere med hvordan nordmenn forkaster all køkultur med en gang en ny kasse åpnes. Anyway, idag ble det ringt på en ny kasse og en mann bakerst i køen haster bort og legger varene sine på båndet, når det kommer ei dame som hadde stått i kø ved den forrige kassen og hopper inn foran ham.

Han blir sint på henne og kjefter og sier at det er regelrett sniking, og det utarter seg til at de står og kjefter på hverandre og avsluttes med at damen som hadde stått i kø sier at "har du stått i kø i et kvarter? Hvis ikke kan du bare holde kjeft".

Fantastisk <3

(hun hadde ikke stått et kvarter altså, men fyren fortjente det så jævlig. Ræva greie å hoppe foran alle sammen sånn)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin situasjon på jobb idag. Var vel diskutert her tidligere med hvordan nordmenn forkaster all køkultur med en gang en ny kasse åpnes. Anyway, idag ble det ringt på en ny kasse og en mann bakerst i køen haster bort og legger varene sine på båndet, når det kommer ei dame som hadde stått i kø ved den forrige kassen og hopper inn foran ham.

Han blir sint på henne og kjefter og sier at det er regelrett sniking, og det utarter seg til at de står og kjefter på hverandre og avsluttes med at damen som hadde stått i kø sier at "har du stått i kø i et kvarter? Hvis ikke kan du bare holde kjeft".

Fantastisk <3

(hun hadde ikke stått et kvarter altså, men fyren fortjente det så jævlig. Ræva greie å hoppe foran alle sammen sånn)

Folk burde følge "glidelåsprinsippet" i slike situasjoner (annenhver i hver kasse).

Lenke til kommentar

Fin situasjon på jobb idag. Var vel diskutert her tidligere med hvordan nordmenn forkaster all køkultur med en gang en ny kasse åpnes.

(snip)

Ræva greie å hoppe foran alle sammen sånn)

Det er meget ræva ja. Stod lenge i en kø på kiwi, men da jeg var nestemann til å legge varene mine på båndet ble det åpnet ny kasse. I et moderat ikke-desperat tempo flyttet jeg meg over mot den andre kassen, og ble dultet inn i av damen bak meg, som i klassisk stil løp mot den nye kassen.

Ser høflig spørrende på henne.

Hun, liksom så generøs og høflig: "Det er greit, bare gå du"

Jeg: "Ja. :huh: "

Hallo?? Den som har stått lengst i kø, går først. Pluss at jeg hadde en halvfull handlekurv og hun hadde en fullesset vogn, men det har egentlig ingenting å si, for jeg hadde uansett stått lengst i kø og skulle dermed gå først. Er det noe å lure på engang?

Motsatt en annen gang, da jeg stod bak en eldre mann. Han forventet tydelig at jeg, som stod nærmere den nye kassen, skulle snike meg foran, og ble himmelfallen da jeg sa at nei, du er jo først i køen, du skal betale før meg.

Nordmenn er jo i utgangspunktet ganske flinke på køkultur, i hvert fall sammenliknet med hva jeg har sett av turister og asylsøkere, så HVORFOR går alt så i dass når det åpnes nye kasser???

Lenke til kommentar

Nordmenn er jo i utgangspunktet ganske flinke på køkultur, i hvert fall sammenliknet med hva jeg har sett av turister og asylsøkere, så HVORFOR går alt så i dass når det åpnes nye kasser???

Fordi man ikke helt skjønner dette kø-systemet deres automatisk? Når jeg pleier å stå i en lang kø og en annen kasse åpnes så gidder de som er nest ikke å flytte på seg, fordi de faktisk er neste i køen, så skal man liksom stå og si ''hei du, flytt deg så vi og kan flytte på oss!''. Det hele blir veldig forvirrende, og det blir da vanskelig å holde styr og orden på noe overhode.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Eg er enig i at ny kasse = anarki. Vanlig høflighet med å ikke skubbe og lignende gjelder naturligvis. Det vil uansett aldri bli rettferdig. Skal det bli rettferdig må ingen i gjeldende kasse flytte på seg bortsett fra nestemann. Da vil rekkefølgen bli slik den var. Men alle forstår vel at det ikke går, selv om vi har generelt sett god køkultur i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det går fint å kikke seg litt rundt på om de som faktisk har ventet en stund vurderer å flytte seg. Om ikke, så kan man stille seg først. Deter ikke så jævla vanskelig, bare man bruker øynene og tenker litt glidelåsprinsipp som nevnt tidligere. Ta det fra en som har sett det fungere og ikke fungere mange ganger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker man glidelåsprinsippet får alle halvert køtiden sin (kanskje med unntak av den som står helt fremst i køen). Så det er mer rettferdig og enklere å forholde seg til enn "den som har stått lengst i kø" og annet tull.

Problemet er at vi ikke har noen felles regel/moral om hva som er rett i slike situasjoner. Samme med å slippe fram de som går av før man går på buss/tog (noe mange ikke gjør), og den pinlige situasjonen som oppstår når to møtes på et trangt sted og ingen vet hvem som skal til hvilken side (bruk høyreregelen, mann!).

Det burde vært et fag på skolen, et tv-program eller noe bare så alle kan lære seg hva man faktisk skal gjøre i slike situasjoner...

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Ville sikkert blitt et populært TV-program :p

Eller et populært fag. Kølære 2 for oss på vg3.

Jeg må si meg enig i at det er umenneskelig irriterende med folk som ikke venter på dem som skal gå av toget, men brauter seg fram og inn så snart dørene er åpne. Og de som venter, men står midt i veien for dem som skal av, eller presser og dytter for å komme først inn når det er klart. Toget kjører aldri før alle er kommet på, så det er veldig unødvendig.

Lenke til kommentar

Ville sikkert blitt et populært TV-program :p

Eller et populært fag. Kølære 2 for oss på vg3.

Dere tar meg litt for bokstavelig. Det behøver ikke være eget fag eller eget tv-program, men integrert i de andre fagene og i for eksempel barne-TV. Bare man får tatt det opp på en eller annen måte så folk faktisk lærer seg riktig skikk og bruk. Ingen lærer jo det bort lenger nå til dags. :ermm:

Lenke til kommentar

Mens vi er inne på dette med kø, i noen dagligvarebutikker har de satt to kasser mot hverandre. Er det da meningen at en skal ha to separate køer eller ha en kø hvor første i køen får bruke den kassen som blir ledig først?

Jeg syns en kø virker mest logisk, men ser at den sjelden benyttes der jeg handler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Har handlet litt på diverse matvarebutikker i London, og liker køsystemet enkelte har der. Man har flere kasser, men kun én kø. Når en kasserer blir ledig, ropes det opp på høyttalersystemet "go to cashier number 3, please" og så videre. På den måten blir det ingen forvirring når det åpnes nye kasser, og alle blir tatt etter tur.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har handlet litt på diverse matvarebutikker i London, og liker køsystemet enkelte har der. Man har flere kasser, men kun én kø. Når en kasserer blir ledig, ropes det opp på høyttalersystemet "go to cashier number 3, please" og så videre. På den måten blir det ingen forvirring når det åpnes nye kasser, og alle blir tatt etter tur.

Brukes i hele UK. Genialt system. De har det på kiosker som Tesco Express og noen WH Smith's også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må signere på denne. Har vært der mange ganger. De er langt foran oss.

Lenke til kommentar

Trekker man kølapp?

Lenke til kommentar

Nei.

EDIT: Køene ligner litt på innsjekkingen til flyplasser. Du går inn mellom to "bånd", og må gå gjennom denne "labyrinten" til du er forest. Da har du utkikk til alle kassene. Over hver kasse står kassenummeret, og enten henvises du til kasse av en ansatt eller så blinker kassenummeret.

EDIT2: 24checkout.xlarge1.jpg

Ikke noe godt bilde, men du skjønner vel poenget.

Endret av Hanske
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke alle strømme til kasse nummer 3 når den åpnes? Eller er det slik som på flyplassen i skrankene der? At det er en felles kø, og personen fremst i køen går til den nærmeste ledige kassen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...