Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Stabilitetsproblemer (BSOD, programkrasj) med ny PC

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg oppgraderte PCen min i forrige uke. Innholdet er nå som følger:

Asus P8Z68-V Pro

Intel Core i5-2500k

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9

Gainward GeForce GTX 570 "Phantom"

Corsair Force 3 120GB

Installasjonen gikk greit, maskinen startet på første forsøk og Windows installerte uten problemer. Har da Windows 7 Professional. Jeg installerte det jeg trengte av drivere, kjørte igjennom Windows Update et par ganger for å passe på at alt var up-to-date, og var egentlig ganske fornøyd der og da. Men det var selvfølgelig litt for godt til å være sant.

Jeg har rett og slett voldsomme stabilitetsproblemer. Jeg får med tilfeldig mellomrom BSOD'er av følgende:

MEMORY_MANAGEMENT (vanligst)

BAD_POOL_HEADER (ganske vanlig)

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (én gang)

Alt av programmer kan også finne på å krasje tilfeldig; noen ganger går det bra og jeg kan bare åpne dem igjen, andre ganger fryser alt og så kommer blåskjermen. Har sjekket noen av krasjdumpene, og der er det alt fra Firefox til Skype som er årsaken. Windows Explorer krasjer også, og en gang startet PCen på nytt fordi "a critical service terminated unexpectedly" eller noe sånt, da var det Power Service som sa takk for seg. World of Warcraft og Crysis 2 slutter også å virke og må lukkes. Spesielt WoW krasjer mye, og i feilmeldingene er det nesten utelukkende minnefeil som forårsaker det.

Etter diverse googling er det visst oftest problemer med chipset-driverne som forårsaker blåskjermene, men jeg har ikke installert noen av Asus-driverne som ofte ble nevnt som problematiske, og problemene har ikke endret seg etter at jeg installerte de nyeste driverne fra Intel heller.

Jeg prøvde å oppdatere BIOS på hovedkortet ettersom den nyeste visstnok var en reliability fix, men det utgjorde ingen forskjell. Jeg tenkte det kanskje kunne være RAM'en, men det settet jeg har står på QVL til hovedkortet, så det er neppe kompatibilitetsproblemer der. Jeg har ikke endret noen innstillinger i forhold til overklokking eller lignende annet enn å aktivere XMP, men dette gjorde jeg først etterpå som en mulig løsning. Jeg tenkte jeg skulle kjøre en stabilitetstest av minnet i maskinen, men Memtest86+ nekter å boote. Det kommer til "Loading..........." og så rebooter maskinen av seg selv. Jeg prøvde Windows Memory Diagnostics i stedet ettersom det faktisk ville boote - én brikke av gangen siden det bare støtter 4GB - og lot det kjøre 10 passes på hver brikke. 0 feil. Så nå begynner jeg å bli litt fortvilet. Jeg har de nyeste driverne, og jeg har tilsynelatende ikke problemer med minnet heller. Kan det da være SSD'en? Noen ganger når Windows har hengt seg fullstendig og jeg må reboote maskinen, forsvinner plutselig SSD'en min fra listen over bootable enheter, og jeg må manuelt inn og endre BBS priority i BIOS for å kunne boote fra den igjen. Den booter da til gjengjeld uten problemer.

Jeg prøvde også å reinstallere Windows som et skudd i mørket, men det hjalp ikke. Jeg mistet derfor mesteparten av krasjdumpene, men jeg har to fra den nye installasjonen hvis de hjelper noen:

dumps.zip

Så, er det noen som har noen forslag til hva det kan være, eventuelt ideer til hva jeg kan prøve? Begynner å bli ganske slitsomt dette her, for maskinen er jo jevnt over mye raskere enn den forrige og er en fryd å spille på når det faktisk fungerer - men det går ikke an å bruke den når den krasjer så mye som dette :(

Herlig, fanen i Google Chrome krasjet mens jeg skrev denne posten også. Help meee!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo komme med en liten oppdatering. Jeg brukte noen timer på å endre på maskinvaren etter å ha postet denne tråden, og etter at jeg fant en tråd som beskriver problemet mitt ganske bra på Corsair-forumet var jeg ganske sikker på at det var SSD'en. Jeg prøvde å bytte SATA-kabel uten at det hjalp, så etter det fjernet jeg SSD'en og installerte Windows på de gamle RAID-diskene mine i stedet. Alt så greit ut en stund, men så plutselig begynte de samme problemene å komme igjen mens SSDen lå for seg på bordet og så uskyldig ut.

Etter alt det bestemte jeg meg for å sette sammen de gamle delene igjen (hovedkort, prosessor og minne), men satte i tillegg inn SSD'en. Nå har maskinen kjørt i 3 dager i strekk uten en eneste blåskjerm eller krasj, så da er det ikke den. Enten er det hovedkortet, CPU'en eller minnet. Memtest86+ vil som sagt ikke boote og jeg fikk ikke sjansen til å teste noe slikt i Windows, men Windows Memory Diagnostic rapporterte ikke om noen feil. Og jeg prøvde å kjøre Windows med kun én minnebrikke om gangen, men det var akkurat samme blåskjermer og feilmeldinger. Oddsen for at to av to minnebrikker er defekte er vel heller lave, så på dette tidspunktet er jeg temmelig sikker på at det er enten hovedkortet eller prosessoren som er feilkilden. Dessverre nekter det gamle hovedkortet mitt å boote med det nye minnet, så jeg får ikke testet det for seg.

Jeg kjøpte alt fra samme forhandler, så jeg tror jeg bare returnerer hovedkort, prosessor og minne og lar dem finne ut hvilken del som feiler, siden de sannsynligvis har både mer ressurser og mer kompetanse på det enn jeg har. Setter tråden til løst i hvertfall, da jeg har gitt opp videre feilsøk på egen hånd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...