Gå til innhold

betale frakt ved reparasjon?


3xt

Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg skulle til å få pc'en reparert.. men så fant jeg ut at butikken jeg kjøpte den hos(elprice/deal) skulle stenges i løpet av august, og at de ikke hadde muligheten for å ta behandle saken min... Så de mente at jeg skulle ringe acer norge. Jeg har ikke mer penge på mobilen akkuratt no, så jeg tenkte jeg skulle spørre her før jeg ringer til acer :)

 

Spørsmåla mine er:

-Må jeg betale frakt selv?

-Jeg har ikke original embalasje selv, pga sist reparasjon fikk jeg igjen pc'en uten... selv om jeg sendte med originall embalasjen.. det synes jeg hørs litt for dummt ut, at de sender tilbake pc'en uten og forventer nå at jeg skal skaffe meg selv en ny embalasje som jeg kan bruke for å sende den tilbake...har jeg noen rettigheter her?

-dette blir mitt 7 gang jeg har sendt inn pc'en.. men siden de kun har byttet noe fysisk 2 ganger.. så har jeg ikke fått hevet enda...Så jeg lurer på, siden jeg nå må sende den inn selv til acer norge og ikke gjennom forhandler, har jeg fortsatt mugliheten å få hevet kjøpet? og få full sum ut betalt fra acer?

 

MvH Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke betale frakt ved reklamasjons/garanti reparasjon. Det kan være du må legge ut.

 

7 ganger inne? Har du dokumentasjon på hva som er gjort hver gang? I tilfelle legg ved dokumnetasjonen. Husk at der tredje gang ved samme feil for å kunne kreve heving av kjøpet. Er det andre årsaker som feilaktig installerte drivere, virus, operativsystemproblemer, softwareproblemer?

Lenke til kommentar

100% sikker at det er problemer med hovedkortet/grafikk kortet, for ca 6-7/10 gang jeg lukker igjen skjermen(uten lader tilkoblet) så får pc'en problemer med å bytte grafikk kort, så jeg ender med å måtte tvinge pc'en av (holde inne av knappen) og ja jeg har dokumentasjon på alle gangene (har en hel perm med dokumentasjon)... De mente at jeg mistet retten for heving siden kun 2/7 ganger ble det byttet noe fysisk... og de andre ble det kun oppdatert bios og drivere...

 

Jeg tenkte å gi opp.. siden fra min side virker alt bare håpløst.. er bare redd for at jeg sender inn pc'en og så finner de ikke feilen... har skjedd 3/7 ganger at pc'en ble retunert ureparert... og dvs pc'en har i alt vært ca 6 mnd på reparasjon.... kjøpte den i august 2010..

 

MvH tommy

 

EDIT: har levert inn pc'en 4 ganger samme feil... hvorav 3 ganger ble det bare oppdatert bios og drivere... mens den siste gangen fikk jeg tak i et videobevis.. og jeg endte opp med å få omlevert maskinen... Så jeg sitter nå å vurderer om jeg skal sende den inn eller ikke...

Noen som har tips til hvordan jeg kan pakke inn pc'en best..?

Endret av 3xt
Lenke til kommentar

Hei

 

lurte på om noen hadde noen meninger om at jeg ikke har fått hevet kjøpet pga at det ikke har blitt byttet noe fysisk?

 

Og om noen kanskje hadde noen tips til hvordan jeg skal gå fram så saken går raskest mulig og smerte fritt :)?

 

MvH Tommy

Lenke til kommentar

Sier bare at Acer er noe dritt firma.

 

Var der å leverte en PC aka en bærbar på mandagen. Sa at den ble varm og det eventuelt er noe feil med skjermen osv. Endte med at pcen var klar torsdagen og jeg hentet den på verksted. Tok den med hjem og gjett hva. Den funka en hel time før skjermen gikk til helvete og de hadde ødelagt laderen.. Takk Acer!

 

Ringte support på fredagen leverte den inn mandagen i dag. Kl 10. Hentet den kl 3 var der nede i tre kvarter å kranglet og diskuterte. Ettersom kundeservicen på telefonen sa en ting og de sa noe annet. Første reperasjon kostet meg hele 625,-. Disse får jeg igjen nå etter å kranglet med til det ettersom de leverte meg en defekte vare etter reperasjonen og de sa det ikke var noe feil med skjermen.

 

Var en annen kunde der nede når jeg var der også. Endte med de sa at garantien har gått ut og de sjekker de som er feil på pcen og sendte prisen på e-mail til han. Sa til ifra til kunden vist det er noe HW feil så bruk reklamajsonrett og dette viste han ikke om og skulle finne mer ut om det. Håper han ikke går på samme feil som mange andre gjør med Acer.

 

Så jeg skal ALDRI i mitt liv kjøpe Acer produkter mer. Aldri opplevd mer dritt support. Når jeg var på verkstedet brukte jeg over 15 min å nå kundeservicen og de beklaget dette men det var jo mandag så da var det jo mye å gjøre. Endte med at jeg snakket med tre forskjellige folk på under to timer. HEIA!

Lenke til kommentar

Sier bare at Acer er noe dritt firma.

 

Var der å leverte en PC aka en bærbar på mandagen. Sa at den ble varm og det eventuelt er noe feil med skjermen osv. Endte med at pcen var klar torsdagen og jeg hentet den på verksted. Tok den med hjem og gjett hva. Den funka en hel time før skjermen gikk til helvete og de hadde ødelagt laderen.. Takk Acer!

 

Ringte support på fredagen leverte den inn mandagen i dag. Kl 10. Hentet den kl 3 var der nede i tre kvarter å kranglet og diskuterte. Ettersom kundeservicen på telefonen sa en ting og de sa noe annet. Første reperasjon kostet meg hele 625,-. Disse får jeg igjen nå etter å kranglet med til det ettersom de leverte meg en defekte vare etter reperasjonen og de sa det ikke var noe feil med skjermen.

 

Var en annen kunde der nede når jeg var der også. Endte med de sa at garantien har gått ut og de sjekker de som er feil på pcen og sendte prisen på e-mail til han. Sa til ifra til kunden vist det er noe HW feil så bruk reklamajsonrett og dette viste han ikke om og skulle finne mer ut om det. Håper han ikke går på samme feil som mange andre gjør med Acer.

 

Så jeg skal ALDRI i mitt liv kjøpe Acer produkter mer. Aldri opplevd mer dritt support. Når jeg var på verkstedet brukte jeg over 15 min å nå kundeservicen og de beklaget dette men det var jo mandag så da var det jo mye å gjøre. Endte med at jeg snakket med tre forskjellige folk på under to timer. HEIA!

Velkommen i klubben -_-

Jeg har hatt pc'en nesten ett år, og i løpet av det året, så har pc'en vært på verksetedet 6 mnd -_- og pc'en funker fortsatt ikke 100%. Så jeg sitter her fortsatt og spekulerer om jeg faktisk skal gidde å prøve å sende pc'en inn igjen... Det værste er jo egentlig at jeg fikk pc'en uten noen slags emballasje tilbake, og nå siden forhandleren er lagt ned, så må jeg skaffe meg en ny emballasje selv...

 

Ett sprøsmål:

Noen som kan si meg, siden jeg nå MÅ forholde meg til acer og ikke selger, om jeg fortsatt har muligheten å få tilbake full kjøps pris, ved en evt heving av kjøpet?

 

MvH Tommy

Lenke til kommentar

Iom at du kan henvende deg til forrige salgsledd, så vil jo de ha samme forpliktelsene ovenfor deg som hva selger hadde.

 

Krev, og om de sier nei - forbrukerrådet.

 

Hvis maskinen har vært inne 6mnd i det året du har hatt den, er det ikke utenkelig at det i seg selv er hevingsgrunnlag.

Lenke til kommentar

Iom at du kan henvende deg til forrige salgsledd, så vil jo de ha samme forpliktelsene ovenfor deg som hva selger hadde.

 

Krev, og om de sier nei - forbrukerrådet.

 

Hvis maskinen har vært inne 6mnd i det året du har hatt den, er det ikke utenkelig at det i seg selv er hevingsgrunnlag.

argumentet deres var at siden det kun har blitt byttet noe fysisk 2 ganger hit til, så har jeg ikke rett til å få heve kjøpet, har fått ombytte én gang, og det var det siste jeg har gjort. Selv om den nye maskinen har et nytt problem -_- lyd jacken lager en skurre lyd som er til tider ganske irriterende :(

Jeg har ingen anelse om de har rett til å si at jeg ikke får heve kjøpet siden de ikke har byttet noe fysisk.

Så du mener at jeg har rett til å få full kjøps sum tilbake?

 

MvH Tommy

Lenke til kommentar

Det at de ikke har byttet noe fysisk er egentlig revnende likegyldig. Hvis de har fått inn maskinen og ikke reparert feilen fordi de ikke fant den, så kan dette fremdeles regnes som et reparasjonsforsøk. Du skal ikke straffes fordi de ikke gjør jobben sin riktig.

 

Typiske eksempler på slikt vil være at som følger:

 

1. Du henvender deg hos selger og beskriver feil, selger tester produktet og finner feil. Produktet sendes inn.

2. Tekniker ser på saken, finner ingen feil, og sender produktet tilbake ureparert.

3. Du får produktet tilbake - oppdager feilen - og henvender deg hos selger igjen.

4. Produktet sendes på nytt inn og blir nå reparert for opprinnelig feil.

 

Dette er to avhjelpsforsøk for samme feil.

 

Forutsetningen her er selvsagt at du har hatt feilen du nå opplever to ganger tidligere, hvis du ønsker å heve kjøpet på grunnlag av 3.gang samme feil.

 

 

En annen forutsetning er selvsagt at det faktisk er en mangel på produktet. Hvis produktet blir returnert ureparert fordi feilen du opplever skyldes feil bruk, mangelfullt vedlikehold etc, så regnes det ikke som en mangel.

 

 

Det er forøvrig mye lettere å hjelpe deg om man får mer innsikt i hvordan saken har forløpt - beskrivelse av de forskjellige servicene som har blitt foretatt med symptomer, utbedring, kommentarer fra tekniker etc.

Lenke til kommentar

Takk for svar!!!

Skal prøve å lage en så kort og presist oppsummering av hva som har skjedd det siste året:

-Kjøpt 19. aug 2010

-Første gangs insending 25. sept 2010, pga pc'en slukna(skjermen) når jeg drar ut strømledningen(det jeg tror, er pga pc'en har problemer med å skifte fra det dedikerte kortet(skjermkort) til det integrerte kortet, bare noe jeg tror!). 1 mnd senere fikk jeg pc'en tilbake, da oppdaterte de drivere og bios.

(og høyre oppe delen av tastaturet gikk laaaangt ned i pc'en, så her var den første gangen noe ble byttet fysisk)

 

- Tok ca. 1-2 uker så dukket problemet opp igjen, så jeg sendte den inn igjen. 1 mnd senere fikk jeg den tilbake, denne gangen byttet de harddisk.

 

- Måtte sende inn pc'en pga harddisken lagde en høyfrekvent pipelyd under belastning.. men siden de ikke fant noe problem ble det bare oppdatert bios og drivere, men som det så ut, så funket det

 

-det var det siste før jul, pga at jeg skulle ut å reise, ok tok ikke med meg bærbaren..

 

- rundt 2-3. feb. sendte jeg inn pga at feile var fortsatt der...MEN denne gangen sende jeg med en video bevis. 1 mnd senere fikk jeg beskjed om at de skulle bytte hoved kort, så det kommer til å ta ca 1-2 uker ekstra. 1-2 uker senere får jeg vite om at de ikke fikk fikse problemet, så jeg får ombytte.. 1 uke senere når skulle jeg hente pc'en, men da jeg kom til butikken, så fikk jeg vite at pc'en ble sendt uten noe form av emballasje.. så jeg brukte en uke eller to med å krangle med de om at jeg SKAL ha emballasjen, pga jeg visste at butikken ikke kommer til å holde selg lenge(elprice gikk konkurs, så deal tok over. men siden det var allerede så få kunder, så kunne jeg da allerede tenke meg at den kommer til å stenge om en ikke alt for lang tid... som nå har skjedd).

 

- Så nå sitter jeg her med en pc som ikke funker skikkelig, pga at jeg ikke kan ta ut strøm ledningen(mens den er på), jeg må alltid slå av maskinen, så ta av ledningen..Og av en eller annen merkelig grunn så driver pc'en å slår på seg selv midt på natta o.o?? da jeg merket det så luket jeg opp skjermen, og så at den var bare på skrivebordet(ikke noe update eller lignende)men så slo den seg selv av etter en 30-45 sek.det neste problemet er at det er ett eller annen galt med harddisken, jeg har fått "bluescreen" 2 ganger med feilmeldingen at noe er gale med HDD'en. det siste problemet er at lyd jacken lager en "skurre" lyd.. som om jeg satt 3-4m vek fra en gammel tv med "snøstorm", som er ganske irriterende når jeg har på headsettet og ikke hører på noe der og da.

 

Jeg har nesten all dokumentasjon(uten om det som skjedde i 2011, pga mye gikk over telefon osv.. men har all dokumentasjon fra hver gang jeg var inne med pc'en)

 

Håper noen tar seg tiden og leser gjennom alt(var en del tekst :S) :( og kan komme med en kommentar med tips eller forslag til hva jeg bør gjøre og hvordan, så det kan gå så rask og smertefritt :D

 

MvH Tommy

 

EDIT: jeg tror nok dette problemet kan forsvares med en "urimelig mangel"?

Endret av 3xt
Lenke til kommentar

Absolutt hevingsgrunnlag.

 

Problemstillingen som du opplevde første gangen har oppstått for 3.gang.

 

Det at de oppdaterte drivere og bios var tydeligvis ikke en god nok løsning på problemet, men det er likevel et avhjelpsforsøk.

 

Det samme gjelder omleveringen de foretok.

 

 

Regner med du har arbeidsrapportene til de forskjellige sakene?

Du kan henvende deg til Deal per telefon, de har krav på seg til å håndtere sakene selv om butikken du kjøpte produktet i er nedlagt. Kjeden er selger her, ikke butikken.

 

Om du føler det er lettere å ta det direkte med Acer, så gjør det samme nytten. Erfaringsmessig er salgsleddet lettere å ha med å gjøre når det gjelder kundeservice, men du kan jo være heldig.

 

Si til dem at du krever heving av kjøp grunnet 3.gang samme feil iht. Forbrukerkjøpsloven, §30. De plikter å dekke evt. fraktutgifter du måtte ha. Send med kopier av arbeidsrapportene.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Absolutt hevingsgrunnlag.

 

Problemstillingen som du opplevde første gangen har oppstått for 3.gang.

 

Det at de oppdaterte drivere og bios var tydeligvis ikke en god nok løsning på problemet, men det er likevel et avhjelpsforsøk.

 

Det samme gjelder omleveringen de foretok.

 

 

Regner med du har arbeidsrapportene til de forskjellige sakene?

Du kan henvende deg til Deal per telefon, de har krav på seg til å håndtere sakene selv om butikken du kjøpte produktet i er nedlagt. Kjeden er selger her, ikke butikken.

 

Om du føler det er lettere å ta det direkte med Acer, så gjør det samme nytten. Erfaringsmessig er salgsleddet lettere å ha med å gjøre når det gjelder kundeservice, men du kan jo være heldig.

 

Si til dem at du krever heving av kjøp grunnet 3.gang samme feil iht. Forbrukerkjøpsloven, §30. De plikter å dekke evt. fraktutgifter du måtte ha. Send med kopier av arbeidsrapportene.

 

Lykke til!

Takk for svar!

Jeg har et siste spørsmål :)

Siden jeg ikke har noe form av emballasje, bør jeg gå til posten og få kjøpt meg der? blir den evt, dekket? for hvis ikke, kan jeg jo nok sikkert finne en eller annen eske i kjelleren ;). Men bare lurte på om det blir dekket :S?

 

MvH Tommy

 

EDIT: siden jeg ønsker å heve kjøpet, bør jeg legge med kontonr? eller bør jeg vente til jeg får godkjent det, så gi kontonr :S? er litt usikker på akkurat denne :/

Endret av 3xt
Lenke til kommentar

Hei.

 

Du ringer Acer så skal de sende deg en eske eller noe så du får sendt pcen.

Takk for svar!

Jeg gjorde det så, men hun jeg snakket med, sa at acer har aldri sendt en eske til kundene sine, så de kan sende tilbake.. :(?

Lenke til kommentar

Du kan jo også henvende deg til din lokale elektroforhandler og høre med dem om de ikke kan sende inn produktet for deg?

 

De besitter kompetanse for emballering av slike produkt, samt innsendingsrutiner for f.eks. Acer (Acer betaler selv frakten når butikkene sender inn servicer).

Lenke til kommentar

Du kan jo også henvende deg til din lokale elektroforhandler og høre med dem om de ikke kan sende inn produktet for deg?

 

De besitter kompetanse for emballering av slike produkt, samt innsendingsrutiner for f.eks. Acer (Acer betaler selv frakten når butikkene sender inn servicer).

Takk for svar!

Hadde faktisk ikke tenkt på det!!!

Skal ta å høre med elkjøp på mandag, om de kan hjelpe meg :)

 

MvH Tommy

Lenke til kommentar

Du kan jo også henvende deg til din lokale elektroforhandler og høre med dem om de ikke kan sende inn produktet for deg?

Man kan gjøre det slik, men skulle det oppsto misforståelser, eller at verkstedet ikke er enig med deg, så kan du ikke kreve at forhandleren står ansvarlig for meklingen, og de har absolutt ikke noe ansvar overfor deg. De kan også kreve et gebyr for å dekke håndteringskostnader, deriblant kostnaden for emballering.

 

Bare så du er klar over det :)

Lenke til kommentar

Du kan jo også henvende deg til din lokale elektroforhandler og høre med dem om de ikke kan sende inn produktet for deg?

Man kan gjøre det slik, men skulle det oppsto misforståelser, eller at verkstedet ikke er enig med deg, så kan du ikke kreve at forhandleren står ansvarlig for meklingen, og de har absolutt ikke noe ansvar overfor deg. De kan også kreve et gebyr for å dekke håndteringskostnader, deriblant kostnaden for emballering.

 

Bare så du er klar over det :)

Kan forstå at de kan kreve håndteringskostnader, men hvorfor emballering? isåfall burde de ikke krevd det fra acer?

 

MvH Tommy

Lenke til kommentar

Kan forstå at de kan kreve håndteringskostnader, men hvorfor emballering? isåfall burde de ikke krevd det fra acer?

Hvis ikke Acer tilbyr dette, så må kunden bære de kostnadene så lenge vedkommende ikke har kjøpt gjenstanden på samme sted/samme kjede. Men det er bare en mulighet for at de gjør det, for mest sannsynlig har de nok av esker og emballering liggende fra ting de har fått tilsendt.

 

De fleste forhandlere tror jeg har en standardsum for håndtering av reparasjonssaker for ting som ikke er kjøpt hos de. Den summen varierer sikkert en del fra sted til sted.

Lenke til kommentar

Kan forstå at de kan kreve håndteringskostnader, men hvorfor emballering? isåfall burde de ikke krevd det fra acer?

Hvis ikke Acer tilbyr dette, så må kunden bære de kostnadene så lenge vedkommende ikke har kjøpt gjenstanden på samme sted/samme kjede. Men det er bare en mulighet for at de gjør det, for mest sannsynlig har de nok av esker og emballering liggende fra ting de har fått tilsendt.

 

De fleste forhandlere tror jeg har en standardsum for håndtering av reparasjonssaker for ting som ikke er kjøpt hos de. Den summen varierer sikkert en del fra sted til sted.

Takk for svar!

mhhh, bør jeg da kanskje heller bare sende den selv via posten da? siden det blir dekket av acer. Bør jeg legge med kopier av alle arbeidsrapportene? i tilfelle elkjøp gjør det gratis? Eller har acer lagret arbeidsrapportene som er registrert på maskinen min?

 

MvH Tommy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...