zaqqoZeq Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Kan legge til at Google+ ikke komprimerer bilder i nærheten så mye som Facebook. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Bruker ikke G+ Picasa til bilder da? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Fullverdig officepakke? Om det virkelig hadde vert en fullverdig officepakke så hadde ikke 99% av selskapene som bruker den også hatt Microsoft Office. Facebook har forøvrig også webapps i docs.com Har du prøvd Google Docs før? Det er et utrolig flott verktøy særlig mtp. samarbeid da man kan se endringer i real-time. Alle basic og enkelte avanserte funksjoner man kan forvente er på plass. Negativt med Google Docs er jo selvsagt at enkelte ting bør man ikke ha i skyen mtp. rettigheter og sikkerhet. En app er heller ikke noen god løsning, den optimale løsningen er det Facebook som har på WP7, der den er integrert i selve OSet. Dette er et svakt argument. Appen til Google+ på Android er ypperlig, og hva endrer det egentlig at det er integrert i OSet? Kanskje det utvikles widget(s) o.l. seinere, etv. blir integrert til HTCs Sense GUI, men poenget med Android er jo at alt man ser av OSet er jo apps, både systemapps og brukerapps. Det er også å snu hele saken på hodet når du skriver at man kan følge det andre skriver uten å være venner. Dette er ikke en fordel, men en ulempe. Sikkert flott for stalkere, men ikke for "offrene". Du har tydeligvis ikke forstått hvordan deling fungerer på Google+. Man kan selv velge om det skal være offentlig (dvs. alle som har deg i en krets kan se det, uavhengig om du har de i noen krets), eller du kan ha at kun venner kan se det f. eks. Det er latterlig enkelt. Bruker ikke G+ Picasa til bilder da? Stemmer, og Picasa komprimerer ikke veldig mye. Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg tror noe av problemet Google+ står overfor er at det blir mye nytt for de som ikke har brukt Picasa, Docs og de andre tjenestene + er knyttet opp mot. Facebook er mye enklere sånn sett. Selv jeg synes det virker komplisert. De har mange artige tjenester, dog. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Forhåpentligvis vil Facebook skjerpe seg fremover, og innse at de faktisk ikke er alene. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg personlig tror ikke Google+ slår igjennom på et markedet hvor Facebook er altfor etablert. Det der har jeg også lurt på... Jeg sier nødvendigvis at Facebook er bra, men at det er for etablert. Det er det folk kjenner til. Eksempel: etter å ha prøvd å få min mor på facebook i flere år, har hun akkurat meldt seg inn som et resultat etter kjøp av iPad. Tror neppe jeg greier å overtale henne om å melde seg inn på Google+ med det første. Kanskje, kanskje ikke, tidligere erfaring har vist at etablerte tjenester står sterkt på nett, men ikke for evig, mange mastadonter fra noen år tilbake er nærmest en kurositet i disse dager. Man kan ikke bare surfe på sin egen størrelse for evig på nett. Når det er sagt, så er det jo mange forsøk på overtakelse som ikke går heller. Googles problem er at de er litt halvhjertet med produktene sine synes jeg, de begynner bra, masse fine features, men de oppdaterer ofte ikke nok, og selv halv-elmentere ting er ikke mulig (picasa er er godt eksempel) AtW Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Var det ikke noe nylig hvor en person ble utestengt fra G+ og endte opp med å dermed også bli utestenkt fra sin Gmail postkassa? En postkasse personen hadde brukt i flere år... Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Har du prøvd Google Docs før? Det er et utrolig flott verktøy særlig mtp. samarbeid da man kan se endringer i real-time. Alle basic og enkelte avanserte funksjoner man kan forvente er på plass. Negativt med Google Docs er jo selvsagt at enkelte ting bør man ikke ha i skyen mtp. rettigheter og sikkerhet. Ja, jeg har prøvd Google Docs, men det er ingen erstatning for Microsoft Office, det er i best tilfelle ett suplement, dette viser også brukerstatistikken. "Alle" selskaper som bruker Google Docs bruker også Microsoft Office, og "alle" selskapene som prøver å kjøre utelukkende på Google Docs kommer krypende tilbake til Microsoft Office. Dette er et svakt argument. Appen til Google+ på Android er ypperlig, og hva endrer det egentlig at det er integrert i OSet? Kanskje det utvikles widget(s) o.l. seinere, etv. blir integrert til HTCs Sense GUI, men poenget med Android er jo at alt man ser av OSet er jo apps, både systemapps og brukerapps. Ett svakt argument? Jeg driter i hvor ypperlig appen til Google+ er, det er fortsatt en app som man må inn og ut av, noe som er en uting, da er det mye bedre med måten WP fungerer på hvor man integrerer det rett i telefonen med både meldinger, kontakter og oppdateringer. Man får rett og slett tingene samlet på logiske steder, om jeg f.eks. vil sende en melding til en kammerat så åpner jeg "meldinger" og skriver en melding som jeg så kan sende til han over Facebook, Live Messenger eller SMS, og han får den rett i "meldinger" slik at han slipper å ha apper for alt mulig. Om jeg vil sjekke oppdateringen til en kammerat går jeg inn i kontakter og ser på profilen hans. Du har tydeligvis ikke forstått hvordan deling fungerer på Google+. Man kan selv velge om det skal være offentlig (dvs. alle som har deg i en krets kan se det, uavhengig om du har de i noen krets), eller du kan ha at kun venner kan se det f. eks. Det er latterlig enkelt. Jeg forstår utmerket godt hvordan delingen fungerer, det er vinklingen i artikkelen jeg har problemer med. Det forøvrig fullt mulig å gjøre dette i Facebook også, det er endel mer arbeid, men det er mulig. Men alt de trenger å gjøre for å la det bli like lett som Google+ er da å koble listene sammen med den eksisterende funksjonen. Endret 18. juli 2011 av hvakrg Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Var det ikke noe nylig hvor en person ble utestengt fra G+ og endte opp med å dermed også bli utestenkt fra sin Gmail postkassa? En postkasse personen hadde brukt i flere år... URL? 1 Lenke til kommentar
baguett Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Google+ kommer aldri til å være i nærheten av det Facebook er, bare å fatte det med en gang. Facebook er enkelt og brukervennlig. Til og med bestemor klarer bruke det. Nå har jeg aldri prøvd Google+, men det at g+ har flere funksjoner er for min del bare et minus, et sosialt nettsamfunn skal ikke være stappfull av unødvendige funksjoner og tull. Skal sies at Facebook også begynner å få masse tull (spørsmålsgreiene f.eks) Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg personlig tror ikke Google+ slår igjennom på et markedet hvor Facebook er altfor etablert. Det der har jeg også lurt på... Det samme sa man helt sikkert om tekstbehandlingsprogrammet Word vs Word Perfect i 1990 også. Det kommer alltid noe nytt og bedre på sikt. Jeg ser hvertfall mange flaws med dagens Facebook. Og vi vet jo alle hvor mye hat Microsoft får rettet mot seg for dette den dag i dag... Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Google+ kommer aldri til å være i nærheten av det Facebook er, bare å fatte det med en gang. Facebook er enkelt og brukervennlig. Til og med bestemor klarer bruke det. Nå har jeg aldri prøvd Google+, men det at g+ har flere funksjoner er for min del bare et minus, et sosialt nettsamfunn skal ikke være stappfull av unødvendige funksjoner og tull. Skal sies at Facebook også begynner å få masse tull (spørsmålsgreiene f.eks) Facebook er jo stappfult av unødvendige funksjoner, så jeg er litt usikker på hva poenget ditt er. G+ i dag er jo enklere enn Facebook fordi det har mindre funksjonalitet. Lenke til kommentar
uberslakt Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 vis man er så redd for at "stalkere" skal se hva man skriver, hvorfor publiserer man noe som man er redd for? Er sikker på at google+ blir en suksess. Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Pga at man publiserer det for venner og kjente? Lenke til kommentar
haakonmt Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg har ikke prøvd G+, men er det ikke ganske selvsagt at det vil være mulig å bestemme hvem som kan se hva? Hvis ikke vil G+ gå rett i dass, og det vet Google. Til og med Twitter har privatiseringsmuligheter. At folk kan følge oppdateringene dine hvis de er offentlige, og du ikke gjør noe med det selv, ser jeg ikke på som noe problem i det hele. Nettvett, nettvett, NETTVETT. Lenke til kommentar
Budlik Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Facebook og Gogle+ er bare en fiasko, og ingen av dem ivaretar personvernet. Og det er alt for mange likhetstrekk her. For ikke å snakke om at Facebook har patentrettigheter på Newsfeeden som Google + har kopiert og kaller Stream. Snakk om flere år i rettsalen her. Og når jeg nevner personvernet. Jeg er i alle fall en slik person at jeg vil ha kontrollen over mine data, hva jeg lagrer og ikke minst hvor de tar veien. Verken Google+ eller Facebook har funksjoner for dette. Vet du til enhver tid hvor dataene dine blir lagret, hva som skjer med de? Kan du slette hva du vil når du vil? Har du til en hver tid oversikt over hvilke opplsyninger som er lagret om deg? Svaret er NEI, og derfor er konklusjonen klar. Personvernet er ikke ivaretatt. Og for å være ærlig, så tror jeg verken Google+ eller Facebook vinne i det lange løp, og som det nevnes her at man kan følge de personer man vil, og stalkere. Det er noe i det. Men å dra en direkte sammenligning til Twitter er feil, og ingen av disse plattformene har noe som man kan kalle "å følge" en person. Å følge en person gjør man hvis man har interesse av dette, og man kan da selektivt velge hvem man vil følge og få oppdateringer av interesse kun fra den eller de personer. Og skal personvernet ivaretas, burde selvfølgelig motparten bli forespurt først "vil du bli fulgt av XXX". Verken Twiter, Facebook eller Google+ har dette. Facebook har newsfeeden - oversikt over alle venners aktiviteter. Google+ har stream. MEN de mangler muligheten til selektivt å følge en enkelt person av interesse. Så man kan ikke si at noen av disse har denne funksjonen. Delingen er bedre på Google+, iform av sirklene. Men dessverre er sirklene bare en illusjon. Du må hele tiden være påpasselig med hvem du har i sirklene og hvilke sirkler du deler hva med. Dette burde vært automatisk, og skulle personvernet bli ivaretatt burde du i det minste kunne velge hvem enkelt person du vil dele med - ikke bare medlemmer i en sirkel. Så, hva hvis dette var automatisk og du selektivt kunne velge? Si du har 2 bilder du kun ønsker å dele med naboen din. Går dette på Facebook ELLER Google+ Svaret er nei. Du må legge naboen i en sirkel på Google+ og da ser alle medlemmer av sirkelen dette. Facebook? Ikke nevn det en gang Bedre personvern hadde blitt styrket om DU som bruker faktisk hadde kunne kontrollere hva du kunne dele, og samtidig kontrollere HVEM du deler det med. En - til - en relasjon slik som i virkelige liv. Skal avslutte her, men ville få frem at verken Google+ eller Facebook er perfekte. Jeg har selv studert sosiale nettverk i 3 år og til dags dato er ingen der ute perfekte eller tar hensyn til personvernet. Skal legge til sist her, at jeg selv sitter f.t å koder et sosialt nettverk som tar tak i de feil og mangler jeg har nevnt ovenfor og en rekke andre ting. Og vi overlater alt til brukerne. Men for all del, Google+ er hakket bedre enn Facebook, men ikke MYE BEDRE. Og om det blir en Facebook killer? Neppe. Til det er det for mange problemer som vil oppstå... Som jeg nevnte innledningsvis, patentkrigen som vil komme. Må si jeg gleder meg til den Lenke til kommentar
baguett Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Google+ kommer aldri til å være i nærheten av det Facebook er, bare å fatte det med en gang. Facebook er enkelt og brukervennlig. Til og med bestemor klarer bruke det. Nå har jeg aldri prøvd Google+, men det at g+ har flere funksjoner er for min del bare et minus, et sosialt nettsamfunn skal ikke være stappfull av unødvendige funksjoner og tull. Skal sies at Facebook også begynner å få masse tull (spørsmålsgreiene f.eks) Facebook er jo stappfult av unødvendige funksjoner, så jeg er litt usikker på hva poenget ditt er. G+ i dag er jo enklere enn Facebook fordi det har mindre funksjonalitet. Står jo til og med under 1. i artikkelen at g+ har mer "våpen" aka funksjoner... Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Det har mer "skikkelige" funksjoner, ja. Ikke bare spørsmål, oppblåste reklamer for nettspill og diverse smådrit. Jeg tror Facebook kunne hatt meget godt av en reboot. En ny versjon av Facebook skrevet fra bunnen av. Ikke at det kommer til å skje, men nettstedet er nå så overfylt over sine originale bredder at det er helt latterlig. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Var det ikke noe nylig hvor en person ble utestengt fra G+ og endte opp med å dermed også bli utestenkt fra sin Gmail postkassa? En postkasse personen hadde brukt i flere år... URL? http://www.sunpig.com/martin/archives/2011/07/03/google-made-my-son-cry.html Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Var det ikke noe nylig hvor en person ble utestengt fra G+ og endte opp med å dermed også bli utestenkt fra sin Gmail postkassa? En postkasse personen hadde brukt i flere år... URL? http://www.sunpig.com/martin/archives/2011/07/03/google-made-my-son-cry.html Få flate så dårlig gjort... Google må gå å skamme seg 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg