Habitats Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Uansett hva som skriver av hw.no skal noen poengtere/klage over å ha visst det i "lang tid". Hva poenget? Dette er åpenbart en nyhet for de fleste av oss. 4 Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 ikke akkurat all verden av kabler som går ut av Norge Nei, overraskende lite. Jeg har hørt før at nesten all nett-trafikken fra Norge går via Sverige, men jeg hadde likevel gjettet på mer direkte kapasitet til f.eks UK eller Nederland. Kombinert med at kartet heller ikke viser så mye kapasitet mellom Sverige og kontinentet får jeg en liten mistanke om at kartet er ufullstendig. Det er dog mulig at hovedlinken ut av Sverige går over Storebelt-broen og ikke er definert som sjøkabel? Og så er jo ikke hverken Norge eller Sverige særlig store land, selv om vi er ivrige nettbrukere generer vi lite trafikk sammenlignet med f.eks Japan. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Bare jeg som synes kablene tar mange unødvendige svinger? Eller er det bare pga. f. eks. havdybde? Noen som vet hvor lang den lengste er? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Hvilken type kabel er det som går over dem store havene egentli ? Fiber? Lenke til kommentar
blured Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Hvor blir det av resten av kablene fra norge? f.eks inn til Sverige? Via Sverige ja. Derfor det også ble så mye debatt i Norge når svenskene bestemte seg for å overvåke internettrafikk, ettersom mesteparten av all data ut fra Norge går via Sverige. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Hvor blir det av resten av kablene fra norge? f.eks inn til Sverige? Via Sverige ja. Derfor det også ble så mye debatt i Norge når svenskene bestemte seg for å overvåke internettrafikk, ettersom mesteparten av all data ut fra Norge går via Sverige. Men disse kablene vises ikke på kartet. Norge var vel også det første landet utenfor Amerika som koblet seg opp mot ARPANET? Skal ligge en direktekabel fra Kjeller til USA.. Endret 18. juli 2011 av Bjohansen Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) 1. jeg minnes at Norge fikk en av de første koblingene til Arpanet pga lyttestasjon i nordområdet. Men jeg tror den linja var via satellitt, i det minste i deler av strekket. 2. angående det å angripe sjøkabler, visse har lurt på om det var hva som skjedde i midt-østen for ett år eller to siden. Endret 18. juli 2011 av hobgoblin Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Hvor blir det av resten av kablene fra norge? f.eks inn til Sverige? Via Sverige ja. Derfor det også ble så mye debatt i Norge når svenskene bestemte seg for å overvåke internettrafikk, ettersom mesteparten av all data ut fra Norge går via Sverige. Det var spesielt relatert til trafikk som i utgangspunktet gikk mellom norske brukere og .no tjenester, men som tok en liten svingom over grensa pga routing-tabeller og lignende. Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Skjer med 5Tbps til svalbard a http://en.wikipedia.org/wiki/Svalbard_Undersea_Cable_System Store mengder forskning. EDIT: Var visst litt for sein. Endret 18. juli 2011 av Vaffeltryne Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Hvilken type kabel er det som går over dem store havene egentli ? Fiber? De eldre kablene er nok kobber, men nye er fiber ja. Og som en ser med kablen til Svalbard så er nok deler av fiberen mørk, i påvente av mer trafikk. Forøvrig tror jeg nå at problemet ikke sitter i selve kablene, men i routerne. Kapasitetene i fiberen fører til at antallet pakker som skal håndteres kan bli i høyeste laget for elektronikken. Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Noen som vet hvilken "kartpakke" (eller hva jeg skal kalle det) som er brukt som basis for dette kartet ? Det ligner ikke på google sitt kart edit: det står faktisk google på kartet nede til venstre, rart, det er helt annerledes enn google-kart jeg har sett tidligere Endret 18. juli 2011 av Okeblol Lenke til kommentar
indeksregulert Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) Det heter grunnkart (evt. kartgrunnlag). Google-logoen nederst i venstre hjørne henviser til hvilken kartklient som er brukt og ikke grunnkart. Google sin kartklient støtter WMS og går sånt sett fint an å kombinere med Bing Maps, Openstreetmaps og mye annet, f.eks. Kartverket sine egne kartgrunnlag. Er du veldig nysgjerrig på hvordan dette fungerer og hvilket grunnkart som er benyttet er det bare å laste ned kildekoden til nettsiden. Dog må det sies at dette grunnkartet likner mistenkelig på Google sitt eget... edit: kildekoden avslørte for øvrig en helt fantastisk måte å dytte data over til klienten på Endret 19. juli 2011 av indeksregulert Lenke til kommentar
007CD Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Ikke noe spes, om man kjører Tracert i Windows så får man se en del hopp man må igjennom, og mesteparten av trafikken min går via norske kabler, så til London får de går under havet og til USA hvor det er inn på ett SABLA rot av ett nettverk og frem til personen jeg har kontakt med Lenke til kommentar
Wyldedime Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Da kabelen ble lagt opp til Svalbard var vi også noen av de første i Norge som fikk VDSL (rundt år 2005), internett og TV gjennom telefon-nettet. Idag er vell dette ganske vanlig utenfor grisgrendte strøk.? :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234 Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 "Det har det alltid gjort". Du har kanskje ikke klar over det, men 99 prosent av all datatrafikken.. Fin epic skrivefeil. Prøv med "Du er kanskje ikke klar over det, men..." Lenke til kommentar
icc Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Raptor' timestamp='1310985958' post='18031049'] Nå satt jeg meg ikke akkurat ned og regnet på det, men det kan fort se ut til at Svalbard har større linje enn hele Australia til sammen xD Hvis ikke, er det ikke langt unna, i hvert fall :-) Ligger det en eller annen amerikansk base der oppe eller noe.. HAARP annlegg eller noe slikt?? Nei. Det er derimot flere stasjoner der oppe som kommuniserer med satellitter i polarbane. En liten ting... Hvor går alle de dataene ?? Ikke ut av Norge i alle fall ^^ Regner med at det meste havner hos NAROM på Andøya og KSAT i Tromsø for prosessering og videresending. Dataene kommer fra forskningsintrumenter på satellittene som typisk tilhører japenere eller amerikanere. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Bare det ikke blir så nøyaktig at det eksponerer kablene for sabotører. Ligger ikke disse kablene på ganske dypt vann? Uansett lite å tjene tror jeg, da man ikke vil stoppe det som trengs for at sabotering vil "lønne seg". Kan jo bare route trafikken om Asia for det mest nødvendige. Såvidt meg bekjent er det også ganske mange ledige kabler over atlanteren som foreløpig ikke er i bruk? AtW Lenke til kommentar
zargblatt Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Nå fikk eg også lyst å legge kabel .... Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Bare det ikke blir så nøyaktig at det eksponerer kablene for sabotører. Bare det ikke blir så nøyaktig at det eksponerer kablene for sabotører. Ligger ikke disse kablene på ganske dypt vann? Uansett lite å tjene tror jeg, da man ikke vil stoppe det som trengs for at sabotering vil "lønne seg". Kan jo bare route trafikken om Asia for det mest nødvendige. Det er vel liten tvil om hva som foregår inne i denne bygningen, da.. Det trenger jo ikke være sabotasje, tenk et undersjøisk jordskjelv eller vulkanutbrudd midt i Atlanterhavet.. Har vi maks uflaks kan jo samtlige kabler mellom Europa og nordøstlige USA ødelegges samtidig, og all trafikk må gå via Island/Grønland, Asia, eller Afrika/Sør-Amerika.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå