Gå til innhold

Pocketwizard MiniTTL1 og FlexTTL5


Anbefalte innlegg

Fikk meg en overraskelse angående disse utløserene fra Pocketwizard. Har så vidt begynt å teste de ut og det virker veldig bra. Faktisk så ble jeg litt paff her jeg sitter.

 

Har prøvd å bruke de på standard speedlighter hvor de fungerer opp til raskeste sync-speed. Hadde lest om dette og ble egentlig ikke overrasket over dette. Men, så testet jeg de på studioblitsene mine og da fikk jeg meg en stor overraskelse. Hadde tenkt til å montere FlexTTL5 på sync-utgangen, men denne passet ikke. Puttet så en standard sync-kabel mellom kameraet og studioblitsen som vanlig.

 

Standard synctid er da 1/250 sek. Så monterte jeg MiniTTL1 på hotshoefeste og satte denne tilfeldigvis på. Og da skjedde mirakelet. Jeg kunne synce til alle verdens lukkere.... Helt merkelig da jeg bare har montert en sender, men mottageren ikke er tilstede. Bare en helt vanlig synckabel mellom kameraet og blitsen. Dette var iallfall for meg en sikkelig bonusfeature. Skal bli betydlig enklere å få tatt bilder med åpning blender :).

 

Kan ikke helt skjønne hva eller hvordan det skjer, men det funker iallfall!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har testa mye, skal teste mer. Men tok testbilder istad. En uten sender på 1/800 sekund og en med sender med samme lukker. Der viser det det seg at uten så blir tilnærmet hele bilde mørkt, men når jeg setter på senderen så blir bildet normalt belyst over hele bilde. Har testet dette opp mot lukker på 1/8000 sekund og det er nøyaktig det samme som skjer der. Ikke noe belyst uten sender mens med sender så blir hele bildet blir belyst normalt.

Lenke til kommentar

Du mener at du synker til kjappere tider enn 1/250s? Joda - men du risikerer mørke områder når blitsen fyrer mens lukkergardinene dekker deler av sensoren.. :)

 

I high speed sync fyrer jo blitesen mange ganger pr eksponering. Slik unngås mørke partier.

Dette styres av Flexen, bare å korte inn lukkertiden, Flexen vet når den skal sette blitsen i HSS modus. (Slik er det på Canon utstyr iallefal)

 

PW gjør HSS på en egen måte som dessuten gir flere eksponeringer pr lading.

 

/Blouberg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...