Gå til innhold

[Løst] overklokket cpu kan ram bli flaskehals? hvordan funker det?


Anbefalte innlegg

hei, jeg har drevet litt med klokking, ikke noe sub zero eller noe sykt men bare f.eks. for at min gode gamle core 2 duo skulle kunne kjøre et år ekstra osv. men det jeg lurer på er om hvis jeg klokker cpuen bør jeg også klokke rammen? for jeg har forstått det slik at cpu lagrer til rammen, og da tenker jeg slik at hvis jeg klokker cpuen veldig høyt men rammen forblir urørt vil det tilslutt komme til ett punkt der det ikke har noe å si om cpuen blir raskere fordi rammen er treig?

 

setter pris på alle svar. må bare få orden på hvordan det virker, Kjell ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Overklokker du FSB'en (vanlig på Core 2 Duo) så overklokker du minnefrekvensen samtidig.

Det er derfor viktig med skikkelig minne, med laveste mulig latency (CL).

Lenke til kommentar

Om du har f.eks PC6400 minne vil det neppe bli flaskehals ved moderat overklokking. Minnet justeres i forhold til bus med dividers. På intelbrikkesett kan divider settes til 1:1, noe som gjør at du kan klokke f.eks en E8400 fra 333 x 9 til 400 x 9, som er hele 600 MHz overklokk av prosessor uten i det hele tatt å overklokke minne.

 

Minnet kan selvfølgelig også overklokkes. Mange brikker klarer sikkert 450, noe som gir deg en teoretisk OC av prosessor på over 1 GHz. Det holder for de fleste.

 

Minne vil med andre ord neppe være en vesentlig flaskehals på C2D da høyere dividers enn 1:1 i liten grad har noen hensikt.

 

Så kan en plukke på forsinkelse osv, det har også lite å si på C2D.

 

"Dyrt" minne er derfor heller ikke viktig. Vanlige PC6400 brikker vil i de fleste tilfeller holde lenge.

 

Edit: dette avhenger da litt av oppsettet ditt. C2D med lavere FSB og høyere multiplier vil i enda mindre grad trenge raskt minne.

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...