Gå til innhold

Reklamasjon på bærbar-pc hos Elkjøp?


Anbefalte innlegg

Hei! For litt under 3 år siden kjøpte jeg en ny laptop hos Elkjøp for ca. 10 000,-. Jeg har nå levert den inn til reparasjon for 2. gang for det samme problemet, og lurer på om jeg kan kreve erstatning for varen hvis de ikke klarer å fikse problemet?

 

Hvor mye kan jeg eventuelt kreve hvis de ikke får fikset det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden den er 3år gammel så snakker vi nok 70-80% tipper jeg.

Tjaaa, ofte får du en "tilsvarende" vare.

 

Mener de har 2 forsøk på seg mens oppstår den samme feilen for 3. gang har du krav på penger/ny PC.

 

Selv kjøpte jeg en Panasonic 47" TV på Lefdal Tiller, etter ett par år leverte jeg den inn med samme feil for 4. gang.

 

Feilen kom og gikk derfor ba jeg de ha den en god stund så de fant feilen men de 2 første gangene ble den returnert uten at de hadde funnet feil til tross at jeg la ved bildene.

 

Den 3. gangen hadde jeg egentlig krav på ny TV men godtok ett forsøk til siden de egentlig ikke hadde gjort noe før.

 

Når jeg leverte den inn for 4. gang fikk jeg en splitter ny Samung LED TV som erstatning. Da hadde de tynne 3 cm modellene akkurat kommer på markedet.

 

Det rare var at TV-en jeg hadde fremdeles var til sags for 8 990 kr, likevel ga de meg en Samsung til mer enn dobbel pris (19 900 kr) uten ekstra kostnad.

 

Det er den TV-en jeg har den dag i dag og jeg er særdeles fornøyd men blir nok 3D om en stund ja.

 

Kan si at det lønner seg av og til å være tolmodig...

 

Edit:

Tror at forbrukerkjøpsloven gir deg valget om du vil ha ny vare eller penger tilbake. Det er lurt å velge ny vare da butikkene ikke kan ta mellomlegg selv om varen de har er bedre enn den du reklamerte på.

 

Velger du ny vare skal "hovedspesifikasjonene" stemme overens med opprinngelig vare. I dette tilfellet vil nok enhver PC være kraftigere enn din men var den en 17" kan de ikke gi en 15" som erstatning hvis du ikke godtar dette.

 

Også enkelte nøkkelegenskaper skal også være med mener jeg å ha sett som for eksempel innebygd 3G.

 

Men får du en tilsvarende PC som er 3 ganger så bra kan du nok ikke klage på at den ikke hadde pianolakk eller at det er en USB tilkobling for lite.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mye rart her..

 

1. Ja, selger kan kreve bruksfradrag ifm. heving av kjøp, men du kan kreve forsinkelsesrenter. En grei tommelfingerregel er at man får tilbake akkurat like mye som man kjøpte produktet for (de fleste selgere vil nok ikke være unødvendig firkantet på akkurat bruksfradrag/forsinkelsesrenter).

 

2. Produktet skal ikke være forsøkt reparert 3 ganger for samme feil for at det skal være hevingsgrunnlag. Produktet skal være forsøkt reparert 2 ganger for samme feil. Når feilen oppstår for 3. gang, skal feilen bare verifiseres av tekniker. Merk! Det er kundes ansvar å kreve heving av kjøp, selger har liten interesse av å ordne dette for deg.

 

3. Om det ikke lar seg gjøre å reparere produktet, har selger anledning til å omlevere til et tilsvarende eller bedre produkt. Hvis tilsvarende/bedre produkt koster en tredjedel av hva du betalte, får du likevel ikke igjen mellomlegget. Du betaler heller ikke mellomlegg om det nye produktet koster dobbelt så mye som det gamle.

 

Selger har ikke anledning til å heve kjøpet for deg under slike omstendigheter. Ofte vil de forsøke den rimeligste løsningen, men du har krav på tilsvarende produkt om de kan skaffe det.

 

Skulle det vise seg å være grunnlag for heving av kjøp, selv etter omlevering til rimeligere/dyrere produkt, vil beløpet aldri være noe annet enn hva du betalte i utgangspunktet.

 

4. Angående muligheten til å velge om du vil ha produktet reparert eller omlevert, så er det en begrenset mulighet for kjøper. Definisjonene her er nokså utydelige (til tross for én spesiell dom), noe som resulterer i at selger i praksis avgjør hva som skjer med produktet. Såkalte lavkostvarer (typisk under 1000NOK) er sjelden hensiktsmessig å reparere, her er omlevering vanlig praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...